شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 23.12.2022, 14:55

تظاهرات در زاهدان با شعار علیه سپاه، بسیج و خامنه‌ای

عبدالحمید: با سلاح نمی‌توان نظام را حفظ کرد


عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه روز دوم دی ماه خود خطاب به حاکمان جمهوری اسلامی گفت: «نظامیان را به پادگان‌ها برگردانید. بگذارید در پادگان‌ها باقی بمانند و برای دفاع از میهن بکوشند و از زدن مردم خودشان خودداری کنند.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به سرکوب اعتراضات مردم از سوی نیروهای حکومتی، به روی کار آمدن جمهوری اسلامی با حمایت مردم اشاره کرد و گفت: «این انقلاب نه با کودتای نظامی آمده و نه با سلاح استقرار یافته است بلکه با حمایت و خیزش و حرکت مردم برای آزادی و اجرای عدالت سر کار آمد.»

او در ادامه گفت: «انقلاب تا زمانی باقی خواهد ماند که مردم آن را بخواهند. بقای آن تا زمانی است که مردم حامی‌اش باشند. با استفاده از سلاح و نظامیان، با زور و زندان، نمی‌توان از نظام نگهداری کرد.»

مولوی عبدالحمید در بخش دیگری از خطبه‌های خود، «حفظ دین» را بر «حفظ حکومت اسلامی» ارجح خواند و گفت: «نکته مهم حفاظت و بقای خود دین است و نباید دین،‌ فدای حکومت شود.»

او خطاب به رهبران جمهوری اسلامی گفت: «دین را فدای نظام نکنید بلکه نظام را فدای دین کنید. دین قبل از حکومت دینی برقرار بوده و بعد از این هم خواهد بود. نباید از دین هزینه شود برای حفظ نظام و حکومت اسلامی.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان با تاکید بر این که «حکومت اسلامی خوب است تا زمانی که اکثریت مردم آن را بخواهند»، گفت: «اگر عدالت اجرا می‌شد، آزادی بود و به خواست مردم توجه می‌شد، نظام تا ۱۰۰ سال و بیشتر هم می‌ماند و اگر حکومت بسیار مهم بود، پیامبر و خلفای راشدین نه ۱۰ و ۳۰ سال که بیشتر حکومت می‌کردند. حکومت اسلامی مهم نیست، عدالت و آزادی و خدمت به مردم و رضایت آنان مهم است.»

اسماعیل‌زهی در ادامه به صدور احکام محاربه و اعدام و شکنجه شدن و تجاوز به زندانیان در بازداشتگاه‌ها اشاره کرد و گفت: «گاهی با خودم فکر می‌کنم چه کسی مجوز این مسائل را داده است؟»

او در ادامه گفت: «شریعت اسلام قوانینی دارد و حاکمان و قضات و سایر مسوولان در چهارچوب اسلام می‌توانند کار کنند. هیچ متهمی را نمی‌توان زد، به زور از او اقرار گرفت و بدون این که انسانی را کشته باشد، اعدامش کرد. هیچ حاکمی چنین اختیاری ندارد و نمی‌تواند بالاتر از قانون خدا عمل کند.»

مولوی عبدالحمید با اشاره به سخنانی که درباره اختیارات رهبر جمهوری اسلامی مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: «من تعجب می‌کنم که بعضی می‌گویند ولی امر هر کاری و دستوری را صلاح بداند می‌تواند صادر کند و انجام بدهد. این در اعتقادات اهل سنت نیست. به اعتقاد ما، هیچ ولی امری نمی‌تواند دستور قتل کسی را بدهد که خون کس دیگری را نریخته باشد.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه گفت: «ولایت و حکومت به هر سطحی هم که برسد باز در چهارچوب شریعت و قوانین اسلام و خداست و هیچ مصلحتی بالاتر از مصلحت اسلام نیست. مصلحت نظام باید تابع مصلحت اسلام و در چهارچوب آن باشد. مصلحت نظام نمی‌تواند امر ناجایز خدا را جایز کند.»

