پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 05.05.2023, 12:24

مولوی عبدالحمید: تنها هنر حاکمان ایران اعدام است


امام جمعه اهل سنت زاهدان با انتقاد از اعدام بسیاری از زندانیان بلوچ به اتهام انجام جرایم مرتبط با مواد مخدر در روزهای گذشته، گفت مردم سیستان‌وبلوچستان گرسنه و بیکارند و حکومت باید کشتنشان را متوقف کند. او خطاب به حاکمان گفت: «کجا شغلی ایجاد کردید؟ کدام دولتی ملت خود را می‌کشد؟»

بلوچ‌ها برای کم‌تر از یک میلیون تومان کشته می‌شوند

عبدالحمید اسماعیل‌زهی روز ۱۵ اردیبهشت در خطبه‌های نماز جمعه زاهدان، کشتن هم‌زمان چند زندانی بلوچ را در کمتر از یک هفته «عجیب» خواند و گفت: «در سیستان و بلوچستان آب برای کشاورزی نیست، هوا گرم است و شغلی وجود ندارد. آیا حکومت کارخانه و کارگاهی برای مردم ایجاد کرده؟ ظرفیت‌های معادن و سواحل را فعال کرده؟ در کدام قسمت شغل ایجاد کردید که حالا مردم را اعدام می‌کنید؟»

امام جمعه اهل سنت زاهدان خطاب به حکومت ادامه داد: «در استانی که بیشترین جمعیتش جوان است، مردم و جوانانش شغل و تحصیلات ندارند. نه آموزشی به آن‌ها داده‌اید، نه شغلی ایجاد کرده‌اید. تنها هنرتان اعدام است.»

او تاکید کرد: «مواد مخدر ضررهای سنگینی دارد اما اگر برای مردم شغل ایجاد می‌کردید خیلی‌ها سراغ آن نمی‌رفتند. بخش بزرگی از مردم سیستان و بلوچستان به خاطر گرسنگی و برای ۷۰۰ هزار و یک میلیون تومان است که کشته می‌شوند.»

اعدام‌های جرایم مواد مخدر را متوقف کنید

مولوی عبدالحمید با انتقاد از قوانین اعدام برای جرایم مرتبط با مواد مخدر، گفت: «اعدام‌ها در ایران نه با قوانین بین‌المللی همخوانی دارند و نه قوانین شرعی. بسیاری از بندهای این قوانین که از ابتدای انقلاب تصویب شدند کشور را فلج کرده و به چالش کشیدند اما اجازه بازنگری در آن‌ها و تغییرشان داده نشد. در حالی‌ که در دنیا قوانین مدام بازنگری می‌شوند. این قوانین آسمانی نیستند. نتیجه عقل بشری هستند که دچار اشتباه می‌شود.»

اسماعیل‌زهی همچنین با تاکید بر این که «چرا دنیا باید به ما بگوید شما بیشترین آمار اعدام را در جهان دارید»، گفت: «کدام دولت،‌ ملت خود را می‌کشد؟ چه اعتمادی می‌توان به کسی کرد که ملت خودش را می‌کشد؟»

او در ادامه با یادآوری «مسوولیت حکومت نسبت به مردم»، از جمهوری اسلامی خواست جلوی اعدام‌ها را بگیرد و روند کشتن مردم را متوقف کند.

خامنه‌ای خط قرمز و «معصوم» نیست

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه سخنان انتقادی خود همچون ماه‌های گذشته خواستار توقف کشتن و شکنجه و زندانی کردن مردم معترض از سوی حکومت شد و گفت: «بالاترین ضرر را به کشور ما، کسانی زدند که جلوی انتقاد را گرفتند و بالاترین ظلم را به جمهوری اسلامی و خود رهبری کسانی کردند که نگذاشتند انتقادی در کشور صورت بگیرد. هیچ‌ کسی نباید در کشور خط قرمز باشد.»

مولوی عبدالحمید ادامه داد: «حیفم می‌آید که افراد فرهیخته را در زندان ببینم. آقا این‌ها حرف می‌زنند، می‌خواهند به کسی انتقاد کنند یا نامه نوشته‌اند به رهبری،‌ زندانی‌اش می‌کنند. به جای حبس، او را به دیدار رهبری ببرید. نباید اطراف کسی را که قانون اختیارات زیادی به او داده، طیف خاصی بگیرد. فرد مسوول باید در اختیار تمام افراد باشد و مردم بتوانند حرفشان را به او بزنند.»

