جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 08.12.2022, 21:18

نام محسن شکاری با بیش از یک میلیون توییت ترند شد

واکنش‌های جهانی به اعدام محسن شکاری


همزمان با ادامه اعتراضات اخیر، قوه قضائیه ایران از اجرای حکم اعدام محسن شکاری،‌ از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر خبر داد. این اولین حکم اعدام در رابطه با اعتراضات اخیر در ایران است که اجرا شده است.
قوه قضائیه ایران اعلام کرد که با رد فرجام خواهی و تایید دیوان عالی کشور،‌ حکم اعدام محسن شکاری، ۲۳ ساله، فرزند مسعود که ۲۹ آبان ماه و در رابطه با اتهام محاربه صادر شده بود،‌ صبح امروز،‌ پنجشنبه ۱۷‌آذرماه اجرا شد.
قوه قضائیه ایران می‌گوید که محسن شکاری «سوم مهر ماه در منطقه ستارخان تهران ضمن بستن خیابان با در دست داشتن «قمه» مردم را تهدید به هم‌صدایی و همراهی با خود می‌کرد.»
او همچنین با این اتهام رو به رو شده بود که یک بسیجی را با ضربات قمه «مجروح کرده است.»
اولین جلسه دادگاه محسن شکاری ۱۰ آبان ماه برگزار شده بود. اعدام محسن شکاری درحالی صورت گرفته که تنها ۷۵ روز از بازداشت او سپری شده بود و درجریان دادرسی و محاکمه به وکیل اختیاری دسترسی نداشت.
اجرای حکم اعدام این معترض در حالی است که فعالان حقوق بشر و کارشناسان سازمان ملل از جمله جاوید رحمان پیشتر نسبت به اجرای حکم اعدام برای معترضان هشدار داده و ابراز نگرانی کرده بودند.
همزمان با انتشار خبر اعدام محسن شکاری، برخی از کانال‌های وابسته به سپاه پاسداران، ویدئویی از «اعترافات» او را منتشر کردند.
اخذ اعتراف اجباری از افراد در ایران و استفاده از آن در دادگاه‌ها علیه متهمان در سیستم قضایی ایران سابقه دارد.
«اعترافات» محسن شکاری در دو زمان مختلف ضبط شده‌اند. و در یکی از این مصاحبه‌های تلویزیونی، صورت آقای شکاری زخمی است.
محسن شکاری در کافه‌ای در هفت‌حوض تهران کار می‌کرد. خانواده‌اش هنوز منتظر نتیجه‌ی فرجام‌خواهی حکم او بودند که امروز خبر اعدام فرزندشان را بهشان دادند. به خانواده‌ی محسن گفته بودند اگر اطلاع‌رسانی نکنید او به زودی آزاد می‌شود.
خبر اعدام اولین معترض در رابطه با اعتراضات اخیر در ایران در حالی منتشر شده که طی سه روز گذشته اعتصاب و اعتراضات سراسری در ایران ادامه داشته و دیشب در برخی از شهرها از جمله اردکان یزد و تهران تجمعات گسترده تری گزارش شده است.


* آنتونی بلینکن: به این سرکوب وحشیانه پایان دهید
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در توئیتی در واکنش به اعدام محسن شکاری نوشت: «ما از اعدام محسن شکاری وحشت زده‌ایم. پیام ما به رهبری ایران روشن است: به این سرکوب وحشیانه پایان دهید. ما به تلاش برای پاسخگو کردن رژیم ایران ادامه خواهیم داد.»
رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران در واکنش به اعدام محسن شکاری در توییتر نوشت: «اعدام محسن شکاری پس از یک دادگاه ساختگی، تشدید وحشتناک تلاش رژیم برای سرکوب مخالفان است. ما به هماهنگی با متحدان و شرکا برای مقابله با نقض حقوق بشر ایران ادامه می‌دهیم.»


