جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 17.01.2022, 21:00

نگرانی گزارشگران بدون مرز از وضعیت کیوان صمیمی


سازمان گزارشگران بدون مرز روز دوشنبه ۲۷ دی‌ماه با انتشار یک توییت از احتمال «تبعید» کیوان صمیمی٬ روزنامه‌نگار زندانی٬ به یک زندان دیگر به دلیل اعتراض او به «شبه قتل» بکتاش آبتین خبر داد.

به گزارش صدای آمریکا، این نهاد مدافع آزادی بیان می‌گوید کیوان صمیمی با وجود گواهی پزشکی مبنی بر «عدم تحمل محکومیت» همچنان زندانی است و هشدار داده که جان این روزنامه‌نگار در خطر است.

کانون نویسندگان ایران نیز سه روز پیش نسبت به وضعیت کیوان صمیمی٬ از اعضای این کانون٬ هشدار داد و در بیانیه‌ای نوشت که این روزنامه‌نگار به دلیل اعتراض به مرگ بکتاش آبتین در خطر «تبعید» به زندان دیگری قرار دارد.

کیوان صمیمی در نامه‌ای سرگشاده مرگ بکتاش آبتین را «قتل شبه عمد» توصیف کرده و نوشته است: «دغدغه و درد اگر مطالبه‌گری و فریاد را برنیاورد، درد نیست و حداکثر می‌توان به آن گفت نارضایتی.»

بکتاش آبتین٬ شاعر زندانی٬ اواسط آذرماه در پی تشدید علائم ابتلا به کرونا به بیمارستان منتقل شده بود و در پی وخامت حالش ۱۸ دی‌ماه در بیمارستان درگذشت. مرگ او انتقادهای بسیاری را از دستگاه قضایی ایران به دنبال داشت.

کیوان صمیمی٬ سردبیر نشریه «ایران فردا» که هم‌اکنون ۷۳ سال دارد٬ طی سال‌های اخیر بارها بازداشت و زندانی شده است.

این روزنامه‌نگار ۱۱ اردیبهشت سال ۱۳۹۸ در پی شرکت در تجمعی به مناسبت روز جهانی کارگر بازداشت و پس از یک ماه و نیم به قید وثیقه آزاد شد.

وی یک سال بعد در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به سه سال زندان محکوم شد.

این روزنامه‌نگار در پی انتخابات بحث‌برانگیز سال ۱۳۸۸ نیز بازداشت شد و مدت شش سال زندانی بود.

کیوان صمیمی که عارضه قلبی دارد٬ آذرماه سال ۱۳۹۹ همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران٬ برای اجرای حکم حبس به زندان اوین منتقل شد و از آن زمان محکومیت خود را در این زندان سپری می‌کند.

ایران طی سال‌های اخیر همواره یکی از کشورهایی بوده که بیشترین تعداد روزنامه‌نگاران زندانی را داشته است.

در رده‌بندی سازمان گزارشگران بدون مرز درباره آزادی رسانه‌ها و دسترسی به اطلاعات آزاد در سال ۲۰۲۱ نیز ایران در میان ۱۸۰ کشور مورد بررسی در رده ۱۷۴ ارزیابی شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024