او با تاکید بر این که کشتن و زندانی کردن مخالفان مشکل کشور را حل نمی‌کند، خطاب به ماموران نظامی و حکومتی گفت: «این‌ها مردم ایران‌اند. شما ایرانی و فرزند همین ملت هستید. نمی‌توانید از این مملکت به جای دیگری فرار کنید. باید در کنار همین مردم زندگی کنید. پس آن‌ها را نزنید. کشتن هیچ انسانی درست نیست چه برسد به این که هم‌وطن باشد.»

اسماعیل‌زهی در ادامه گفت: «چند سال قبل در همین منبر گفتم که تریبون آزاد بگذارید تا مردم حرفشان را به ماموران قضایی، نظامی، مجلس و رییس‌جمهوری بزنند. اعتقادم این است که به نفع رهبری و همه مقامات است که مردم حرفشان را در تریبون‌های آزاد بیان کنند اما کسی برای من پیغامی فرستاده بود که “شما روی خط قرمز ما پا گذاشتید”. من به او گفتم که قبل از این، شما خط قرمز ما را رد کردید.»

او یادآور شد: «اما امروز حرفم این است که خط قرمزی نباید تعیین کرد. هیچ مصوبه‌ای وحی منزل نیست. آن‌چه خبرگان و مجلس گفته‌اند وحی آسمانی نیست. مصوبه شورای فقها هم می‌تواند اشتباه داشته باشد. رهبری هم خودش هیچ‌گاه نگفته که معصوم است. همه دچار اشتباه و لغزش می‌شوند.»

کمر پول ملی شکسته است

عبدالحمید اسماعیل‌زهی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به بحرانی که کشور را در برگرفته، گفت: «اکنون کشور با چالشی جدی و بن‌بست کامل روبه‌رو شده است و همه اصناف اعتراض دارند. مردم می‌گویند پولشان از اعتبار افتاده است.»

او در ادامه گفت: «هر کارفرمایی هر قدر هم به کارگر و کارمندش بدهد نمی‌تواند رضایت او را جلب کند چون پول از ارزش خود افتاده و کمر پول ملی شکسته است.

مولوی عبدالحمید خطاب به حکومت تاکید کرد که «نیروهای مسلح و کارمندان خود شما هم گرسنه‌اند».

او گفت: «حقوق کارگران و بازنشستگان را زیاد نکنید؛ ارزش پول ملی را افزایش دهید که قدرت خریدش بیشتر شود.»

با فروش مملکت نمی‌توان کشورداری کرد

او در ادامه به سخنان اخیر برخی مقامات کشور مبنی بر فروش «جزایر کیش و قشم» و نیز ابنیه و محوطه‌های تاریخی برای تامین بدهی‌های دولت اشاره کرد و گفت: «خزانه‌ها را خالی کردند و امروز بسیاری زمزمه‌هاست که می‌خواهند چیزهای زیادی را بفروشند. اینطور نمی‌شود کشورداری کرد.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: «اقتصاد ما ثبات ندارد چون ثبات سیاسی نداریم و همه‌چیز در تزلزل است. این راهی هم که می‌روید بن‌بست‌ها را بیشتر می‌کند. نه کشتن نه بستن و نه زندانی کردن راه‌حل مشکلاتتان نیست؛ تنها راه، به دست آوردن رضایت ملت است.»

انرژی هسته‌ای چه ارزشی داشت که ایران را به این وضع انداختید؟

مولوی عبدالحمید همچنین به تاثیر تحریم‌ها و اصرار حکومت بر «انرژی هسته‌ای» اشاره کرد و خطاب به رهبر و مقامات جمهوری اسلامی گفت: «این همه فرصت داشتید اما نتوانستید مساله تحریم‌ها را حل کنید. انرژی هسته‌ای چه اندازه ارزشمند و حیاتی بود برای ایران که ما را به این‌جا بکشاند؟ شما با مردم مشورت نکردید و حرفشان را گوش نکردید.»

اسماعیل‌زهی ادامه داد: «بعضی گفتند تحریم نعمت است و ملک آباد می‌شود. اما این تحریم فقط به نفع برخی افراد و آقازاده‌ها بود که نفت را در بازار سیاه فروختند و از منافعش استفاده کردند نه ملت.»

او همچنین با تاکید بر ناتوانی حکومت در جلوگیری از «اختلاس و فساد» و مبارزه با آن، گفت که در این ناکارآمدی‌ها منافع ملی ضربه خورد.

ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024