* انتقاد مشاور امنیت ملی آمریکا از اعدام «ناعادلانه»‌ محسن شکاری
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با انتشار یک توییت از «اعدام ناعادلانه» محسن شکاری به عنوان اقدامی در جهت «ترساندن مردم شجاع ایران» نام برده است.
آقای سالیوان همچنین ضمن ابراز همدردی با خانواده آقای شکاری،‌ نوشت:‌‌ «حکومت ایران را برای خشونت بی‌رحمانه‌ای که علیه مردم خودش به کار گرفته پاسخ‌گو می‌دانیم.»
ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم ضمن اعلام همدردی ایالات متحده با بازماندگان محسن شکاری، اعدام معترضان را بیانگر ترس رهبران ایران از مردم این کشور و بیان حقیقت توسط آنها عنوان کرده بود.


* سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد: ایران هرچه سریع‌تر اعدام‌ها را متوقف کند!
استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۱۷ آذر  با تاکید بر اینکه مخالف شدید اعدام هستند، از دولت ایران خواست که هرچه سریعتر اعدام را متوقف کند.
هم‌زمان، کارشناسان سازمان ملل متحد ضمن محکوم کردن اجرای نخستین حکم اعدام یکی از شرکت‌کنندگان در اعتراضات سراسری، نسبت به خطر اعدام‌های بیشتری که جان هنرمندان بازداشت‌شده را تهدید می‌کند، هشدار دادند.
به گفته کارشناسان سازمان ملل، «اعدام‌های پس از محاکمه‌های ناعادلانه» اقداماتی بی‌اساس و خودسرانه در «سلب حق زندگی» از این افراد است. آنها از حکومت جمهوری اسلامی خواستند که حکم اعدام این افراد را بی‌درنگ لغو کند.
این کارشناسان گفتند: «ما برای جان هنرمندان ایرانی که به جرائمی با مجازات اعدام متهم شده‌اند، نگرانیم.» آنها مشخصا به سامان یاسین، خواننده رپ کُرد، که بنا بر گزارش‌ها پس از محکوم شدن در دادگاه انقلاب اسلامی تهران در ۲۹ مهر به اتهام «محاربه با خدا»، حکم اعدام گرفته اشاره کرده است.
توماج صالحی «رپ خوان» دیگری است که به «اشاعه افساد فی الارض» اتهام دیگری که مجازات آن اعدام است، در دادگاهی که پشت درهای بسته و بدون حضور وکیلش برگزار شد، متهم شناخته شد.
به گزارش سازمان ملل متحد، از زمان آغاز اعتراضات، دست‌کم ۴۰ هنرمند، نویسنده، شاعر، بازیگر، فیلمساز، و موسیقیدان ایرانی بازداشت و زندانی شده‌اند.
همچنین قوه قضائیه جمهوری اسلامی تاکنون حکم اعدام ۱۲ نفر را به اتهام «محاربه با خدا» یا «افساد فی‌الارض» تایید کرده‌ است.
کارشناسان می‌گوید آزادی هنری و زنده نگه داشتن خلاقیت هنری برای توسعه فرهنگ‌های پویا و برای عملکرد جوامع دموکراتیک امری ضروری است. سرکوب کنونی اعتراضات توسط ایران نقض معاهدات بین‌المللی حقوق بشر است که ایران عضو آن است. کارشناسان سازمان ملل نگرانی‌های خود را نسبت به پرونده‌های این هنرمندان به دولت ایران اعلام کرده‌اند و از آنها خواسته‌اند که به تخطی خود در این زمینه پایان دهند.


نام محسن شکاری در توییتر با بیش از ۱.۵ میلیون توییت، ترند شد
پس از انتشار خبر اعدام آقای شکاری، هشتگ «محسن شکاری» در عرض چند ساعت از یک میلیون توییت گذشت. تا ساعت ۱۷ به وقت اروپای مرکزی هشتگ #محسن_شکاری بیش از ۱.۵ میلیون بار تکرار شده است.


