چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 18.01.2022, 10:19

اولین جلسه دادگاه حبیب اسیود برگزار شد


ایران امروز: اولین جلسه دادگاه «حبیب فرج الله کعب» (حبیب اسیود)،‌ شهروند سوئدی-ایرانی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی افشاری برگزار شد.

بر اساس کیفرخواستی که علیه حبیب اسیود صادر شده، اتهام او  رهبری گروه به نام «حرکه النضال العربی لتحریرالاحواز» (جنبش نضال) است که علیه جمهوری اسلامی اقدامات مسلحانه انجام می‌دهد.

ادعاهای نماینده دادستان درباره اتهامات حبیب اسیود:

- «بر حسب محتویات پرونده در خصوص متهم حبیب فرج الله چعب مشهور به ابوعزیز و ابوحسام متولد ۱۳۵۲، شاغل در اداره کار کشور سوئد، تبعه ایران، مسلمان، اهل خوزستان، ساکن کشور سوئد و دارای سابقه کیفری است که در تاریخ ۲۳ آذر ۱۳۹۹ بازداشت شده و برای وی قرار تامین از نوع بازداشت موقت صادر شده است.»

- «حبیب فرج الله کعب متهم به افساد فی الارض از طریق تشکیل و اداره گروهک حرکت النضال و طراحی و اجرای عملیات‌های تروریستی و تخریب اموال عمومی است.»

- «این فرد اقدام به عملیات بمب گذاری در فرمانداری اهواز، عملیات بمب گذاری در سازمان برنامه  و بودجه خوزستان، عملیات بمب گذاری در اداره مسکن و شهرسازی اهواز، عملیات بمب گذاری در محیط زیست اهواز، عملیات بمب گذاری درخطوط لوله انتقال نفت خوزستان، عملیات بمب گذاری در فرمانداری دزفول و آبادان و برنامه ریزی جهت انجام بمب گذاری های دیگر نموده است.»

- «گروهک تروریستی الاهوازیه در سال ۱۳۷۸ هسته اولیه خود را تشکیل داد و با انجام سه عملیات بمب گذاری رسما اعلام موجودیت کرد و از سال ۱۳۸۴ تاکنون مستمرا مرتکب اقدامات وحشتناکی شده است، مثل حمله مسلحانه، سرقت مسلحانه، خرید و نگهداری سلاح گرم و ایجاد رعب و وحشت و عملیات تروریستی که منجر به شهادت بیش از ۷۴ شهروند شده است.»

- «طراحی عملیات‌های این گروهک در کشورهای سوئد و دانمارک با حمایت عربستان صورت می‌گیرد و سرکرده‌های این گروهک در این کشورها ساکن هستند و با وجود اعلان قرمز صادرشده برای آنها کاری برای تحویل این عناصر به جمهوری اسلامی از صوی کشورهای اروپایی و عربی صورت نگرفته است.»

- «اهداف عملیات تروریستی گروهک حرکت‌النضال شهروندان عادی بوده و با وجود نفرت‌پراکنی قومی بسیار قربانیان قابل این گروهک شهروندان عرب بودند. این گروهک در شهریورماه سال ۱۳۹۷ مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس را مورد حمله قرار داده‌اند.»

- «عناصر کروهک حرکت‌النضال در حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی ضمن ارعاب و تهدید شهروندان ایرانی را به خشونت فرا می‌خواندند.»

- «این فرد فعالیت‌های خود را از سال ۱۳۷۶ با استفاده از فضای باز سیاسی آن دوران و در پوشش حزب غیرقانونی از طریق توسل به اقدامات تروریستی و ترور سران کشور شروع کرده است و تا خردادماه ۱۳۸۴ اقدام به آموزش ۳۰ نفر که دارای تفکر تجزیه‌طلبانه بودند نموده‌اند. تشکیلات تروریستی این گروهک به شاخه‌های نظامی و اقتصادی تقسیم شده و شاخه نظامی این سازمان مسئول انجام عملیات تروریستی سال ۱۳۸۴ استان خوزستان بوده است. حبیب فرج‌الله چعب به عنوان معاون و مسئول شاخه نظامی گروه مسئولیت جذب و آموزش نیروهای خود و هدایت اعمال تروریستی را برعهده داشته که پس از متواری شدن به اروپا فیلم‌های تروریستی را از داخل مدیریت می‌کند.»

جزئیاتی در ربایش حبیب اسیود در استانبول

جنبش نضال هدف خود را دفاع از حقوق مردم عرب خوزستان اعلام کرده و ادعای دخالت در عملیات مسلحانه را رد می‌کند.

حبیب اسیود از بنیانگزاران جنبش نضال است. او یک سال و نیم پیش از سوئد به ترکیه آمد و در آنجا ربوده شد.  ترکیه می‌گوید حبیب اسیود  از خاک این کشور ربوده شده است.

ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بعدتر اعلام کردند که در عملیاتی “پیچیده” او را دستگیر کرده‌اند اما بعدتر گزارش‌ها حاکی از آن بود که ماموران امنیتی او را با هماهنگی یک باند قاچاق بین‌المللی ربوده و به ایران منتقل کردند.

دو ماه پس از ربودن شدن حبیب اسیود، رسانه‌های ترکیه نوشتند: شواهدی که میت ترکیه به دست آورده نشان می‌دهند که حبیب اسیود از طریق یک قاچاقچی مواد مخدر به نام زیندشتی، که همکار و زیر کنترل دستگاه امنیتی ایران است و با سوء استفاده از همسر سابقش (صابرین سعیدی) به دام افتاده است.

طبق اطلاعات به دست آمده، صابرین سعیدی - همسر یا دوست دختر سابق حبیب کعب - با وعده پرداخت ۱۰۰ هزار یورو وام به حبیب، او را به استانبول می‌کشاند. صابرین سعیدی پیشتر با تلویزیون «احوازنا» منتسب به حزب النضال در دانمارک همکاری داشته است. ترکیه می‌گوید که این زن از عوامل سازمان اطلاعات ایران بوده است.

حبیب اسیود یک ماه بعد از ربوده شدن، در ویدئویی در تلویزیون دولتی ایران ظاهر شد و در آن گفت که حملاتی را انجام داده و با اطلاعات سعودی کار کرده است.

پخش این نوع «اعترافات» زندانیان، امری رایج جمهوری اسلامی است و اغلب از طریق شکنجه اخذ می‌شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024