پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 05.12.2021, 11:10

نگرانی بیش از ۲۰ کشور از قتل‌های خودسرانه طالبان


ایالات متحده و ۲۰ کشور دیگر، ضمن محکوم کردن کشتار و ناپدید شدن نظامیان حکومت پیشین افغانستان توسط گروه طالبان، خواستار تحقیق سریع در این زمینه شده‌اند.

به گزارش العربیه، نشست مشترک بیش از ۲۰ کشور، شنبه، ۴ دسامبر (۱۳ آذر)، برای محکوم کردن طالبان به‌دلیل قتل‌های هدفمند و خودسرانه نظامیان حکومت پیشین برگزار شد که در بیانیه‌ مشترک آن‌ها آمده است: «ما عمیقا نگران گزارش‌های مربوط به قتل و ناپدید شدن اجباری اعضای سابق نیروهای امنیتی افغانستان هستیم که توسط دیدبان حقوق و دیگران مستند شده است.»

وزارت خارجه آمریکا، در همین خصوص، بیانیه‌ مشترکی که از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا، بریتانیا، استرالیا، کانادا، بلژیک، ژاپن، بلغارستان، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، نیوزلند، و برخی کشورهای دیگر صادر شده است را منتشر کرد.

بر اساس این بیانیه‌، اقدامات گروه طالبان که در گزارش «دیدبان حقوق بشر» آمده، نقض جدی حقوق بشر است و در تناقض با ادعای عفو عمومی طالبان قرار دارد.

پیش‌تر سازمان دیدبان حقوق بشر در گزارشی نوشته است که گروه طالبان پس از به‌دست گرفتن قدرت در افغانستان، بیش از ۱۰۰ سرباز و عضو اطلاعات حکومت پیشین را به قتل رسانده یا آن‌ها را مجبور به ناپدید شدن کرده است.

در بخشی از گزارش دیدبان حقوق بشر آمده است: «الگوی کشتار سبب ایجاد وحشت در سراسر افغانستان شده است.» و کارمندان حکومت پیشین خود را مصئون احساس نمی‌کنند.

در بیانیه مشترک ایالات متحده و ۲۰ کشور دیگر، خواستار اجرایی شدن کامل عفو عمومی نظامیان و مقامات حکومت پیشین شده و افزوده است باید اطمینان حاصل شود که فرمان عفو عمومی طالبان در سراسر افغانستان اجرا می‌شود.

در بیانیه‌ مشترک آمده است موارد گزارش شده باید سریع، به‌طور شفاف مورد بررسی قرار گیرد و مسئولان هم در این پیوند پاسخگو باشند، همچنان نتایج تحقیق به‌عنوان یک عامل بازدارنده‌ فوری برای کشتار و ناپدید شدن‌های بیشتر به وضوح نشر شود.

این در حالی است که طی چند روز گذشته سربازان حکومت پیشین بگونه‌ای مرموز در نقاط مختلف کشور به قتل رسیده‌اند و گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی از آن‌ها در اثر شکنجه طالبان جان باخته‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024