* جوزپ بورل: وحشت زده شدم
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: از اعدام محسن شکاری - اولین مورد در ارتباط با اعتراضات ایران - وحشت زده شدم. ما در نشست وزرای اتحادیه اروپا درباره ایران بحث خواهیم کرد. ما بر رسیدگی به اعتراضات توسط مقامات و لزوم رعایت حقوق اساسی مردم تاکید داریم.


* وزارت امور خارجه آمریکا: سوگوار محسن شکاری هستیم
وزارت امور خارجه آمریکا با خانواده محسن شکاری، معترض جوانی که در ایران اعدام شد، ابراز همدردی کرد.
ند‌ ‌پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، در پیامی به صدای آمریکا گفت که اعدام محسن شکاری نشان‌دهنده «تشدید غم‌انگیز تلاش رژیم برای سرکوب مخالفان و خاموش‌کردن اعتراضات است.»
آقای پرایس افزود که حکومت ایران هزاران نفر را به دلیل شرکت در اعتراضات بازداشت کرده است و بسیاری از آنها هم‌اکنون در محاکمات «ساختگی» که فاقد روند قانونی است با احکام شدید، از جمله مجازات اعدام، روبرو هستند.
وزارت امور خارجه آمریکا این «احکام ظالمانه» و عدم دسترسی به «روند عادلانه» محاکمه برای متهمان را به «شدیدترین لحن ممکن» محکوم کرد.
ند پرایس افزود: «این تنها تازه‌ترین تاکتیک رژیم ایران در سرکوب مداوم و وحشیانه اعتراضات مسالمت‌آمیز است. صدور این احکام برای ترساندن مردم و سرکوب مخالفان است و روشن می‌کند که رهبران ایران از مردم خود و از حقیقت می‌ترسند.»
وزارت امور خارجه آمریکا تأکید کرده است که با مشارکت متحدان و شرکای خود برای مقابله با نقض حقوق بشر در ایران ادامه خواهد داد.


* ابراز «خشم» بریتانیا
جیمز کلورلی،‌ وزیر خارجه بریتانیا خبر اعدام اولین معترض اعتراضات اخیر در ایران را «غم انگیز» خواند و گفت که به شدت از شنیدن این خبر «خشمگین» است.
او در توییتی نوشت: «از خبر غم انگیز اولین اعدام یک معترض در ایران خشمگین هستم. جهان نمی‌تواند بر خشونت نفرت انگیزی که رژیم ایران علیه مردم خودش به کار می‌برد،‌ چشم ببندد.»
آقای کلورلی تاکید کرد که «بریتانیا با مجازات اعدام تحت هر شرایطی مخالف است.»


آنالنا بربوک: تهدید به اعدام سد راه آزادیخواهی مردم ایران نخواهد شد
آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در واکنش به اعدام محسن شکاری گفت اقدامات ضد حقوق بشری رژیم جمهوری اسلامی حد و مرز ندارد. بربوک ساعاتی بعد از انتشار خبر اعدام این جوان معترض ایرانی در توئیتر نوشت :«برای محسن شکاری در یک روند غیرمنصفانه و سریع حکم صادر شده و اعدام شده است، به دلیل اینکه دیدگاهش با جمهوری اسلامی مغایرت داشته است. لکن تهدید به اعدام، عزم مردم ایران برای آزادیخواهی را خفه نخواهد کرد.»


پینا پیچرنو، معاون پارلمان اروپا: ما را همیشه در کنار معترضان خواهید یافت
پینا پیچرنو، معاون پارلمان اروپا در توییتی نوشت: «محسن شکاری یکی از پسرانی که در جریان اعتراضات در ایران بازداشت شده بود صبح امروز به دار آویخته شد. این اولین حکم اعدام جنون آمیز برای یک معترض در ایران است. ما را همیشه در کنار آزادی و در کنار معترضان خواهید یافت.»


