پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 25.12.2021, 17:45

پیشرفته‌ترین تلسکوپ ناسا راهی فضا شد


رادیو فردا: جیمز وب، پیشرفته‌ترین تلسکوپ جهان، روز شنبه ۴ دی‌ماه از منطقه فرادریایی گویان فرانسه در آمریکای جنوبی به فضا پرتاب شد.

اداره کل ملی هوانوردی و فضای ایالات متحده، ناسا، با اعلام این خبر در وبسایت خود اعلام کرد، این تلسکوپ که در قالب پروژه‌ای ۹ میلیارد دلاری با همکاری آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا ساخته شده است روز شنبه با موشک «آریان ۵» راهی فضا شد و پس از طی یک میلیون مایل در مدار خود قرار خواهد گرفت.

مدار این تلسکوپ چهار برابر فاصله زمین تا کره ماه است و تا دو هفته دیگر در این مدار قرار خواهد گرفت.

این تلسکوپ با انرژی خورشیدی کار می‌کند و ۳۰ دقیقه پس از پرتاب، انرژی خود از خورشید را دریافت کرده و شروع به ارسال علائم کرده است.

حدود ۳۰ سال پیش، تلسکوپ هابل راهی فضا شد و در مدار ۳۴۰ هزار مایلی زمین قرار گرفت. اما تلسکوپ جدید ۱۰۰ برابر هابل حساس است و انتظار می‌رود تصویری جدید از نحوه شکل‌گیری کیهان به دست بدهد.

هابل با قابلیت‌های خود تصویری از ۴۰۰ میلیون سال بعد از پدیده بیگ‌بنگ به دانشمندان می‌داد، اما انتظار می‌رود جیمز وب این فاصله را به ۱۰۰ میلیون سال بعد از بیگ‌بنگکاهش دهد.

از لحاظ تئوری، گفته می‌شود که ۱۳.۸ میلیارد سال پیش پدیده بیگ‌بنگ و پیدایش کیهان آغاز شد.

جیمز وب، مجهز به ۱۸ آینه شش ضلعی از فلز بریلیوم با روکش طلا است که توانایی جمع‌آوری سطح وسیع‌تری از نور در فواصل دورتر را دارد و از این رواطلاعات علمی بیشتری نسبت به تلسکوپ هابل در اختیار دانشمندان قرار خواهد داد. این اطلاعات به اعماق کیهان، حدود ۱۰۰ میلیون سال بعد از بیگ‌بنگ برمی‌گردد و دانش تشکیل اولین کهکشان‌ها را در اختیار انسان قرار خواهد داد.

بیل نلسون، رئیس جدید ناسا روز شنبه با تبریک پرتاب تلسکوپ جدید آن را به «ماشین زمان» تشبیه کرد و گفت این دستگاه ما را به نزدیکی نقطه پیدایش کائنات راهنمایی خواهد کرد.

دانشمندان هم‌اکنون در کنار تحقیقات پیرامون شکل‌گیری اولین ستاره‌ها و کهکشان‌ها، در پی کشف راز «سیاه‌چاله‌ها» در اعماق کهکشان‌ها هستند.

در کنار همه این موضوعات، یکی دیگر از ماموریت‌های جیمز وب، تحقیق پیرامون وجود حیات در سیارات دیگر و همچنین مطالعه سیارات نزدیک به زمین، مانند مارس است.

این پروژه قرار بود در سال ۲۰۱۱ عملیاتی شود، اما نارسایی‌ها و مشکلات باعث شد که پرتاب تلسکوپ تا امروز به تعویق افتد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024