شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 07.09.2021, 9:46

تظاهرات در کابل و مزار علیه دست‌نشاندگان پاکستان


اعتراضات شهروندان کابل علیه دخالت پاکستان در امور افغانستان به خشونت کشیده شد و صدای تیراندازی پیوسته نیروهای طالبان در محل برگزاری اعتراضات شنیده شده‌است. هنوز  از آسیب‌های وارده به معترضان گزارشی منتشر نشده است.

این تظاهرات صبح روز سه شنبه و یک روز پس از فراخوان «قیام عمومی» احمد مسعود، دست‌کم در شهرهای کابل و مزار شریف برگزار شد.

در کابل ده‌ها تن از شهروندان به خیابان‌ها آمده و خواستار تشکیل حکومت مستقل در افغانستان شدند. آن‌ها در عین حال با سردادن شعار «پاکستان پاکستان خارج شو از افغانستان» خواستار پایان مداخلات اسلام‌آباد در امور داخلی کشور شدند.

به گزارش خبرگزاری صدای افغان(آوا) از کابل، معترضان تاکید کردند که پاکستان دست از دخالت در افغانستان بردارد و حکومتی که در افغانستان ایجاد می‌شود بدون دخالت پاکستان به شکل مستقل تشکیل شود.

یکی از زنان شرکت‌کننده در تظاهرات کابل گفت: ما از خون جوان‌ها و خاک خود دفاع می‌کنیم؛ که چرا پاکستان به کشور مان مداخله می‌کند؟!


(تصاویر از صفحه فیسبوک جمال‌الدین موسوی،‌ خبرنگار بی‌بی‌سی)

شب گذشته نیز در چند نقطه کابل، از جمله در شهرک آریا، تظاهراتی علیه طالبان و پاکستان برپا شد. علاوه بر کابل، مناطقی از بدخشان، دایکندی، ننگرهار ، هرات و پروان هم شاهد اعتراضات شبانه علیه طالبان و حمایت از جبهه مقاومت ملی بوده است.

چند روز پیش، ژنرال فیض حمید؛ رییس سازمان استخبارات پاکستان (آی‌اس‌آی) در یک سفر غیرمنتظره وارد کابل شد.

رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که رییس سازمان استخباراتی این کشور به دعوت طالبان وارد کابل شده‌است.

به گفته‌رسانه‌های پاکستانی، آقای حمید در این سفر در مورد روابط تجارتی و امنیتی افغانستان با پاکستان گفتگو می‌کند.

رسانه‌های پاکستانی هم با بازنشر عکس او در هوتل سرینا خطاب به هند نوشتند: حال‌تان چطور است؟!

طالبان دلیل سفر رییس سازمان استخبارات پاکستان به کابل را گفتگو در مورد حل اختلافات میان افغانستان و پاکستان عنوان کرده‌اند.

گفته می‌شود او در این سفر با شماری از رهبران طالبان و نیز گلبدین حکمتیار؛ رهبر حزب اسلامی دیدار کرده‌‌است.

ژنرال حمید در جریان سفر به کابل در یک گفتگوی کوتاه با یک خبرنگار خارجی در هوتل سرینا گفت: نگران نباشید همه‌چیز درست می‌شود!

تظاهرات روز سه‌شنبه ۱۶ شهریور در کابل


تظاهرات در مراز شریف

تجمع اتباع افغانستان مقابل سفارت پاکستان در تهران

روز سه‌شنبه هم‌چنین جمعی از اتباع افغانستانی مقیم تهران در اعتراض به سیاست ها و رفتار دولت پاکستان نسبت به تحولات کشورشان در مقابل سفارت این کشور تجمع کردند.

به گزارش ایسنا، در پی تحولات اخیر افغانستان و پیشروی طالبان و تصرف اکثر شهرهای افغانستان توسط این گروه، درگیری میان نیروهای مقاومت ملی در پنجشیر و طالبان ادامه داشت که با وجود موفقیت های نیروهای مقاومت در مقابله با طالبان، شامگاه دوشنبه هفته جاری طالبان توانست با کمک نیروهای پاکستان پیشروی کند و برخی نیروهای مقاومت ملی هم در پنجشیر  به شهادت رسیدند.

با توجه به اینکه گفته می شود پاکستان دخالت مستقیمی در تحولات اخیر داشته است، این تجمع کنندگان نسبت به رفتار پاکستان اعتراض کرند.

تجمع کنندگان که پلاکاردهایی با تصاویر احمد شاه مسعود و احمد مسعود در دست داشتند،  شعارهایی در مخالفت با طالبان و پاکستان و در حمایت از جبهه مقاومت سردادند.

 



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024