* عفو بین الملل: اعدام محسن شکاری «غیرانسانی بودن سیستم به اصطلاح قضایی ایران» را آشکار می‌‎کند
عفو بین‌الملل هم روند محاکمه و اعدام محسن شکاری و اجرای حکم اعدام او را در کمتر از سه هفته پس از محکومیت او در یک دادگاه ساختگی به شدت ناعادلانه، «وحشتناک» توصیف کرد.
عفو بین‌الملل می‌گوید که اعدام محسن شکاری،‌ غیرانسانی بودن سیستم به اصطلاح قضایی ایران را آشکار می‌کند زیرا ده‌ها نفر دیگر هم با همین سرنوشت رو به رو هستند.»
سازمان عفو بین‌الملل از جامعه جهانی خواست تا فورا از مقامات ایران بخواهند که اجرای تمام اعدام‌هایی که در برنامه‌اش دارد،‌ فورا متوقف کند.
این سازمان مدافع حقوق بشر میگوید که حکومت ایران باید از اینکه در تلاش مذبوحانه خود برای پایان دادن به قیام مردمی از مجازات اعدام به عنوان ابزار سرکوب معترضان استفاده کند،‌ دست بردارد.
عفو بین‌الملل دیروز در یک «درخواست اقدام فوری» این خواسته را از مقامات ایران مطرح کرده بود تا تمامی محکومیت‌ها و احکام اعدامی که در رابطه با اعتراضات اخیر صادر شده،‌ لغو شود.


* اتریش اعدام محسن شکاری را «غیرانسانی» خواند و آن را به شدت محکوم کرد
دولت اتریش از اولین کشورهایی بود که به اعدام این معترض در ایران واکنش نشان داد.
وزارت خارجه اتریش در توییتی اعدام محسن شکاری را اقدامی «نامتناسب و غیرانسانی» خواند و به شدت آن را محکوم کرد.
در توییت وزارت خارجه اتریش آمده: «ما اعدام امروز محسن شکاری را نامتناسب و غیرانسانی میدانیم و به شدت آن را محکوم می‌کنیم. اتریش مخالفت صریح خود را با مجازات اعدام تکرار میکند و از دولت ایران می‌خواهیم که اجرای همه احکام اعدام دیگری که در رابطه با اعتراضات اخیر صادر شده را متوقف کند.»


* کمیسر دولت آلمان: اعدام محسن شکاری مرحله جدیدی از خشونت دولتی را رقم می‌زند
کمیسر دولت آلمان در امور حقوق بشر و کمک بشردوستانه روز پنجشنبه خبر اعدام محسن شکاری توسط قوه قضاییه جمهوری اسلامی را «عمیقا ناراحت‌کننده» خواند.
لوئیس آمبتسبرگ در توئیتی نوشت: «عمیقا ناراحت‌کننده است! رژیم ایران هفته‌ها تظاهرات مسالمت‌آمیز را سرکوب می‌کرد- اعدام امروز محسن شکاری مرحله جدیدی از خشونت دولتی را رقم می‌زند».
او افزود: «او به این دلیل اعدام شد که در ماه سپتامبر برای اعتراض به خیابان آمده بود. محسن شکاری فقط ۲۳ سال داشت. این تصویری فوری از آنچه که رژیم به‌دنبال آن است و قادر به انجامش است. اما ایرانی‌ها به مبارزه خود در خیابان‌ها برای دستیابی به حقوق‌شان پایان نخواهند داد!»


* استرالیا: از ایران می‌خواهیم که اعدام‌ها را فورا متوقف کند
وزیر خارجه استرالیا هم اعلام کرد که کشورش از گزارش‌های منتشر شده مبنی بر اعدام یک معترض در اوایل امروز توسط دولت ایران به شدت ناراحت است.
پنی وانگ گفت ما از ایران می‌خواهیم که اعدام‌ها را فورا متوقف کند و به تلاش جهت پاسخگو کردن ایران برای این کار، از طریق سیستم چندجانبه و با همکاری شرکای خود، ادامه خواهیم داد.


