جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 28.01.2023, 21:00

زمین‌لرزه ۵.۹ ریشتری در شهر خوی


زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر حوالی خوی در استان آذربایجان غربی را لرزاند. این زمین‌لرزه در بیشتر شهرهای شمال غرب ایران احساس شده است.

طبق گزارش مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران، این زمین لرزه ساعت ۲۱ و ۴۴ دقیقه شنبه‌شب به وقت ایران در عمق ۷ کیلومتری زمین رخ داده است.

برق بخشی از خوی قطع شده و کلاس مدارس این شهرستان در تمام مقاطع تحصیلی روز یکشنبه به صورت مجازی برگزار خواهند شد.

خبرگزاری تسنیم گزارش داده که تخریب منازل در روستاها بالا است و «بیشترین آسیب نیز به روستاهای منطقه ایواوغلی وارد شده و برخی از منازل نیز فرو ریخته است.»

بعضی رسانه‌ها در ایران گزارش داده‌اند که در شهر خوی مردم وحشت‌زده در خیابان‌ها به سر می‌برند.


فوتی‌های زلزله به ۳ تن رسید

روابط عمومی جمعیت هلال احمر  آخرین آمار فوتی‌های زلزله خوی به نقل از مرکز EOC اورژانس کشور از افزایش شمار جانباختگان به سه تن خبر داد. این آمار تا ساعت یک بامداد یکشنبه ۹ بهمن ما است.

هم‌چنین صادق محمودی، سرپرست سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر آخرین شمار مصدومان زلزله را تا ساعت یک بامداد یکشنبه، نهم بهمن ماه ۴۴۷ نفر اعلام کرد و گفت: عمده این افراد به دلیل ترس یا در حین فرار از زلزله دچار مصدومیت شده‌اند. از این تعداد ۴۴۰ نفر در شهرستان خوی و هفت تن در شهرستان سلماس دچار مصدومیت شده‌اند.

وی ادامه داد: تاکنون ۳۱ روستا از سوی تیم‌های ارزیاب جمعیت هلال احمر مورد ارزیابی قرار گرفته است.

امیرعباس جعفریی در گفت‌وگویی تلویزیونی اظهار داشت: «همه بیمارستان‌های شهرستان‌های معین خوی با دستور استاندار آذربایجان غربی از جمله ارومیه، سلماس و چایپاره در حالت آماده باش هستند.»

به گفته او، «همچنین بیمارستان‌های استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان آماده باش هستند تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرند».

به گفته مقامات اورژانس کشور، شدت بالای زلزله باعث ترک خوردگی بیمارستان خوی شده است.

در این حال سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از آماده‌باش امدادگران و اعزام تیم‌های ارزیاب به منطقه خبر داده است. صادق محمودی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، اظهار داشت: «بررسی این تیم‌ها آغاز شده و گزارش آن اعلام خواهد شد.«

وی در ادامه از ساکنان مناطق متاثر از زلزله خواست که آرامش خود را حفظ کرده و از حضور در مناطق مسقف یا فضاهایی که احتمال ریزش آن وجود دارد تا ساعات آتی پرهیز کنند.

شهر خوی روز ۲۸ دی ماه زلزله‌ای به قدرت ۵.۴ درجه را از سر گذراند که با خساراتی به منازل شهری و روستایی و مصدومیت همراه بود. این شهر از آغاز بهمن ماه تاکنون نیز شاهد چندین پس‌لرزه بوده که شدت آنها همگی بین ۲ تا ۳ درجه برآورد شده است.


این گزارش تکمیل می‌شود



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024