جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 20.10.2021, 16:56

کمپین حقوق بشر در ایران:

برخورد با پیام درفشان، برخورد با دادخواهان است


چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰- انتشار روایت تکان‌دهنده از برخورد خشن و غیرانسانی مقامات امنیتی و قضایی با پیام درافشان، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، گواه تازه‌ای از نگاه حاکمیت به وکلای مستقل و فعالان حقوق بشر و همچنین پرده‌ای جدید از رو آوردن مقامات به استفاده از شیوه‌های خشونت‌بار روحی و جسمی‌ست.

هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر در ایران، با اشاره به انتشار جزئیات رفتار مقامات امنیتی با پیام درافشان گفت: «حاکمیت سال‌هاست که روندی سیستماتیک را برای نابودی صدای وکلای مستقل شروع کرده است و نمونه رفتارهای غیرانسانی با پیام درفشان نشان از تشدید عنصر خشونت در این روند سیستماتیک است».

به گفته هادی قائمی «وکلای مستقل و فعالان حقوق بشر که همواره صدای دادخواهی بسیاری از زندانیان و خانواده‌هایشان بودند حالا روزبه‌روز بیشتر در معرض تهدید و اعمال فشار به سرمی‌برند و در مقابل، آمران و عاملان این رفتارهای غیرانسانی و خشن هیچ‌گاه در برابر قانون پاسخگو نمی‌شوند».

کمپین حقوق بشر در ایران، با محکوم کردن برخورد غیرقانونی و غیرانسانی با پیام درفشان، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران را مسئول مستقیم سلامت روحی و جسمی این وکیل حقوق بشری می‌داند و از مقامات قضایی ایران می‌خواهد تا ضمن معرفی عاملان و آمران این برخوردها، بر سیطره نفوذ نیروها و نهادهای امنیتی در دستگاه قضا پایان دهد.

رفتار دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران در پرونده پیام درفشان، مصداق بارز نفوذ و سیطره دستگاه‌های امنیتی بر سیستم قضایی ایران است که در نهایت باعث مصونیت دائمی عاملان و آمران این برخورد‌های فجیع می‌شود.

سعید دهقان، یکی از وکلای پیام درفشان، روز یکشنبه ۲۵ مهرماه در رشته توئیتی به شرح برخوردهای خشن و غیرانسانی با موکلش در دوران حبس پرداخته بود. به نوشته آقای دهقان، پیام درفشان در یک فرایند بازداشت با «چشم‌بند» به یکی از خانه‌های امنیتی برده شده است و بدون داشتن حق تماس با خانواده و وکلا در اتاقی کاملا تاریک نگهداری می‌شده است. رفتاری که به زعم سعید دهقان آغاز «پروژه تخریب با حداکثر فشار روانی و جسمی» بوده است. تزریق آمپول که موجب رعشه و وارد آمدن آسیب جدی به زبان آقای درفشان شده است و هم‌چنین انتقال غیرقانونی وی به بیمارستان روانپزشکی «امین آباد»، تنها گوشه‌ای از ظلم وارد شده بر این وکیل و فعال حقوق بشر است.

پیام درفشان در تاریخ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ پس از یورش نیروهای امنیتی به دفتر کار خود بازداشت شد. این وکیل دادگستری از بابت اتهامات چون «فعالیت تبلیغی علیه نظام، نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» به ۲ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شد. 

پیام درفشان، تاکنون وکالت بسیاری از زندانیان سیاسی و عقیدتی از جمله محمد نجفی، ویدا موحد، نسرین ستوده، خانواده کاووس سیدامامی، فاطمه خویشوند (سحر تبر)، سکینه پروانه و شماری از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ را برعهده داشته است.

سعید دهقان در رشته توئیت خود با اشاره به انتقال موکلش به بیمارستان روانپزشکی «امین‌آباد» نوشته است: «با تلاش خانواده (پرداخت پول به پزشک بیمارستان) و‌ جلب موافقت پزشک و راهنمایی مددکار مستقر در بیمارستان -که کمک کرد تا مکتوب کند بهبود یافته و خواهان بازگشت به زندان است- توانست از وضعیتی که قطعاً وی را دچار سرنوشت مرحوم بهنام محجوبی می‌کرد خلاص شود و به زندان اوین بازگشت.»

در سال‌های گذشته انتقال زندانیان سیاسی و عقیدتی به بیمارستان روانپزشکی شدت گرفته است؛ بهنام محجوبی، کیانوش سنجری، هاشم خواستار تعدادی از زندانیان سیاسی و عقیدتی بودند که در روند محکومیت خود دورانی را به جبر در بیمارستان‌‌های مختص به بیماران روحی و روانی  گذارنده‌اند.

هادی قائمی، با اشاره به تکرار این شیوه در برخورد با زندانیان سیاسی و عقیدتی، گفت: «اصرار مقامات قضایی و امنیتی بر تداوم چنین رفتارهایی نشان دهنده آن است که نه تنها هیچ عزمی برای پایان دادن به آن وجود ندارد، بلکه این شیوه غیرانسانی و غیرقانونی در برخورد با متهمان سیاسی و عقیدتی، برخورد سیستماتیک با صداهای مخالف و دادخواهان است».



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024