پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 15.10.2021, 21:06

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی:

ایران منطقه را وارد مرحله‌ای بسیار خطرناک کرده است


فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی تاکید کرد در حالی که جهان برای بازگرداندن تهران به توافق هسته‌ای امضا شده در سال ۲۰۱۵ تلاش می‌کند، ایران با تسریع فعالیت‌های هسته‌ای خود منطقه را وارد مرحله‌ای بسیار خطرناک کرده است.

فیصل بن فرحان جمعه، ۱۵ اکتبر، در کنفرانسی خبری در واشینگتن طی دیدار از ایالات متحده آمریکا، که در آن درباره بسیاری از مسائل و از جمله مسائل منطقه‌ای سخن گفته، افزود که مذاکرات میان پادشاهی عربی سعودی و ایران دوستانه بوده، اما پیشرفت ملموسی محقق نکرده است.

وزیر خارجه عربستان پیشتر مذاکرات جاری کشورش با طرف ایرانی را در مرحله مقدماتی، جدی و دوستانه توصیف کرده بود. او در این‌باره جمعه در گفت‌وگو با روزنامه «فایننشال تایمز» گفت ریاض برای برقراری ثبات در منطقه مصمم است.

بن فرحان تصریح کرد: «در مذاکرات جاری جدی هستیم. این مذاکرات برای ما تحول بسیار بزرگی نیست چرا که سعودی همواره خواهان راه‌حلی برای تحقق ثبات در منطقه‌ است.»

بن فرحان روز پنج‌شنبه با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا دیدار کرد. ایران یکی از موضوعات مورد گفت‌وگوی وزرای خارجه دو کشور بود. بلینکن بعد از این دیدار، عربستان را “همراه” واشنگتن خواند و گفت که رابطه دو کشور برای آمریکا بسیار اهمیت دارد.

عربستان در سال ۲۰۱۵ و در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما از حامیان توافق برجام بود و وقتی این توافق به دست آمد از آن استقبال کرد. اما این سیاست در دوران به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا تغییر کرد و عربستان نیز مانند دیگر رقبای منطقه‌ای ایران به ویژه اسرائیل به جمع منتقدان برجام پیوست.

از زمانی که کاخ سفید بار دیگر به دست حزب دموکرات افتاد، سیاست‌های ریاض در مقابل ایران مجددا تعدیل شد و از اواخر سال ۲۰۲۰، مذاکراتی میان دو کشور آغاز شد.

بعد از حمله به کنسولگری عربستان در مشهد و سفارت این کشور در تهران در سال ۲۰۱۵، روابط تهران و ریاض قطع شده است و هر دو کشور در شرایطی پر تنش در جنگ‌های مختلف خاورمیانه روبه‌روی هم بوده‌اند.

در این مدت عربستان با حملاتی نیز رو‌به‌رو بوده که ایران را مسئول آنها معرفی کرده است. اما ایران همواره این اتهامات را رد کرده است.

گفت‌وگوهای سازنده

شایان ذکر است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در دیدار اخیرش از مسکو، پایتخت روسیه، درباره گفت‌وگوهای جاری میان سعودی و ایران گفت که مذاکرات سازنده‌ای میان دو کشور در حال انجام است.

او پیشتر نیز گفته بود که گفت‌وگوهای جاری میان دو طرف «سازنده و در مسیر درستی قرار دارد» و افزود که این مذاکرات به سود هر دو کشور و کل منطقه است.

وزیر خارجه ایران همچنین اظهار داشت که کشورش آماده از سرگیری روابط با سعودی است و اکنون منتظر موضع ریاض است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در اوایل ماه جاری میلادی خاطرنشان کرد که مذاکرات میان تهران و ریاض در بهترین شرایط در حال پیگیری است و تلاش‌ها برای ازسرگیری روابط پایدار بر اساس چارچوب مورد رضایت طرفین ادامه دارد.


منابع:‌ العربیه، بی‌بی‌سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024