جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 01.02.2023, 12:46

جمهوری آذربایجان، توضیحات ایران را رد کرد


جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای بار دیگر حمله به سفارت این کشور را در تهران، یک «اقدام تروریستی» توصیف کرد و تهران را متهم کرد که به تعهدات بین‌المللی‌اش عمل نکرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای گفته است که این کشور خواستار محکومیت و مجازات بین‌المللی عاملان این «حمله تروریستی» از سوی ایران و همچنین اجرای تعهدات براساس کنوانسیون وین بوده، اما حکومت ایران «تلاش کرده است تا از افشای گسترده این حمله تروریستی در سطح بین‌المللی جلوگیری کند».

در حالی که جمهوری آذربایجان این حمله را تروریستی دانسته، مقامات ایران آن را ناشی از اختلاف خانوادگی توصیف کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «ایران به پیش‌نویس بیانیه‌ها و اطلاعیه‌های جمهوری آذربایجان که بلافاصله پس از حمله به دفتر هماهنگی جنبش غیرمتعهدها و کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا (CICA) تسلیم شد اعتراض کرده است».

جمهوری اذربایجان خواستار محکومیت این حمله از سوی این دو نهاد شده بود.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان گفته است که ایران خواستار حمایت اعضای جنبش غیرمتعهدها از موضع خود شد، اما از میان ۱۲۰ کشور عضو، تنها سوریه و هند به این درخواست پاسخ مثبت دادند.

در این بیانیه آمده است: «ما اقدام تحریک آمیز ایران را محکوم و اعلام می‌کنیم که ایران باید به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند و ما از تمامی امکانات بین‌المللی برای محکومیت گسترده اقدام تروریستی علیه سفارت خود و مجازات عاملان این اقدام استفاده خواهیم کرد.»

در پی حمله یک مرد مسلح به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و کشتن یکی از ماموران امنیتی در روز جمعه گذشته، آن کشور کارکنان سفارتخانه و اعضای خانواده‌های آنها را از ایران خارج کرد.

روز یکشنبه در جریان خروج کارکنان سفارت جمهوری آذربایجان، پیکر جان‌باخته این حمله نیز با ادای احترام رسمی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران، به سوی هواپیما تشییع شد تا همراه با کارکنان و خانواده‌هایشان، به باکو فرستاده شود.


بازداشت  ۳۹ نفر را به اتهام «جاسوسی» برای تهران

وزارت کشور جمهوری آذربایجان از بازداشت ۳۹ نفر در ارتباط با «فعالیت‌های خرابکارانه» برای ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این افراد «در شبکه‌های اجتماعی به سود جمهوری اسلامی تبلیغات می‌کرده و از آزادی اعتقادات مذهبی در جمهوری آذربایجان سوءاستفاده کرده‌اند».

وزارت کشور آذربایجان افزوده است این افراد، در واقع «به وظایف محول‌شده از طرف سرویس‌های ویژه ایرانی عمل می‌کردند و سنت تسامح شکل‌گرفته در آذربایجان را تضعیف می‌کردند.»

این اعلامیه یک روز پس از آن صادر شد که آذربایجان از شهروندان خود خواست از سفر غیرضروری به ایران خودداری کنند.

در بیانیه وزارت کشور جمهوری آذربایجان آمده است که بازداشت‌شدگان با هدف «ایجاد تبعیض و درگیری فرقه‌ای بین مردم، در مراسم مذهبی شهروندان آذربایجانی شرکت کرده و در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشتند و از این طریق در جامعه ایجاد آشفتگی می‌کردند».

در پی حمله مسلحانه هفته گذشته به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران که منجر به کشته‌شدن یک مقام امنیتی آذربایجان و زخمی شدن دو نفر دیگر شد، تنش بین دو کشور افزایش یافت.

مقامات ایرانی مدعی شده‌اند مهاجم که یک مرد ایرانی بود، بازداشت شد و انگیزه این حمله را «شخصی و خانوادگی» عنوان کردند. اما آذربایجان ایران را مسئول این حمله دانسته و آن را اقدامی تروریستی خوانده است. باکو در همین راستا کارمندان سفارت خود در تهران و اعضای خانواده آنها را روز یکشنبه از ایران خارج کرد.

خبرگزاری «آذربایجان ۲۴» هم روز گذشته به نقل از وزارت کشور جمهوری آذربایجان از انجام عملیات ویژه‌ای علیه شبکه جاسوسی ایران در خاک این کشور خبر داد و اعلام کرد ۷ نفر در این رابطه بازداشت شدند.

پلیس آذربایجان همچنین تاکید کرد در حال انجام تحقیقات از وب‌سایت خبری «سلام‌نیوز» و شبکه تلویزیونی «اینترآز»، از رسانه‌های حامی ایران در خاک جمهوری آذربایجان است.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان نیز دیروز از شهروندان این کشور خواست از هرگونه سفر غیرضروری به خاک ایران خودداری کنند.


تماس مقام‌های نظامی اسرائیل با مقام‌های نظامی آذربایجان

وزیر دفاع اسرائیل در یک روز با فرمانده مرزبانی جمهوری آذربایجان و وزیر دفاع این کشور تلفنی صحبت کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، روز چهارشنبه، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در دو مکالمه جداگانه تلفنی با وزیر دفاع و همچنین فرمانده نیروهای مرزبانی جمهوری آذربایجان، درباره افزایش همکاری‌های دو کشور در مسایل نظامی و امنیتی مذاکره کرد.

به گزارش وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، آقای گالانت در گفت‌وگو با ذکیر حسن‌اف، وزیر دفاع اینت کشورِ، «به شدت» حمله به سفارت جمهوری آذربایجان را در تهران محکوم کرد.

به گفته وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، این دو نفر درباره همکاری‌های نظامی و فنی بین دو کشور گفت‌وگو کردند.

وزیر دفاع اسرائیل همچنین مکالمه جداگانه‌ای نیز با سرلشکر الچین قلی‌اف، فرمانده نیروی مرزبانی جمهوری آذربایجان داشت.

به گفته نیروی مرزبانی جمهوری آذربایجان، در این مکالمه نیز دو طرف درباره افزایش همکاری‌ها «در زمینه امور امنیت و حفاظت از مرزها» با هم گفت‌وگو کردند.

یک روز بعد از حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل با الهام علی‌اف تماس گرفت و ضمن «تروریستی» خواندن این حمله، آن را محکوم کرد.

اسرائیل و جمهوری آذربایجان در یک دهه اخیر بر همکاری‌های تسلیحاتی و نظامی خود افزوده‌اند و دو کشور روابط بسیار نزدیکی دارند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024