پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 28.02.2023, 10:14

اعتراض‌های شبانه دانشجویان دانشگاه تهران


خوابگاه‌های کوی دانشگاه تهران شامگاه دوشنبه صحنه اعتراض‌های گسترده دانشجویان بودند. دانشجویان در خوابگاه‌های فاطمیه و چمران شامگاه دوشنبه ۸ اسفند در واکنش به تعطیلی خوابگاه‌ها و غیرحضوری شدن کلاس‌‌ها از ۲۵ اسفند تا ۷ اردیبهشت، تجمع‌ کردند و شعارهای اعتراضی سر دادند.

مدیران دانشگاه برای این تصمیم خود ماه رمضان را بهانه کرده‌اند، در حالی تاکنون سابقه نداشته است که مراکز علمی به علت ماه رمضان تعطیل شوند. دانشجویان معتقدند هدف این تعطیلی‌ها پیشگیری از شکل‌گیری دوباره اعتراض‌های دانشجویی در دانشگاه تهران است.

اعتراض‌های دانشجویان دانشگاه تهران از عصر دوشنبه در محوطه دانشگاه تهران آغاز و با تاریکی هوا، به خوابگاه‌ها کشیده شد. دانشجویان در محوطه خوابگاه دختران فاطمیه تجمع کردند و با شعار «آموزش حضوری حق مسلم ما است» راهپیمایی کردند. این دانشجویان معترض همچنین شعارهای «دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»، «دانشجوی باغیرت، حمایت، حمایت» سر دادند.

هم‌زمان، دانشجویان دختر ساکن خوابگاه چمران نیز در اعتراض به تعطیلی دانشگاه و خوابگاه‌ها پس از تعطیلات نوروز در محوطه این خوابگاه تجمع کردند و با سر دادن شعار «دانشگاه بی‌دانشجو، نمی‌شه، نمی‌شه»، خواهان لغو این تعطیلی شدند. دانشجویان در این تجمع اعتراضی، همچنین شعارهایی چون «دانشجو داد بزن، حقتو فریاد بزن»، «ماه رمضون بهونه‌ است، هدفشون تخلیه ا‌ست»، «مقیمی بی‌شرف، بودجه ما کجا رفت» و «دانشجو بیدار است، از حق خود آگاه است» را فریاد زدند.

دانشجویان پسر ساکن خوابگاه‌های کوی دانشگاه تهران هم شامگاه دوشنبه تا ساعاتی از بامداد سه‌شنبه در حال اعتراض بودند و به مجازی شدن دانشگاه و تعطیلی خوابگاه پس از تعطیلات نوروز واکنش نشان دادند. آن‌ها مسئولان دانشگاه را با شعار «مصوبه لغو نشه، شعارها تندتر می‌شه» تهدید کردند و شعارهایی چون «مسئول بی‌کفایت، استعفا، استعفا» و «آموزش مجازی، نمی‌خواییم نمی‌خواییم» سر دادند.

دانشجویان در این تجمع با شعارهای «وجهی، مقیمی، استعفا استعفا» و «مقیمی حیا کن، ریاستو رها کن» به روسای این دانشگاه نیز اعتراض کردند. آن‌ها مقیمی، رئیس دانشگاه، و علیرضا وجهی، معاون دانشجویی دانشگاه تهران، را مسئول تعطیلی بیش از یک‌ماهه دانشگاه می‌دانند.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور گزارش داد که علیرضا وجهی، معاون دانشجویی دانشگاه تهران، در تجمع اعتراضی عصر دوشنبه دانشجویان در محوطه این دانشگاه، به دانشجویان گفته که دلیل تعطیلی بیش از یک ماهه خوابگاه‌ها و آموزش حضوری «کمبود بودجه لازم برای اداره‌ امور دانشگاه» است. معاون آموزشی دانشگاه تهران نیز اعلام کرده بود که یکی از دلایل این تعطیلی‌ها «هم‌زمانی ایام با ماه رمضان و مشکلات موجود در تهیه بلیت بازگشت دانشجویان پس از تعطیلات نوروزی» است.

محمود کمره‌ای، معاون آموزشی دانشگاه تهران، روز ششم اسفند خبر تعطیلی خوابگاه‌ها و غیرحضوری شدن کلاس‌های دانشگاه تهران را اعلام کرده و خبر داده بود که «اسکان دانشجویان در مجتمع‌های خوابگاهی از ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ تا ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ مقدور نیست و سلف‌سرویس‌ها نیز در این بازه زمانی غیرفعال‌اند».

بر اساس بخشنامه دانشگاه‌ تهران، کلاس‌های نیمسال اول تحصیلی دانشجویان تمامی مقاطع تحصیلی دانشگاه تهران باید از ابتدای ترم جاری به صورت ترکیبی برگزار می‌شد اما مسئولان دانشگاه ترم گذشته کلاس‌ها را به صورت کاملا حضوری برگزار کردند و بنا دارند بخشی از آموزش نیمسال دوم تحصیلی را به صورت مجازی یا الکترونیکی برگزار کنند.

دانشگاه تهران یکی از اولین دانشگاه‌هایی بود که در جریان خیزش سراسری به اعتراض‌های مردمی پیوست و پس از آن، این اعتراض‌ها در دانشگاه‌های سراسر ایران تکرار شدند. این اعتراض‌ها که در ۱۴۳ دانشگاه ایران شکل گرفت، به بازداشت حدود ۷۰۰ دانشجو منجر شد.

به گفته کمره‌ای، معاون آموزشی دانشگاه تهران، بنا بر تصمیم مدیران این دانشگاه، کلاس‌های دانشگاه تهران از آغاز سال نو تا چهاردهم فروردین کاملا تعطیل‌اند و پس از آن تا ۷ اردیبهشت فقط به شکل مجازی برگزار می‌شوند.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران در مورد یکی دیگر از بهانه‌هایش برای تعطیلی دانشگاه تهران گفت: «یکی از دلایلی که موجب شد ما آموزش ترکیبی را در نیمسال دوم اجرایی کنیم، این بود که هر سال پس از تعطیلات نوروز اغلب کلاس‌های درس خالی از دانشجو بودند و باتوجه به اینکه دانشجویان از اقصی نقاط کشور در دانشگاه تهران تحصیل می‌کنند، ممکن است در تهیه بلیت با مشکلاتی مواجه شوند. در نتیجه این موضوع نیز دلیل دیگر تصمیم ما بود.»

پیش از این، یک دانشجوی دانشگاه تهران به خبرگزاری ایسنا گفته بود: «قضیه این است که دانشگاه تهران پول کامل سکونت در خوابگاه و خدمات آن را از همه دانشجوها گرفته است اما با این تصمیم دانشگاه مبنی بر مجازی شدن آموزش، دانشجویان امکان استفاده از خدمات خوابگاهی و غیره را ندارند. متاسفانه با اعلام دانشگاه، قرار بر این است که آموزش دانشجویان تا هفتم اردیبهشت ۱۴۰۲ بدون هیچ دلیل منطقی و درستی، مجازی باشد و امکان استفاده از خوابگاه به دانشجویان داده نشده است.»

ایندیپندنت فارسی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024