پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 27.01.2023, 12:38

عبدالحمید: همبستگی ملی، تمامیت ارضی را تامین می‌کند


عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه هفتم بهمن، به فقر مردم ایران و خواسته‌های مشروعشان برای آزادی و حذف مجازات اعدام اشاره کرد. او خواهان برقراری صلح در یمن، پایان جنگ اوکراین و از سر گرفته شدن روابط دیپلماتیک جهان با افغانستان به خاطر مردم شد.

نماز جمعه امروز در زاهدان به دلیل بارش برف کم‌سابقه در این شهر و برخلاف روال ماه‌های گذشته، به‌ جای مصلی در مسجد مکی برگزار شد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان پیش از نماز جمعه در سخنانی با اشاره به اعتراضات سراسری مردم گفت: «امروز مردم همان فریاد عدالتی را سر می‌دهند که در انقلاب ۵۷ خواهان آن بودند؛ آنان آزادی متعارف و مشروع می‌خواهند و به فقر و به تنگ‌دستی و مشکلات گرفتارند.»

او در ادامه گفت: «دلار امروز به ۴۵ هزار تومان رسیده است و با این گرانی‌ها، برخی توانایی خرید حتی یک شانه تخم‌مرغ یا یک مرغ را ندارند. افراد بی‌درآمد که حتی قدرت خرید نان را هم ندارند. مردم می‌پرسند چرا کشور ما به اینجا رسید؟ کشوری که دارای گنج و نعمت‌های گوناگون است چرا به این وضعیت گرفتار شده و به این روز افتاده است؟ خواسته مردم برای رفع این مشکلات، بر حق است.»

مولوی عبدالحمید با تاکید بر این که «ملتی که سال ۵۷ انقلاب کردند، حالا همان خواسته‌های چهار دهه پیش را تکرار می‌کنند و انتظار دارند به خواسته‌های بر حق خود برسند»، گفت: «مردم ایران حق خودشان می‌دانند که عدالت در موردشان اجرا شود و آزادی قلم، بیان و تحصن داشته باشند و بتوانند مدیران توانمندی را برای اداره کشور انتخاب کنند.»

او با اشاره به همبستگی و اتحادی که امروز بین مردم سراسر ایران در مقابله با ظلم و اجحاف به وجود آمده است، گفت: «مولانا [محمدحسین] گرگیج، استاد تفسیر، یکی از همین خانواده‌های ملت ایران است که امروز برایش مشکلی پیش آمده و ممنوع‌المنبر و محراب شده است. خواسته همه مردم این است که در حق ایشان و دیگر علما و اندیشمندان سعه صدر به کار گرفته شود. اگر برای علمای کردستان یا جای دیگر مشکلی پیش می‌آید این نگرانی برای همه مردم ایران است و حرمت ماموستا سیف‌الله حسینی، امام جمعه جوانرود و دیگر ائمه جمعه اهل سنت باید حفظ شود.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه تاکید کرد: «ملت ایران به صلح فکر می‌کنند و معتقدند باید در روابط و سیاست‌های خارجی تنش‌زدایی شود و [مقامات کشورشان] از جنگ دوری کنند.»

تنش‌های جهانی و بحران در یمن، افغانستان و اوکراین

اسماعیل‌زهی با اشاره به تنش‌های جهانی و خواسته مردم ایران برای پایان آن‌ها، بر ضرورت برقراری صلح در یمن و برقراری حکومت مستقل در آن تاکید کرد و گفت: «انتظار ما این است که جنگ اوکراین و روسیه به پایان برسد و این دو کشور با هم صلح کنند و به مرزهای سرزمینی یکدیگر احترام بگذارند.»

او یادآور شد: «ملت ایران پیام‌آور صلح و آشتی است و اعدام را هم برای خود و هم در دیگر کشورها نهی می‌کند. پیام ما برای کشور عربستان سعودی هم این است که از اعدام [مخالفان خود] اجتناب و دوری کند. خواسته ملت ایران این است که همه کشورها، مجازات اعدام را از برنامه‌های [قضایی] خود خارج کنند. البته که قصاص حق شرعی [در اسلام] است اما همین اصل هم بر اساس عفو و بخشش، قابل تغییر است.»

مولوی عبدالحمید با اشاره به اعدام معترضان در ایران هم بار دیگر تاکید کرد: «ملت ما موافق اعدام نیست. این ملت، صاحبان کشورشان هستند و خواسته‌شان از مقامات این است که در صدور و اجرای حکم اعدام احتیاط کنند.»

او در بخشی دیگر از صحبت‌هایش، گزارش‌هایی که از شرایط کنونی افغانستان منتشر می‌شود را «تکان‌دهنده» خواند و گفت: «مردم افغانستان با هوای سردی روبه‌رو هستند که در تاریخ این کشور کم‌سابقه است و تلفات دامی و کشاورزی و ضایعات انسانی بسیار سنگینی داشته‌اند. مردم این کشور به خاطر قطع روابط دیپلماتیک با جامعه جهانی، با فقر و تنگدستی و سختی مواجه‌ هستند. اما ملت افغانستان قابل درک و رحم هستند و ما از جامعه جهانی می‌خواهیم به ملت افغانستان ترحم کنند و آنان را دریابند.»

او خواهان برقراری روابط دیپلماتیک جهان با افغانستان به خاطر مردم این کشور شد و گفت: «مساله حقوق بشر و تحصیل زنان و دختران و به کارگیری آنان در مشاغل باید در این کشور حل شود و ما معتقدیم اگر این روابط دیپلماتیک با دولت افغانستان برقرار شود، بهتر می‌توان در این زمینه با آنان مذاکره کرد و علمای جهان اسلام هم می‌توانند در افغانستان تاثیرگذار باشند تا ملت افغانستان از این شرایط نجات پیدا کنند.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخشی دیگر از خطبه‌های خود به سوزاندن قرآن مقابل سفارت ترکیه در استکهلم اشاره و از آن با عنوان «فاجعه‌ای خطرناک و دلخراش» یاد کرد و گفت: «این اتفاق یک اهانت برای سوزاندن دل همه مسلمانان و تحریک آنان است. نباید کشورها اجازه چنین کاری را بدهند و بگویند ممانعت از آن، برخلاف آزادی است.»

اسماعیل‌زهی تاکید کرد: «آزادی توهین به ادیان و پیامبران چه اسلام و حضرت محمد و چه حضرت عیسی و حضرت موسی قابل درک و فهم نیست. توهین به این مقدسات، افراطیون و تندروها را تحریک می‌کند.»

مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه خود پس از جمعه خونین زاهدان در هشتم مهر، بارها بر توقف صدور و اجرای احکام اعدام معترضان خیزش انقلابی، جلوگیری از بازداشت و شکنجه آنان و شنیدن اعتراضشان تاکید کرده است.

خطبه‌های انتقادی او در نمازهای جمعه و نیز اعتراضات مردم زاهدان پس از این نماز، عبدالحمید اسماعیل‌زهی را در ماه‌های گذشته هدف حمله مقام‌های جمهوری اسلامی و رسانه‌های وابسته به حکومت قرار داده است.


ایران‌اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024