عبدالحمید اسماعیل‌زهی همچون هفته‌های گذشته با انتقاد از سرکوب معترضان خطاب به جمهوری اسلامی گفت: «جواب سنگ، گلوله نیست. کسی را که سلاحی برنداشته و کسی را نزده، نزنید. با کشتن و اعدام مردم و نشان دادن خشونت،‌ فقط مشکلات بیشتر می‌شود.»

او همچنین بالاترین سرمایه هر کشوری را نیروی انسانی آن خواند و با تاکید بر اینک ه کشور با علم و دانش و حضور هنرمندان و دانشمندان و متخصصان آباد و توسعه‌یافته می‌شود، گفت: «باید زمینه برگشت نخبگانی که از ایران مهاجرت کرده‌اند فراهم شود اما با دلار ۴۰ هزار تومانی که این‌ها برنمی‌گردند و باید اقتصاد درست شود و تغییرات و تحولاتی شکل بگیرد.»

اسماعیل‌زهی همچنین خواستار بازگشت مولانا محمدحسین گرگیج، امام جمعه برکنار شده اهل سنت به مقام پیشین خود، لغو احضار علمای اهل سنت و آزادی بازداشت‌شدگان شد.

او از تشکیل دادگاهی برای رسیدگی به حادثه جمعه خونین و «تلفات سنگین» آن خبر داد و گفت هفته آینده گزارشی درباره نتایج اولیه این دادگاه ارائه خواهد کرد.

انتقاد از طالبان

مولوی عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خود به اتفاقات اخیر افغانستان و ممنوعیت‌های جدید برای ادامه تحصیل زنان اشاره کرد و از طالبان خواست تا «زمینه تحصیل زنان را در علوم عالیه و دانشگاه‌ها» فراهم کند.

او ادامه داد: «همه مسلمانان و علمای جهان اسلام این خواست را از شما دارند که زمینه کسب علم زنان را فراهم کنید. علم، زن و مرد ندارد. آبادی ایران و افغانستان هم با مردمش صورت می‌گیرد. سرمایه افغانستان معادن و زمین زراعی‌اش و سرمایه ایران نفت و گاز نیست. سرمایه اصلی، مردم و نیروی انسانی است. انسان‌ها باید تربیت شوند تا کشورشان را بسازند.»

تظاهرات در زاهدان با شعار علیه سپاه، بسیج و خامنه‌ای

اعتراضات مردمی در زاهدان در حالی به دوازدهمین هفته خود رسید که صدها نفر از شهروندان، پس از نماز جمعه روز دوم دی ماه این شهر با سر دادن شعارهای اعتراضی به خیابان آمدند.

معترضان در استان سیستان و ‌بلوچستان از زمان جمعه خونین زاهدان در روز هشتم مهر، تا امروز هر جمعه به خیابان‌ها آمده‌اند. اعتراضاتی که با وجود تلاش نیروهای امنیتی برای سرکوب مردم و کشته شدن بیش از ۱۳۰ نفر، همچنان ادامه دارد.

بعد از نماز جمعه، مردم زاهدان با حضور در خیابان‌ها، شعارهایی علیه سپاه، بسیج و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دادند.

معترضان در تجمع اعتراضی خود فریاد زدند: «بسیجی بی‌ناموس، لباس بلوچی نپوش ...»

«این آخرین پیامه، اعدام کنید قیامه» از دیگر شعارهای مردم معترض زاهدان بود.

تصاویر رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهند مردم زاهدان در اعتراضات روز جمعه خود پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «مفسد فی‌ الارض تویی، نور و سماوات منم» و «مرگ بر دیکتاتورترین دیکتاتور تاریخ».

«دیکتاتورترین دیکتاتور تاریخ» را حمید فرخ‌نژاد،‌ بازیگر، در مصاحبه اخیر خود با تلویزیون ایران‌اینترنشنال درباره خامنه‌ای به کار برد.

جمعه‌های اعتراض سیستان و بلوچستان با وجود تلاش جمهوری اسلامی برای خاتمه دادن به اعتراضات از راه‌های مختلفی چون سرکوب، تهدید، ارعاب و تطمیع خانواده جان‌باختگان جمعه خونین و ائمه جماعات این استان از جمله مولوی عبدالحمید، همچنان ادامه دارد.


ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024