جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 17.01.2022, 12:57

اعتصاب غذا برای آزادی زندانیان دوتابعیتی در ایران


باری روزن، از دیپلمات آمریکایی گروگان گرفته‌شده در زمان اشغال سفارت آمریکا در تهران، روز دوشنبه، ۲۷ دی اعلام کرده است که برای آزادی افراد دوتابعیتی که در ایران زندانی هستند، از این هفته اعتصاب غذا خواهد کرد.

به گزارش رادیو فردا، آقای روزن در ویدیویی که در حساب کاربری خود در توییتر منتشر کرده، گفته است که ۴۱ سال پس از آزادی، این هفته اعتصاب غذای خود را در وین آغاز می‌کند تا همه گروگان‌های ایرانی را آزاد کنند.

این دیپلمات سابق افزوده است که «این افراد انسان‌ هستند و قابل چانه‌زنی نیستند» و در ادامه تاکید کرده است که «آزادی آنها باید قبل از هر گونه معامله‌ای با ‘یک رژیم غیرقابل اعتماد’ صورت گیرد».

آقای روزن یکی از ۵۲ دیپلمات آمریکایی است که در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ و در پی اشغال سفارت آمریکا در تهران از سوی حکومت تازه استقراریافته جمهوری اسلامی، به مدت ۴۴۴ روز به اتهام جاسوسی گروگان گرفته شد.

در بیش از ۴ دهه حکومت جمهوری اسلامی در ایران، شهروندان دوتابعیتی به اتهام جاسوسی بازداشت و به احکام حبس و حتی اعدام محکوم شده‌اند.

در حال حاضر شماری از آن‌ها از جمله نازنین زاغری، باقر و سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز، فریبا عادلخواه، ناهید تقوی و مهرداد رئوف در حبس به‌سر می‌برند و احمدرضا جلالی، پژوهشگر ایرانی- سوئدی نیز به اعدام محکوم شده است.

گروه‌های مدافع حقوق بشر حکومت ایران را متهم می‌کنند که از بازداشت شهروندان دوتابعیتی به عنوان ابزاری برای کسب امتیاز در معاملات اقتصادی و دیپلماتیک با کشورهای غربی استفاده می‌کند. اتهاماتی که جمهوری اسلامی همواره آن‌ها رد می‌کند.

در همین حال مقامات ایران بارها اعلام کرده‌اند که «دوتابعیتی» بودن شهروندان ایرانی مورد قبول جمهوری اسلامی نیست و بر این اساس منکر وجود زندانیان دوتابعیتی در ایران می‌شوند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024