جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 12.04.2023, 11:21

انتقال سلاح از ایران به سوریه در پوشش امدادرسانی


رویترز به نقل از ۹ منبع سوری، ایرانی، اسرائیلی و غربی نوشت جمهوری اسلامی برای ارسال سلاح به سوریه، از هواپیماهایی استفاده کرده که برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان به این کشور فرستاده است. به گفته این منابع، هدف این اقدام، تقویت دفاع در برابر اسرائیل و نیز تقویت بشار اسد بوده است.

خبرگزاری رویترز تاکید کرد اولین گزارش را در این زمینه ارائه کرده و این در حالی است که پیشتر اسرائیل در این زمینه هشدار داده بود.

منابع طرف گفت‌وگو با رویترز اعلام کردند پس از زلزله ششم فوریه در شمال سوریه و جنوب ترکیه، صدها پرواز از ایران در فرودگاه‌های حلب، دمشق و لاذقیه سوریه فرود آمدند و این پروازها به مدت هفت هفته ادامه یافتند.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، بیش از شش هزار نفر در سوریه بر اثر این زلزله جان خود را از دست دادند.

از میان این منابع، دو منبع منطقه‌ای و یک منبع اطلاعاتی غربی گفتند که تدارکات ارسال شده از ایران برای سوریه، شامل تجهیزات ارتباطی پیشرفته، باتری‌های راداری و قطعات یدکی مورد نیاز برای ارتقای برنامه‌ریزی شده سیستم دفاع هوایی سوریه در جنگ داخلی است.

رویترز با مقامات اطلاعاتی غربی، منابع نزدیک به رهبری ایران و اسرائیل و همچنین یک فراری ارتش سوریه و یک افسر سوری در حال خدمت در مورد پروازهای مورد اشاره در این گزارش صحبت کرده است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک در پاسخ به این سوال که آیا ایران پس از زلزله از هواپیماهای حامل کمک‌های بشردوستانه برای انتقال تجهیزات نظامی به سوریه برای تقویت شبکه خود در آنجا و کمک به اسد استفاده کرده، گفته است: «این درست نیست.»

دولت سوریه نیز به درخواست رویترز برای اظهارنظر پاسخ نداده است.

منابع منطقه‌ای به رویترز گفتند که اسرائیل به سرعت از جریان ارسال تسلیحات از سوی جمهوری اسلامی به سوریه آگاه شد و یک کارزار تهاجمی را برای مقابله با آن آغاز کرد.

سرتیپ یوسی کوپرواسر، رییس سابق تحقیقات ارتش اسرائیل و همچنین مدیر کل سابق وزارت امور استراتژیک، گفت که حملات هوایی اسرائیل علیه محموله‌های ارسالی از سوی ایران بر اساس اطلاعات بسیار دقیق بوده و ارتش اسرائیل می‌دانست که کدام کامیون در یک کاروان طولانی را هدف قرار دهد.

یک مقام دفاعی اسرائیل که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفت: «تحت عنوان ارسال کمک‌ برای زلزله‌زدگان در سوریه، اسرائیل شاهد جابه‌جایی قابل‌توجه تجهیزات نظامی از ایران بوده که عمدتا به صورت قطعات منتقل شده‌اند.»

او گفت که این کمک‌ها اغلب به فرودگاه شمال حلب سوریه ارسال شد و این محموله‌ها به وسیله لشکر یگان ۱۸۰۰۰ سوریه از نیروی قدس، شاخه جاسوسی خارجی و شبه نظامی سپاه پاسداران به فرماندهی حسن مهدوی، سازماندهی شده است.

او گفت: «حمل و نقل زمینی به وسیله یگان ترابری ۱۹۰ نیروی قدس به سرپرستی بهنام شهریاری انجام شد.»

رویترز نتوانسته برای گرفتن نظر مهدوی و شهریاری، با آنان تماس بگیرد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است.

اما یک سرهنگ جدا شده از ارتش سوریه که تماس‌های خود را با ارتش سوریه حفظ کرده، گفت: «حملات اسرائیل، جلسه فرماندهان شبه نظامیان ایرانی و محموله‌های تراشه‌های الکترونیکی برای ارتقای سیستم‌های تسلیحاتی را نیز هدف قرار داد.»

او به محل برگزاری این جلسه اشاره نکرد.

به گفته یک منبع منطقه‌ای، تنها چند ساعت پس از فرود دو هواپیمای باری ایرانی با محموله‌های تسلیحاتی به بهانه امداد‌رسانی، باند فرودگاه حلب هدف حمله اسرائیل قرار گرفت.

از سوی دیگر بر اساس این گزارش، اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، اولین مقام خارجی بود که چند روز قبل از ورود اسد به منطقه زلزله‌زده سوریه پا گذاشت.

یک منبع منطقه‌ای نزدیک به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز گفت: «زلزله فاجعه غم‌انگیزی بود اما در عین حال به ما کمک کرد تا به برادران خود در سوریه در مبارزه با دشمنانشان کمک کنیم. محموله‌های سلاح بلافاصله به سوریه ارسال شد.»

یک افسر ارتش سوریه هم که خواست نامش فاش نشود، گفت که اسرائیلی‌ها تلاش‌های خود را برای شکست دادن ایران در سوریه افزایش داده‌اند.

این اظهارات در حالی است که در ماه‌های گذشته چندین حمله منتسب به اسرائیل علیه اهدافی در سوریه گزارش شده است.

در بهمن‌ ماه گذشته، یک مقام نظامی اسرائیل به سایت خبری ایلاف گفت بر اساس اطلاعات موجود، جمهوری اسلامی قصد دارد از وضعیت به وجود آمده پس از زمین‌لرزه در سوریه، برای رساندن تسلیحات به دست نیروهای تحت حمایت خود در این کشور استفاده کند.

این مقام نظامی خاطرنشان کرد اگر جمهوری اسلامی تحت عنوان کمک‌های بشردوستانه به سوریه تسلیحات ارسال کند، ارتش اسرائیل در هدف قرار دادن این محموله‌ها هیچ تردیدی نخواهد کرد.

ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024