* فرانسه اعدام محسن شکاری را قویا محکوم کرد
آن‌کلر لِژاندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، نیز اعدام محسن شکاری را «قویا» محکوم کرد و به خبرنگاران گفت:‌ «این اعدام در صدر دیگر خشونت‌های جدی و غیرقابل قبول قرار می‌گیرد».


* هشدار سازمان حقوق بشر ایران نسبت به احتمال اعدام‌ گسترده معترضان
سازمان حقوق بشر ایران در اطلاعیه‌ای اعدام محسن شکاری را محکوم کرد و خواهان اقدام فوری جامعه جهانی برای توقف اعدام معترضان شد.
محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان حقوق بشری گفت: «اعدام محسن شکاری پس از محاکمه‌ای شتابزده، ناعادلانه و بدون در اختیار داشتن وکیل صورت گرفته است».
آقای امیری‌مقدم افزود: «جامعه جهانی باید فورا و قویا در قبال این اعدام واکنش نشان دهد. این جنایت باید چنان تبعاتی برای حکومت داشته باشد که از اعدام‌های بیشتر پیشگیری کند. اگر اعدام محسن شکاری پیامدهای جدی برای حکومت نداشته باشد، با اعدام‌های گسترده معترضان روبه‌رو خواهیم بود.»

ترانه علیدوستی: منتظر عواقب این خونخواری باشید
ترانه علیدوستی، ستاره سینما، روز پنجشنبه در واکنش به اعدام #محسن_شکاری در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «حالا بنشینید و منتظر عواقب این خونخواری باشید». علیدوستی در متنی به انگلیسی افزوده است: «هر سازمان بین‌المللی که شاهد این خونریزی است و اقدامی نمی‌کند، مایه ننگ بشریت است»


حسین رونقی: ما چشم بر اعدام‌ها نمی‌بندیم
حسین رونقی، کنشگر مدنی در توییتر نوشت: این زخم‌ها که بر تن هر یک از ما می‌زنید، دردش را تمام ایران حس می‌کند، خشمش تمام مردم ایران را فرا میگیرد. ما چشم بر اعدام‌ها نمی‌بندیم، اعدام هر معترض عواقب جدی برایتان خواهد داشت؛ ستاندن جان یک انسان ستاندن جان همه ماست! می‌توانید به اندازه همه ما چوبه دار برپا کنید؟


* مادر ستار بهشتی محسن شکاری را «نماد مظلومیت مردم ایران» خواند
گوهر عشقی،‌ مادر ستار بهشتی،‌ وبلاگ‌نویسی که در زندان جمهوری اسلامی کشته شد در پیامی توییتری محسن شکاری را پسرش خطاب کرد و نوشت که به او «افتخار» می‌کند.
او درباره محسن شکاری نوشت: «تو نماد مظلومیت مردم ایران هستی! تو آشکار کننده جنایت عریان جمهوری اسلامی علیه انسانیت هستی! سوز جگر مادرت را حس می‌کنم اما، تو و جوانانی مثل تو از جان خود گذشتند اما از ایرانه نه! هیچ وقت نام تو از تاریخ ایران محو نخواهد شد.»

علی کریمی،‌ از شاخص‌ترین چهره‌های ورزشی حامی اعتراض‌های اخیر در ایران در استوری اینستاگرام خود نوشت: «منتظر انتقام اعدام محسن شکاری باشید.»
او در توییتی نوشت: «اگر امروز سکوت کنیم، فردا باید هشتگ اعدام نکنید را برای دیگر فرزندان ایران بزنیم.»


منابع: بی‌بی‌سی، شبکه‌های اجتماعی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024