پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 28.05.2022, 20:11

زهرا امیرابراهیمی، بهترین بازیگر زن جشنواره کن شد


زهرا امیر ابراهیمی بازیگر زن ایرانی برای بازی در «عنکبوت مقدس» برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم کن شد.

این نخستین بار است که یکی از زنان بازیگر سینمای ایران به این جایزه معتبر بین‌المللی دست پیدا می‌کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، خانم امیرابراهیمی در هنگام گرفتن این جایزه به فارسی گفت: «خوشحالی و موفقیت برای من مفاهیم عمومی و جمعی هستند. هرچند در این لحظه خیلی خوشحالم، ولی بخشی از وجودم برای مردم ایران که هر روز گرفتار مشکلات زیادی هستند غمگین است. دل من با آبادان است. دل من با گوشه و کنار خاک ایران است. من اینجام اما دلم با زنان و مردان ایران است.»

زر امیرابراهیمی در ابتدای دهه ۸۰ خورشیدی با بازی در چندین سریال تلویزیونی به شهرت رسید. او در میانه این دهه به کشور فرانسه مهاجرت کرد.

خانم امیرابراهیمی در این مدت به کار بازیگری به شکلی جدی ادامه داده و علاوه بر آثار سینمایی، در یک تئاتر به کارگردانی شبنم طلوعی نیز بازی کرده است.

فیلم «عنکبوت مقدس» به کارگردانی علی عباسی، فیلمساز ایرانی-کانادایی تهیه شده است.

این فیلم با الهام از ماجرای یک قاتل سریالی به نام سعید حنایی ساخته شده است. حنایی در سال ۱۳۸۱ به جرم قتل ۱۶ زن، اعدام شد. او در دادگاه گفت که این زنان، «روسپی» بوده‌اند.

علاوه بر «عنکبوت مقدس»، فیلم «برادران لیلا» نیز در هفتاد و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن در بخش مسابقه حضور داشت.

سخنرانی زهرا امیرابراهیمی در جشنواره کن پس از دریافت جایزه بهترین بازیگر زن

هم‌چنین فیلم «برادران لیلا» سومین ساخته سعید روستایی توانست جایزه باارزش بهترین فیلم از نگاه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (Fipresci) را دریافت کند.

روستایی نیز پس از برنده شدن جایزه ویژه فدراسیون بین‌المللی منتقدان یا «فیپرشی» در جشنواره فیلم کن، این جایزه را به مردم آبادان تقدیم کرد و گفت: از این تریبون استفاده می‌کنم و این جایزه را تقدیم می‌کنم به مردم داغدار کشور عزیزم در شهر آبادان.

به گزارش بی‌بی‌سی، فیلم «برادران لیلا» در بخش اصلی جشنواره کن به نمایش درآمده و هنوز این امکان وجود دارد که جوایز بیشتری نیز به دست بیاورد.

در این دوره از جشنواره کن، علاوه بر «برادران لیلا»، فیلم «عنکبوت مقدس» نیز که توسط عوامل ایرانی در خارج از کشور تهیه شده، در بخش اصلی جشنواره کن حضور دارد.

هفتاد و پنجمین دوره جشنواره کن از که از روز ۱۷ مه در این شهر ساحلی جنوب فرانسه آغاز شده، امشب، شنبه ۲۸ مه به پایان می‌رسد.

از زمان آغاز همه‌گیری ویروس کرونا، این نخستین جشنواره فیلم کن است که با ظرفیت کامل و همانند دوران پیش از کرونا برگزار شد.

اصغر فرهادی که موفق‌ترین کارگردان تاریخ سینمای ایران در جشنواره کن محسوب می‌شود، در این دوره یکی از داوران بخش اصلی جشنواره است.

فیلم «برادران لیلا» بر اساس فیلمنامه‌ای که خود آقای روستایی نوشته، تهیه شده و داستان زندگی زنی به نام لیلاست که در تلاش برای حل مشکلات اقتصادی خود و خانواده‌اش، با موانع جامعه‌ای مردسالار دست و پنجه نرم می‌کند.

ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، پیمان معادی، فرهاد اصلانی و سعید پورصمیمی، بازیگران اصلی این فیلم هستند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024