پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 17.05.2022, 8:44

ادامه اعتصاب رانندگان شرکت اتوبوسرانی در تهران


اعتصاب رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران که از روز یکشنبه آغاز شد، صبح سه‌شنبه، ۲۷ اردیبهشت، نیز ادامه یافت. گزارش‌ها حاکی از آن است که از بامداد سه‌شنبه، کارگران واحدهای تعمیرگاه و توقفگاه‌ها نیز به رانندگان معترض پیوسته‌اند. کارکنان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران می‌گویند تا تحقق مطالبات و آزادی کامل همکاران زندانی خود به اعتصاب خود ادامه می‌دهند.

بر اساس گزارش کانال تلگرامی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، با وجود اینکه تمامی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات در روز سه‌شنبه تعطیل شده‌اند، تاثیر اعتصاب رانندگان شرکت واحد در سطح شهر تهران کاملا مشهود است.

روزهای یکشنبه و دوشنبه نیز گروهی از رانندگان اتوبوس‌های بی‌آرتی تهران در اعتراض به مشکلات معیشتی و اجرا نشدن مصوبه افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران در شهرداری، اعتصاب کردند.

بنا بر مصوبه شورای عالی کار، حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ باید دست‌کم ۵۷ درصد افزایش پیدا کند. فعالان کارگری می‌گویند با توجه به موج گرانی‌ها در ماه‌های اخیر، افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران هم در قدرت خرید آنان تاثیر چندانی ندارد؛ با این حال، کم نیستند کارگرانی که یا اصلا حقوقشان افزایش نیافته یا مبلغ ناچیزی به آن‌ افزوده شده است؛ مثل راننده‌ اتوبوس‌های تهران که می‌گویند شهرداری در سال جدید حقوق آنان را فقط ۱۰ درصد افزایش داده است.

مشکلات رانندگان اتوبوس به افزایش اندک حقوقشان در سال جدید محدود نمی‌شود. آنان به پرداخت نشدن حق بیمه چهار درصدی برای مشاغل سخت و زیان‌آور نیز معترض‌اند و خواستار پایان دادن به برخوردهای سلبی و خشونت‌آمیز با فعالان صنفی‌اند.

رانندگان معترض روز دوشنبه در جریان برگزاری تجمع اعتراضی خود مقابل ساختمان شرکت واحد اتوبوسرانی، شعارهایی همچون «شهردار بی‌لیاقت، استعفا، استعفا» سر دادند.

به دنبال درخواست رانندگان، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، میان معترضان رفت اما آب پاکی را روی دست آنان ریخت و گفت که مصوبه ۵۷ درصدی افزایش حقوق مربوط به کارکنان دولت است و کارگران دیگر نهادها مشمول آن نمی‌شوند. او از برگزاری تجمع اعتراضی رانندگان اتوبوس ابراز تعجب کرد و از آنان خواست «خدمات‌دهی» را متوقف نکنند.

پس از حضور زاکانی در میان معترضان، خبرگزاری‌ دولتی ایرنا و روزنامه همشهری وابسته به شهرداری تهران در گزارش‌های جداگانه‌ای ادعا کردند رانندگان فعالیت خود را از سر گرفته‌اند اما گزارش‌های میدانی از سطح شهر تهران و ازدحام مسافران در ایستگاه‌های اتوبوس خلاف این ادعا را اثبات می‌کند. همچنین به گفته فعالان صنفی، تعدادی از رانندگان معترض پس از حضور شهردار تهران، دستگیر شده‌اند.

روز دوشنبه در پی اعتصاب رانندگان اتوبوس‌های شهری، نیروی انتظامی به کمک شهرداری رفت و تعدادی از اتوبوس‌هایش را به جابه‌جایی مسافران اختصاص داد. بر اساس گزارش کانال تلگرامی سندیکای اتوبوسرانی تهران و حومه، شامگاه دوشنبه هم برخی اعضای سپاه پاسداران در سامانه ۴ بی‌آرتی آموزش رانندگی دیدند تا روز سه‌شنبه به‌جای رانندگان اتوبوس، مسافران را جابه‌جا کنند. بر اساس این گزارش، حین آموزش‌های فوری چندین تصادف نیز رخ داده است.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با محکوم کردن هرگونه «تلاش مذبوحانه برای اخلال در اعتصاب کارگران»، اعلام کرد که اعتصاب‌ها تا آزادی فوری و بدون قیدوشرط کارگران بازداشت‌شده و تحقق مطالبات، ادامه می‌یابد.


ایندی‌پندنت فارسی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024