پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 22.09.2021, 16:42

سپیده قلیان به دادسرای بوشهر فراخوانده شد


سپیده قلیان، کنشگر مدنی در توئیتر شخصی خود اعلام کرد که روز ۲۹ شهریور با ابلاغیه‌ای الکترونیکی به شعبه ۲ دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب بوشهر فراخوانده شده است. به گفته قلیان، او طبق این ابلاغیه باید در مدت ۵ روز از زمان درج ابلاغیه در سامانه ثنا برای دفاع از اتهامات انتسابی در این شعبه حاضر شود.

به گزارش رادیو زمانه، این کنشگر مدنی در صفحه توئیتر خود با اعلام این خبر نوشت: «خجالت می‌کشم تو روزی که شاهد شکنجه‌ی نوید افکاری رو کشتن، خبر از شکایت اداره‌ی سازمان‌های بوشهر بدم.اما چاره‌ای نیست. نجات‌دهنده در گور خفته است و صدا به صدا نمی‌رسه. این ابلاغیه ۲ روز پیش به دستم رسید و جمهوری اسلامی یه بار دیگه ثابت کرد که جواب دادخواهی و حقیقت، سرکوب و انتقامه.»

قلیان بارها از وضعیت غیرانسانی زندان بوشهر نوشته است. به گفته او تلفن‌های بند زنان زندان بوشهر اخیرا قطع شده است. قلیان در رشته‌توئیتی که ۱۸ شهریور نوشت، بند نسوان زندان مرکزی بوشهر را جهنم توصیف کرد: «سال گذشته و هنگامی که به این زندان تبعید شدم، می‌دانستم که با جهنمی فراموش‌شده مواجه خواهم شد، اما سبعیت جاری در این زندان حتی در خیالاتم هم نمی‌گنجید. زنان زندانی این بند به جرم زن بودن و زندانی بودن تحت وحشیانه‌ترین شکنجه‌ها و ضدانسانی‌ترین شرایط ممکن نگهداری می‌شوند.»

ساعتی پس از انتشار توئیت سپیده قلیان، محمدمهدی حاج محمدی رئیس سازمان زندانها با انتشار پیامی در  توئیتر، از شکایت برخی از زندانبانان، زندانیان و خانواده آن‌ها از سیپده قلیان خبر داد.

رئیس سازمان زندانها در توئیت خود نوشت: «ادعا‌های عجیب و غریب سپیده قلیان از زندان بوشهر منجر به شکایت برخی از زندانبانان، زندانیان و خانواده آن‌ها شده که وفق مقررات رسیدگی می‌شود. بخاطر اطمینان از رفتار عادلانه زندانبانانِ شاکی و نیز عصبانیت شدیدِ هم بندی‌های او، انتقالش به زندان دیگر مطابق قانون، تحت بررسی و تصمیم است.»

سپیده قلیان روز ۲۸ مردادماه امسال برای هفت روز به مرخصی اعزام شد. پیش از اعلام این خبر، برخی از منابع نزدیک به قلیان از ابتلای او به ویروس کرونا در زندان خبر داده بودند. قلیان سپیده قلیان در ۲۷ آبان ‌ماه ۹۷، پس از حضور در در محل پلیس امنیت شهرستان شوش در استان خوزستان، توسط نیروی انتظامی بازداشت و یک‌ماه بعد یعنی در ۲۷ آذرماه همان سال با سپردن قرار وثیقه آزاد شد.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پس از آزادی موقت او، فیلمی به نام «طراحی سوخته»، حاوی اعترافات قلیان و برخی دیگر از فعالان کارگری و مدنی که در جریان اعتراضات کارگری شرکت هفت تپه بازداشت شده بودند، پخش کرد. قلیان پس از پخش این فیلم از تلویزیون دولتی ایران، اعلام کرد که اعترافات او در فیلم یاد شده، زیر شکنجه و فشار گرفته شده است.

او بار دیگر توسط نهادهای امنیتی بازداشت شد و در ۲۷ آذر ۱۳۹۸ توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران بابت اتهامات «تشویش اذهان عمومی» و «تبلیغ علیه نظام» به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد. گفته می‌شود این فعال مدنی پیش‌تر و در سال ۱۳۹۵ در اهواز بازداشت شده است. از جزییات پرونده پیشین و همچنین روند برگزاری دادگاه هیچ‌گونه اطلاعات تأیید شده‌ای در دسترس نیست.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024