جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 03.08.2021, 11:17

مراسم تنفیذ ابراهیم رئیسی برگزار شد


مراسم تنفیذ سیزدهمین دوره‌ ریاست جمهوری اسلامی در ایران برگزار شد و علی خامنه‌ای، ولی فقیه به ابراهیم رئیسی(عضو هیئت مرگ) حکم ریاست جمهوری داد. ابراهیم رئیسی در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ در انتخاباتی که مشارکت واقعی در آن ۳۲ درصد (با کسر آرای باطله) بود و هیچ رقیبی رای‌آوری در آن حضور نداشت،‌ برنده اعلام شد.

این مراسم با رعایت دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شد. وزیر کشور در آغاز مراسم گزارش مختصری از روند برگزاری انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری ارائه کرد پس از آن متن حکم تنفیذ رئیسی محمدی گلپایگانی رییس دفتر علی خامنه‌ای خوانده شد.

حسن روحانی رئیس جمهور سابق، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، احمد جنتی دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان رهبری و صادق لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام در مراسم شرکت داشتند. دو رئیس جمهور سابق، محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد در مراسم نبودند.

خامنه‌ای در حکم تنفیذ، ابراهیم رئیسی را “عالم فرزانه و خستگی‌ناپذیر و کارآزموده و مردمی” توصیف کرد. در مناظره‌های انتخاباتی گفته شد این “عالم فرزانه” تنها تا کلاس ششم درس خوانده و پس از آن مدتی در جبهه بوده و سپس در کلاس درس فقه افرادی مانند علی خامنه‌ای شرکت کرده است. همین شرکت در درس علما، برای او سابقه تحصیل شده است. گویا همانند دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی،‌ بدون حضور در کلاس درس، مدارکی نیز از موسساتی مانند «مدرسه عالی شهید مطهری» دریافت کرده است.

سخنان ابراهیم رئیسی

ابراهیم رئیسی ابراز تأسف کرد که چرا به خاطر پروتکل کرونا نمی‌تواند دست رهبر را ببوسد. او صحبت درباره برنامه خود را با این تأکید شروع کرد که «هرجا به رهنمودهای امام و رهبری و سیاستهای نظام توجه شد کارها پیش رفت و امور انجام شد».

او از حکومت ولایی به عنوان یک مدل نوین حکمرانی ستایش کرد و گفت «در این مدل، امر دین در برابر دنیا، امر عزت در کنار رفاه به عالم عرضه شد تا بدانند پیوند معنویت با زندگی انسان معاصر را و اینکه دین می‌تواند در متن زندگی انسان معاصر حکومت و تمام شئون زندگی او را اداره کند.»

رئیسی کارنامه دولت روحانی را ناموفق خواند و در این باره گفت: «پیام مردم تغییر وضعیت موجود بود. با توجه به رشد نقدینگی ۶۸۰ درصدی و تورم ۴۴ درصدی و افزایش سه برابری بدهی‌های دولت در پنج سال اخیر، وضعیت مردم را وضعیت مناسبی نمی‌بینیم چه به دلیل دشمنی دشمنان و چه به دلیل کاستی‌های داخلی.»

او در این باره که چه خواهد کرد توضیحی نداد، اما به جای آن این گونه به روحانی و امید او به کاستن از فشار تحریم‌ها تاخت: «ما وضعیت سفره مردم را به خارج از کشور گره نخواهیم زد.»

رئیسی وعده داد که دنبال لغو تحریم‌های اقتصادی باشد و یک برنامه فوری برای حل مشکلات مردم در ۱۰ محور مانند تورم، کسری بودجه و کرونا اجرایی کند.

او گفت برنامه‌های دولتش طبق «بیانیه گام دوم» که رهبر ایران نوشته است، پیش خواهد رفت. بیانیه گام دوم، پیام مفصل رهبر جمهوری اسلامی که ۲۴ بهمن سال ۹۷ به مناسبت «چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی» صادر شد و در آن بر بر محورهایی چون علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، سبک زندگی، حراست از استقلال، آزادی و عزت ملی تأکید شد. با وجود تاکید رهبر جمهوری اسلامی بر پیگیری و اجرایی شدن این بیانیه، در سه سال گذشته گزارشی از راهکارهای معطوف و برآمده از این بیانیه منتشر نشده است.

مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی ۱۴ مرداد ماه در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

سخنان خامنه‌ای

پس از سخنرانی ابراهیم رئیسی، علی خامنه‌ای در اظهاراتی از مطرح شدن تحریم انتخابات انتقاد کرد و گفت: «از مدت‌ها پیش توطئه تحریم انتخابات در محافل سیاست‌گذاری دشمنان طراحی و دنبال می‌شد و در داخل هم عده‌ای از روی غفلت و عده‌ای شاید از روی غرض همین خط را دنبال می‌کردند اما ملت پاسخ قاطع داد و با توجه به اوضاع و احوال، مشارکت خوبی در انتخابات داشت.»

خامنه‌ای با اشاره به شعارهای انتخاباتی رئیسی مبنی بر «مردمی بودن و از مردم شنیدن و در میان مردم بودن»، گفت: »مردمی بودن موضوع بسیار مهمی است و رییس‌جمهور محترم و همکارانشان باید تلاش کنند این شعار در واقعیت محقق شود و به معنی واقعی و بدون در نظرگرفتن امتیازهای طبقاتی و گروهی، در میان همه مردم باشند.»

او افزود: «یکی از کارهای مهمی که به مردمی بودن دولت کمک می‌کند، تعهد به گفتگوی صادقانه و بدون پیرایه‌های سیاسی با مردم است. باید با مردم صادقانه حرف زد، مشکلات و راه‌حل‌ها را گفت و توقعات را بیان کرد و کمک‌های لازم را نیز به مردم تقدیم کرد.»

«این روزها از مشکلات و کمبودهای کشور گفته می‌شود که زیاد هم هستند اما ظرفیت‌های کشور در بخش‌های آب، نفت، معادن، بازار گسترده داخلی، همسایگان و استعدادها و آمادگی‌های حیرت‌آور جوانان، بسیار فراتر از مشکلات و فوق‌العاده هستند. بدون تردید با این ظرفیت‌ها می‌توان بر مشکلات غلبه کرد به شرطی که خوب شناخته و سپس با تلاش خستگی‌ناپذیر و شبانه‌روزی به کار گرفته شوند.»

خامنه‌ای بر مبارزه بی‌امان با فساد و مفسد تاکید کرد و افزود: «آقای رئیسی در مسئولیت قبلی، مبارزه با فساد را شروع کرد و اقدامات خوبی انجام داد اما اصل قضیه و بسترها و زمینه‌های فساد در قوه مجریه است که باید با آن به‌طور جدی مبارزه کرد. فرارهای مالیاتی، انحصارهای بی‌دلیل، فعالیت‌های ناسالم سوداگرانه و سوء استفاده از ارز ترجیحی را نمونه‌هایی از موارد فساد هستند که باید با آنها با برنامه و پیگیری، مقابله کرد.»

علی خامنه‌ای همچنین سرعت عمل در تشکیل دولت را ضروری خواند و افزود: «شرایط کشور اقتضا نمی‌کند که تشکیل دولت به تأخیر بیفتد بنابراین رییس‌جمهور محترم در معرفی وزرای پیشنهادی و مجلس نیز در بررسی صلاحیت وزیران شتاب به خرج دهند.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024