سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 28.01.2023, 10:00

دست‌کم ۵۵ تن در ۲۶ روز در ایران اعدام شدند


آخرین فهرست معترضان در خطر اعدام و تعداد کشته‌شدگان اعتراضات جاری

از شروع اعتراضات جاری تا کنون، دست‌کم ۴۸۸ شهروند، از جمله ۶۴ کودک و ۳۹ زن، کشته شده‌اند. دست‌کم ۱۰۷ تن از بازداشت شدگان در خطر اجرای حکم اعدام قرار دارند. از سوی دیگر، ماشین اعدام جمهوری اسلامی در اتهام‌های غیرسیاسی نیز سرعت بیشتری یافته است. در ۲۶ روز نخست سال جاری میلادی، دست‌کم ۵۵ تن در ایران اعدام شده‌اند. اتهام ۳۷ نفر از اعدام‌شدگان، مربوط به مواد مخدر است و آنها نیز همچون معترضان محکوم به اعدام، بدون دادرسی عادلانه در دادگاه‌های انقلاب به اعدام محکوم شدند.

سازمان حقوق بشر ایران با تاکید بر این‌که هدف اصلی اعدام در جمهوری اسلامی، ارعاب و هراس‌افکنی در جامعه است، توجه مردم ایران و جامعه جهانی را به اعدام‌ متهمان غیرسیاسی جلب و یادآوری می‌کند که هر اعدام در جمهوری اسلامی، یک اعدام سیاسی است.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، در این خصوص گفت: «در صورت فقدان واکنش رسانه‌ها، مردم و جامعه جهانی در مورد اعدام‌های روزانه‌ زندانیان غیرسیاسی، از این مجازات غیر انسانی‌ حساسیت‌زدایی می‌شود و هزینه سیاسی اعدام معترضان را برای حکومت پایین‌تر می‌برد. برای متوقف کردن ماشین اعدام حکومت، هر اعدامی اعم از سیاسی و غیر سیاسی باید برای مردم و جامعه جهانی تحمل‌ناپذیر باشد».

آمار جانباختگان اعتراضات

بر اساس آمار و اطلاعات سازمان حقوق بشر ایران، شمار کشته‌شدگان اعتراضات اخیر به دست‌کم ۴۸۸ نفر رسیده است. براساس گزارش‌هایی که این سازمان دریافت کرده، دست‌کم ۳۹ تن از کشته شدگان زن و دست‌کم ۶۴ تن از کشته‌شدگان زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند که ۱۰ تن از این کودکان دختر بوده‌اند. هنوز برای تمام آن‌ها شناسنامه و اسنادی که نشانگر سن دقیق ایشان باشد، دریافت نشده است. تلاش برای ثبت دقیق سن آنان ادامه دارد.

تفکیک استانی

کشته‌شدگان تا امروز از ۲۵ استان مختلف گزارش شده‌اند و بیشترین کشته‌ها به ترتیب از استان‌های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، تهران، کردستان و مازندران بوده‌اند. استان‌هایی که کشته‌شدن معترضان در آنها گزارش شده‌، به شرح زیر است:

سیستان و بلوچستان ۱۳۲ نفر، تهران ۵۸ نفر، آذربایجان غربی ۵۴ نفر، کردستان ۵۳ نفر، مازندران ۳۹ نفر، البرز ۲۶ نفر، گیلان ۲۵ نفر، کرمانشاه ۲۴ نفر، اصفهان ۱۴ نفر، خوزستان ۱۳ نفر، فارس ۱۳ نفر، خراسان رضوی ۷ نفر، آذربایجان شرقی ۴ نفر، زنجان ۳ نفر، لرستان ۳ نفر، مرکزی ۳ نفر، قزوین ۳ نفر، همدان ۲ نفر، کهگیلویه و بویراحمد ۲ نفر، ایلام ۲ نفر، اردبیل ۲ نفر، بوشهر ۲ نفر، هرمزگان ۲ نفر، سمنان ۱ نفر و گلستان ۱ نفر.

توضیح ضروری: محققان سازمان حقوق بشر ایران از روز نخست سرکوب اعتراض‌ها، تحقیق در مورد کشته‌شدگان را آغاز کردند. در جریان تحقیقات، برخی آمار تصحیح، حذف یا اضافه شده‌اند. تغییرات احتمالی آمار کشته‌شدگان در استان‌های مختلف، بر مبنای آخرین آمار تاییدشده صورت گرفته است.

​​فهرست معترضان ایرانی که در خطر صدور یا اجرای حکم اعدام قرار دارند

این فهرست، هم شامل افرادی است که رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی خبر مربوط به آنان را پوشش داده‌اند، و هم شامل افرادی است که بنا گزارش‌های شهروندی در خطر اعدام قرار دارند.

در مقایسه با فهرست پیشین (منتشرشده در ۱۹ دی ۱۴۰۱) نام ۵ تن که به قید وثیقه آزاد شدند، سه تن که به حبس محکوم شدند و یک تن دیگر که سازمان حقوق بشر ایران تردیدهایی در پرونده‌اش وجود داشت، حذف شدند. هفت تن نیز به فهرست اضافه شده‌اند.

از ۱۰۷ نفری که در فهرست جاری قرار دارند، ۱۹ تن در دادگاه‌های جمهوری اسلامی به اعدام محکوم شده‌اند؛ برخی از آن‌ها در مرحله فرجام‌خواهی قرار دارند.

سازمان حقوق بشر ایران نتوانسته از جزئیات پرونده برخی از نامبردگان اطلاع دقیق حاصل کند. بنابراین از شهروندانی که در مورد افراد در معرض خطر اطلاعات مستندی دارند، تقاضا می‌کنیم تا با ایمیل سازمان حقوق بشر ایران .(JavaScript must be enabled to view this email address) یا شماره ۰۰۶۱۴۷۸۴۹۴۸۴۹ بر روی سیگنال، واتس‌اپ یا تلگرام تماس بگیرند.

به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی عامدانه با اظهارات ضد و نقیض درباره پرونده و احکام معترضان، مخصوصا احکام اعدام، تلاش می‌کند تا در این باره ابهام ایجاد کند. محدودیت دسترسی متهمان امنیتی به وکیل انتخابی (ذیل تبصره ماده ۴۸ قانون آئین دادرسی کیفری) در تمام مراحل بازجویی، دادرسی و فرجام‌خواهی، به این ابهام‌ها می‌افزاید. بسیاری از متهمان امکان ملاقات آزادانه و توضیح شرایطشان را برای خانواده خود نیز ندارند.

معترضانی که در خطر اعدام قرار دارند، به تفکیک استان

خوزستان: ۲۴ نفر؛ تهران: ۲۳ نفر؛  سیستان و بلوچستان: ۲۱ نفر؛ مازندران: ۹ نفر؛ اصفهان: ۷ نفر؛ آذربایجان غربی: ۷ نفر؛ گیلان: ۴ نفر؛ البرز: ۳ نفر؛ فارس: ۳ نفر؛ چهارمحال و بختیاری: ۲ نفر؛ آذربایجان شرقی: ۱ نفر؛ کرمانشاه: ۱ نفر؛ کردستان: ۱ نفر؛ خراسان رضوی: ۱ نفر.

استان سیستان و بلوچستان:

طبق گزارش‌های شهروندی، پنج قوم و خویش از روستای چشمه زیارت که با اتهام قتل یک نیروی سپاه به اسم بهزاد براهویی دستگیر شدند. سه تن از آنان (امید، بهزاد و اسماعیل حسن‌زهی) روز ۲۴ دی ۱۴۰۱ با قید وثیقه آزاد شدند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024