جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 16.05.2022, 7:41

مردم دیگر طاقت ندارند و نمی‌توانند ادامه دهند


رویداد۲۴: حذف ارز ترجیحی و اثرات آن، یکی از بحث‌های داغ این روز‌های کشور شده است. همگان بر این امر واقف هستند که حذف ارز یارانه‌ای به دلیل کوتاه‌کردن دست دلالان و رانت‌خواران اقدام خوبی است، اما به باور بسیاری از کارشناسان، نحوه و مدیریت اجرای آن، مناسب نبود و از این‌رو، گرانی‌هایی به وجود آمده در روز‌های اخیر نیز باعث نگرانی مردم شده است.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است حذف ارز ترجیحی نیاز به زیرساخت و آمادگی‌های لازم دارد، از جمله اینکه همه افرادی که واجد شرایط دریافت یارانه هستند باید شناسایی و مشخصات آن‌ها ثبت شده باشد که فعلاً اینطور نبوده و برخی اطلاعات نادرست ثبت شده است. او می‌گوید: وقتی افزایش قیمت برای برخی کالا‌ها در نظر گرفته می‌شود، این گرانی بر بخش‌های دیگر جامعه مثل اجاره مسکن، ساخت و ساز، حمل و نقل، مواد غیرخوراکی و... مثل یک دومینو اثر می‌گذارد.نماینده تربت‌جام اظهار داشت: واقعیت این است که مردم دیگر کشش و تحمل گرانی‌ها را ندارند. مردم ما، کشور و نظام خود را دوست دارند و می‌خواهند که با نظام و دولت همکاری کنند، اما در واقع دیگر توانایی تحمل گرانی‌ها را ندارند و معیشت آن‌ها، مدت‌هاست که به سختی دنبال می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: یک قاعده در علم حقوق به اسم «تکلیف مالایطاق» وجود دارد به این معنی که نمی‌توانید یک امری را بر کسی تکلیف کنید، در حالی که می‌دانید در طاقت آن فرد نیست. اتفاقی هم که در بحث گرانی‌ها به وجود آمده، همان مصداق تکلیف مالایطاق است و دیگر در توان ملت نیست با این هزینه‌ها زندگی کنند.

وی با بیان اینکه هیچ تناسبی بین درآمد و هزینه‌ها وجود ندارد، یادآور شد: البته کسانی هستند که هیچ درآمدی ندارند که درآمد و هزینه‌های متناسب داشته باشند، اما افرادی هم که درآمد دارند، با هزینه‌هایشان تناسب ندارد. صحبت ما روی این مطلب نیست که دولت با رانت، دزدی و عدم توزیع یارانه مقابله نکند، بلکه حرف ما خیلی ساده است و می‌گوییم ملت دیگر طاقت و کشش گرانی ندارند.

رحیمی‌جهان‌آبادی افزود: مردم دیگر نمی‌توانند موازنه‌ای بین دخل و خرج خود داشته باشند که این باعث به وجود آمدن شرایط زجرآور شده است. ما نمایندگان مجلس به عنوان نماینده مردم، بیشتر از مسئولان با مردم در ارتباط هستیم و کاملاً مطلع هستیم، مردم کشش اقتصادی و روحیه تاب‌آوری این گرانی‌ها را ندارند و واقعاً نمی‌توانند دیگر ادامه دهند.

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در ادامه بیان کرد: نمی‌دانم چه کسی و در چه بخشی باید تصمیم بگیرد، اما هر شخصی قرار است تصمیم بگیرد، تصمیم بگیرد و به مردم کمک کند تا بتوانند یک توازن بین دخل و خرج خود داشته باشند. وقتی یک‌شبه قیمت یک حلب روغن از حدود ۹۰ هزار تومان به ۳۶۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند، سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا درآمد یک کارگر هم به همین میزان افزایش پیدا کرده است؟

وی گفت: وقتی اکثریت مردم، سیاستی را قبول ندارند، پس نمی‌توان گفت که همه مردم اشتباه می‌کنند؛ بنابراین سیاست مدنظر نادرست است، از این‌رو، باید سیاست‌ها را به نفع مردم اصلاح کرد و در هر بخشی که نیاز است، اصلاحات انجام شود تا مردم راحت‌تر زندگی کنند.عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به ضرب‌الاجلی بودن حذف ارز ترجیحی توسط دولت، خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم کمبود منابع ارزی باعث چنین تصمیمی شده است. دولت، سال قبل هم با کمبود منابع ارزی مواجه بود و اگر رهبری مجوز نمی‌دادند و کمک نمی‌کردند، دولت سال قبل هم دچار مشکل می‌شد؛ هرچند قصد داشتند ارز یارانه‌ای را حذف کنند که مجلس مخالفت کرد و رهبر معظم انقلاب به داد دولت و مردم رسید و از منابع ذخایر استراتژیک ارزی به دولت کمک کردند.

نماینده تربت‌جام تصریح کرد: امسال دولت، به ناچار ارز یارانه‌ای را حذف کرد. ما به عنوان نماینده مردم، نگران وضعیت به وجود آمده هستیم و تلاش می‌کنیم ان‌شاءالله این مشکل به نحوی حل شود تا فشار از روی مردم برداشته شود. شرایط حال حاضر سخت است، هم دولت با کمبود منابع ارزی مواجه است و هم بحث مربوط به کمبود موادی مثل روغن و گندم وجود دارد.

رحیمی در پایان گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر شایعات فراوانی مطرح می‌شود، لازم است که اطلاعات مدیریت شوند. به عنوان نمونه، فیلم تظاهرات سه سال قبل را به زمان حال ربط می‌دهند. در هر صورت باید کمک داشت و نمی‌توان کشور را رها کرد. مردم، نظام و دولت، متعلق به ما هستند و همه باید کمک داشته باشیم تا از این گذر خطرناک عبور کنیم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024