جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 22.02.2022, 8:05

نشست اضطراری شورای امنیت درباره حمله روسیه به اوکراین


شورای امنیت سازمان ملل متحد، شامگاه دوشنبه ۲ اسفند، به وقت شرق آمریکا درباره وضعیت اوکراین تشکیل جلسه اضطراری داد.

به گزارش صدای آمریکا، این جلسه در پی به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه دونتسک و لوهانسک در اوکراین از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، و دستور او برای اعزام نیرو به آن مناطق برگزار شد.

آمریکا، بریتانیا، و فرانسه خواستار برگزاری این نشست اضطراری شدند.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد، در این جلسه گفت: «همچنان معتقدیم که میز دیپلماسی تنها محلی است که کشورهای مسئولیت‌پذیر اختلافاتشان را حل و فصل می‌کنند.»

خانم گرینفیلد روسیه را متهم کرد که به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اوکراین و به جایگاه اوکراین به عنوان یکی از کشورهای عضو سازمان ملل متحد حمله‌ای آشکار کرده است​.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد همچنین تاکید کرد که اقدام رئیس جمهوری روسیه، به وضوح شالوده‌ای برای تلاش این کشور به منظور ایجاد دستاویزی برای تهاجم بیشتر به اوکراین است.

لیندا توماس گرینفیلد گفت که پوتین تصریح کرده است روسیه امروز نسبت به همه سرزمین‌های امپراتوری روسیه ادعای «بر حقی» دارد؛ همان امپراتوری روسیه‌ای که پیش از ۱۰۰ سال پیش، قبل از اتحاد جماهیر شوروی، وجود داشت. وی افزود که ادعای پوتین سراسر اوکراین، فنلاند، بلاروس، گرجستان، مولداوی، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، و لیتوانی، لتونی، استونی، بخش‌هایی از لهستان و ترکیه را شامل می‌شود.

خانم توماس گرینفیلد گفت پوتین می‌خواهد جهان به گذشته، بازگردد، به زمان قبل از موجودیت سازمان ملل، اما «اکنون دیگر در سال ۱۹۱۹ قرار نداریم و در سال ۲۰۲۲ هستیم.»

به گفته نماینده آمریکا در سازمان ملل، پوتین در حال محک زدن نظام بین‌المللی و عزم جهان است و می‌خواهد با استفاده از زور نشان دهد که می‌تواند سازمان ملل متحد را به سخره بگیرد. او در ادامه سخنان خود گفت: «ما باید به اتفاق عمل کنیم و به این بحران واکنش نشان دهیم.»

نماینده آمریکا اضافه کرد: «رئیس جمهوری روسیه امروز توافق مینسک را پاره کرد و معتقدیم او به این مقدار بسنده نخواهد کرد.»

او با تاکید بر این که در این لحظه هیچ‌کس نمی‌تواند کنار بایستد، گفت: «ما باید این را روشن کنیم که حمله به اوکراین، حمله‌ای به حاکمیت ملی همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد و منشور سازمان ملل است و با پیامدهای سریع و شدید روبه‌رو می‌شود.»

نماینده اوکراین در سازمان ملل متحد نیز تصمیم پوتین در به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه در شرق اوکراین را «غیرقانونی» و «نامشروع» خواند و اقدام روسیه در «نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اوکراین» را محکوم کرد.

او با تاکید بر این که کشورش به هیچ‌کس چیزی نخواهد داد، از پوتین خواست از تصمیمش در به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه شرق اوکراین منصرف شود.

نماینده بریتانیا نیز در این نشست اضطراری گفت که اقدامات روز دوشنبه روسیه به سخره گرفتن تعهداتی است که مسکو با «یادداشت بوداپست» و «توافق‌های مینسک» بر عهده گرفته است. او اقدامات روسیه در تلاش برای تغییر دادن مرزها با استفاده از زور را نشان‌دهنده «بی‌اعتنایی آشکار روسیه به قوانین بین‌المللی» دانست.

نماینده آلمان در نشست اضطراری شورای امنیت تصمیم ولادیمیر پوتین برای به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین را «نقض عامدانه تمامیت ارضی اوکراین پس از انضمام غیرقانونی کریمه و فتنه‌افروزی و برانگیختن مناقشه‌های مسلحانه در شرق اوکراین از سال ۲۰۱۴» خواند.

در این نشست نماینده امارات در سازمان ملل نیز بر اهمیت گفت‌و‌گو، تنش‌زدایی، دیپلماسی، و ادامه همه تلاش‌ها برای رسیدن به یک راه‌حل صلح‌آمیز منطبق با قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل،‌به ویژه اصول تمامیت ارضی، استقلال، حاکمیت ملی، و حسن همجواری تاکید کرد.

