جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 01.12.2021, 17:08

درگیری میان مرزبان ایران و افراد مسلح طالبان


عصر امروز، چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ تعدادی افراد مسلح اقدام به تیراندازی به سمت کشاورزان ایرانی در مرز افغانستان کردند که منجر به درگیری میان آنها و نیروهای مرزبانی ایران شد.

خبرگزاری فارس درباره حادثه مرزی ایران و افغانستان نوشت: بعدازظهر امروز (چهارشنبه)، تعدادی از افراد مسلح در ولایت نیمروز افغانستان در حوالی مرز روستای شغالک شهرستان هیرمند، اقدام به تیراندازی به سوی کشاورزان ایرانی کردند.

مرزبانان ایران نیز بلافاصله در پاسخ به این تیراندازی‌ها، به سمت افراد مسلح تیراندازی کردند که این تقابل، برای دقایقی نیز با سلاح نیمه‌سنگین ادامه یافت که این درگیری کوتاه، هیچ تلفاتی در بر نداشت و هم‌اکنون آرامش در منطقه حکمفرماست و درگیری بطور کامل پایان یافته است.

خبرگزاری فارس ادعا کرده، «این تجاوز مرزی، در محدوده‌ای رخ داده که مرزبانان رسمی طالبان هنوز در آن مستقر نشده‌اند و گروهک‌های اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر همچنان در آن فعال هستند.»

سارا معصومی خبرنگار  روزنامه اعتماد در توییتر نوشته است: شنیده‌ها از یک “منبع در محل” حکایت از آن دارد که از حدود به ۵ ساعت قبل تنش مرزی میان نیروهای مرزبانی ایران با شبه نظامیان طالبان آغاز شده است.

بنابر این گزارش «جرقه تبادل آتش از سوی شبه نظامیان طالبان و با هدف قرار دادن کشاورزان ایرانی آغاز شده است. ایران برای جلوگیری از ورود اشرار به خاک خود در این منطقه مرزی دیواری به طول چند کیلومتر کشیده که این دیوار دقیقا درنقطه صفر مرزی کشیده نشده و دربرخی مناطق در عمق خاک ایران است. طالبان ادعا می کند که دیوار کشیده شده نقطه صفر مرزی ایران است و به همین دلیل کشاورزان ایرانی را که طبق روال همیشه برای سرکشی به زمین‌های خود در حد فاصل دیوار تا نقطه صفر مرزی رفته بودند هدف قرارداد.»

گزارش متفاوت دو رسانه رسمی

خبرگزاری‌ صداوسیما عصر امروز خبر داد: «نیروهای طالبان با شلیک به سمت مرز ایران در هیرمند سیستان و بلوچستان، وضعیتی ناآرام را برای مرز به بار آوردند و نیروهای مرزبانی ایران در هیرمند در شُغالک، از خاک کشور حفاظت کردند.»

اما کمی بعد خبرگزاری جمهوری‌اسلامی، ایرنا، و نیز سخن‌گوی وزارت خارجه گفتند اختلافی میان مرزنشینان پیش آمده بوده که موجب تیراندازی در حوزه مرز سیستان شد که با هماهنگی مرزبانان دو طرف موضوع مدیریت شده است.

خبرگزاری فارس نوشته درگیری بین افراد مسلح در مرز ایران و افغانستان پایان یافته است.

توضیحات سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ارتباط با اخبار منتشر شده در مورد درگیری در منطقه مرزی سیستان با ولایت نیمروز افغانستان توضیحاتی ارائه داد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد درگیری در منطقه مرزی سیستان با ولایت نیمروز افغانستان اظهار داشت: عصر امروز اختلاف مرزی بین مرزنشینان موجب تیراندازی در حوزه مرز سیستان شد که با هماهنگی مرزبانان دو طرف موضوع مدیریت شده و پایان یافته است.

ساعاتی پیش خبرگزاری «اسپوتنیک» به نقل از آماج ویدیویی منتشر کرد که نشان می‌داد درگیری شدیدی میان مرزبانان ایران و طالبان صورت گرفته است.

بر این اساس، در پی شدت گرفتن درگیری میان طالبان و مرزبانان ایرانی در شهرستان کنگ از توابع ولایت نیمروز، چندین پاسگاه مرزی ایران به‌دست طالبان افتاده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024