جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 22.02.2023, 11:40

آلمان دو دیپلمات جمهوری اسلامی را اخراج کرد


دویچه وله: آلمان در واکنش به صدور حکم اعدام برای جمشید شارمهد، دو دیپلمات ایران را “عنصر نامطلوب” خواند و خواهان خروج آنها شد. آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان روز چهارشنبه ۲۲ فوریه (سوم اسفند) با اعلام این خبر گفت که دو دیپلمات یادشده باید در اسرع وقت خاک آلمان را ترک کنند.

علاوه بر این، کاردار سفارت ایران نیز به وزات خارجه آلمان احضار شده است. به گفته بربوک به این دیپلمات جمهوری اسلامی گفته شده است که “آلمان نقض شدید حقوق شهروندان آلمانی را غیرقابل قبول می‌داند.”

بربوک در ادامه خواهان آن شد که حکم اعدام شارمهد لغو و امکان یک دادرسی منصفانه برای او فراهم شود.

وزیر خارجه آلمان روز سه‌شنبه پس از اعلام خبر محکومیت شارمهد به اعدام اعلام کرد که این اقدام جمهوری اسلامی بدون پیامد نخواهد ماند.

رهبر بزرگترین حزب اپوزیسیون: سفیر ایران اخراج شود

فریدریش مرتس، رئیس فراکسیون اتحادیه مسیحی (متشکل از دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال‌مسیحی) در مجلس آلمان اعلام کرد حکم اعدام یک آلمانی-ایرانی برای حاکمان جمهوری اسلامی بدون مجازات نخواهد ماند.

این سیاستمدار آلمانی تاکید کرد پس از صدور حکم اعدام علیه جمشید شارمهد برخورد شدیدی باید با دولت جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد و حکم اعدام شارمهد نباید بدون عواقب باقی بماند. 

دادگستری کل استان تهران سه‌شنبه ۲ اسفند (۲۱ فوریه) اعلام کرد، شارمهد به اعدام محکوم شده است.

مرتس در ادامه گفت: «آلمان، اروپا، آمریکا و سازمان ملل باید ایران را با هر وسیله‌ای که در اختیار جهان آزاد است، در جای خود بنشانند و ما باید هر کاری انجام دهیم تا این حکم ناعادلانه اجرا نشود. این امر شامل اخراج سفیر ایران در برلین نیز می‌شود.»

رهبر اپوزیسیون آلمان  ادامه می‌دهد “قضات انقلابی خود انتصابی” هستند و نشان دادند که چقدر جان انسان برای آنان اهمیتی ندارد.

مرتس افزود: «آنها آدم ربایی، شکنجه و قتل می‌کنند تا هر جرقه‌ای از مقاومت را در کشور خود خفه کنند.»

مرتس کفالت شارمهد را برعهده دارد

مرتس وقتی کفالت شارمهد را برعهده گرفت در پیامی خطاب به ایرانیان گفت: «من با کفالت خود می‌خواهم پیامی برای همه مردان و زنانی بفرستم که در ایران برای یک زندگی آزاد مبارزه می‌کنند که خود تعیین آن را بر عهده دارند.»

شارمهد که ۶۷ سال دارد پیش از این در مرداد سال ۱۳۹۹ (۲۰۲۰ میلادی) توسط نیروهای جمهوری اسلامی از امارات متحده عربی ربوده و به ایران منتقل شده بود. او از جمله به “افساد فی‌الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی” متهم شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024