واکنش دبیرکل سازمان ملل متحد

ساعاتی قبل از این نشست آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در بیانیه‌ای گفت به شدت نگران تصمیم روسیه در مورد وضعیت مناطق دونتسک و لوهانسک در اوکراین است.

او گفت «ما به طور کامل از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی اوکراین در داخل مرزهای شناخته شده بین المللی حمایت می کنیم.»

‌گفتگوی وزیر خارجه آمریکا با همتای چینی

در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز دوشنبه شب اعلام کرد که با وزیر امور خارجه چین صحبت کرده است و بر لزوم حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت پرسنل آمریکا که از کی‌یف به لویو در غرب اوکراین منتقل شده‌اند شب را در لهستان سپری می‌کنند و به طور منظم برای ادامه کار دیپلماتیک خود در اوکراین و ارائه خدمات کنسولی اضطراری باز خواهند گشت.

پیشتر شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داده بود که، ایالات متحده از رئیس‌جمهوری اوکراین نیز خواسته است برای امنیت خود به شهر لویو، در غرب این کشور، برود.

آقای بلینکن همچنین از شهروندان آمریکایی در اوکراین خواست که این کشور را ترک کنند.

کاخ سفید: اعزام نیروهای روسیه به مناطق جدایی‌طلب ماشه تحریم‌های بیشتر را نمی‌کشد

در پی تصمیم دولت آمریکا در روز دوشنبه برای گسترش تحریم‌ها بر مناطق دونتسک و لوهانسک، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نوشت که تصمیم ولادیمیر پوتین برای اعزام نیرو به مناطق جدایی‌طلب اوکراین، تهاجم بیشتر روسیه به اوکراین که منجر به اعمال تحریم‌های گسترده‌تر شود، نیست. این مقام گفته است که اما کاخ سفید معتقد است که یک «تهاجم کامل» ممکن است در هر زمانی رخ دهد.

به گفته یک مقام دولتی، اقدام روسیه در اعزام نیرو به دو منطقه تحت کنترل شورشیان عملا «تهاجم بیشتر» روسیه به اوکراین نیست چرا که «آنها پیش از این نیز آنجا را تحت اشغال داشته‌اند.»

یک مقام کاخ سفید نیز به رویترز گفته است که واشنگتن همچنان به دنبال دیپلماسی با روسیه است تا زمانی که «تانک‌ها» وارد عمل شوند.

به نوشته این خبرگزاری، یک مقامی که مایل به انتشار نامش نبود به خبرنگاران گفته است که کاخ سفید تصمیمات بیشتری را قرار است در ارتباط با روسیه در روز سه شنبه اعلام ‌کند.

زلنسکی: تمام مسئولیت عواقب ناشی از تصمیمات اتخاذ شده بر عهده روسیه است

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در شبکه‌های اجتماعی در رابطه با تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن به اصطلاح جدایی طلبان دونتسک و لوهانسک گفت که تمام مسئولیت عواقب تصمیم‌های اتخاذ شده متعلق به روسیه است.

زلنسکی با اشاره به اینکه اقدامات اخیر روسیه نقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور است، گفت: به رسمیت شناختن جدایی‌طلبان می‌تواند به معنای خروج یکجانبه از توافقات مینسک و نادیده گرفتن تصمیمات اتخاذ شده در فرمت نرماندی باشد. این تصمیم تلاش‌های صلح را تضعیف می‌کند.

زلنسکی با اشاره به اینکه با تصمیمات احتمالی اتخاذ شده طی امروز و فردا، روسیه حضور نظامی خود از سال ۲۰۱۴ در دونباس را مشروعیت خواهد بخشید، خاطرنشان کرد که آنها از شرکای خود انتظار گام‌های روشن و موثرتری دارند.

وی خواستار برگزاری فوری برای نشست چهارجانبه نرماندی شد.

زلنسکی با بیان اینکه از مرزهایشان به خوبی محافظت می‌شود، گفت که آنها در سرزمین خود هستند و از هیچ چیز نمی‌ترسند.

وی با بیان اینکه حسابی با کسی نداریم، گفت: ما به کسی چیزی نخواهیم داد. از این مطمئن هستیم. زیرا ما در فوریه ۲۰۲۲ هستیم، نه فوریه ۲۰۱۴. کشوری دیگر، ارتشی دیگر. تنها ما هدف برقراری صلح در اوکراین است.

زلنسکی تاکید کرد که کشورش به یک راه حل سیاسی - دیپلماتیک متعهد است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024