پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 09.11.2022, 11:06

اکونومیست: آیا ایران در آستانه انقلاب است؟


ایندیپندنت فارسی: در حالی که پنجاه‌وچهار روز از خیزش سراسری مردم ایران می‌گذرد، خبرگزاری‌های بین‌المللی همچنان روند اعتراض‌ها و وقایع را رصد می‌کنند. موضوع کمک تسلیحاتی ایران به روسیه، تهدید خبرنگاران رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران و تهدید ورزشکاران ایرانی که در مسابقات جهانی با معترضان همراهی نمادین داشته‌اند از دیگر موضوع‌هایی است که در رسانه‌های غربی انعکاس داشته است. در ادامه به برخی از تازه‌ترین تحولات ایران از نگاه رسانه‌های بین‌المللی اشاره می‌شود.

عمامه‌پرانی، شکل جدید اعتراض به رژیم ایران

اس‌بی‌‌اس نیوز در مطلبی به «عمامه‌پرانی» پرداخته که به نماد جدیدی از اعتراض به حکومت مذهبی تبدیل شده است و البته منتقدانی نیز دارد. معترضان جوان در کوچه و خیابان عمامه را از سر آخوندها می‌اندازند و ویدیوها را در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند.

اس‌بی‌اس نیوز در ادامه به صفحه «فدراسیون عمامه‌پرانی» در توییتر اشاره می‌کند که حدود ۳۹ هزار دنبال‌کننده دارد و به‌صورت طنز این کار را به «مسابقه» و «ورزش» تشبیه می‌کند و به سبک مسابقات ورزشی، به ضربه و فرار معترضان امتیاز می‌دهد.

آیا ایران در آستانه انقلاب است؟

نشریه اکونومیست در مقاله‌ای به تفاوت ماهیت این خیزش سراسری با اعتراض‌های پیشین متفاوت می‌پردازد که با وجود گذشت نزدیک به دو ماه، به نظر نمی‌رسد این موج سر باز ایستادن داشته باشد.

در ادامه، اکونومیست به ویژگی‌های خاص این خیزش و شباهت‌ها و تفاوت‌هایش با انقلاب ۱۳۵۷ اشاره می‌کند و مواردی را برمی‌شمارد که لازم است رخ دهد تا معترضان بتوانند حکومت جمهوری اسلامی را سرنگون کنند.

مقاومت رهبران ایران در مقابل درخواست همه‌پرسی

نشریه گاردین نیز در مطلبی به ادامه اعتراض‌های دانشجویان اشاره می‌کند که حاکمیت را با چالشی بی‌سابقه مواجه کرده است. آنچه به خشم دانشجویان دامن زده بیانیه اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که معترضان را «محارب» خوانده‌اند و از قوه قضاییه خواسته‌اند حکم «قصاص» را در مورد آن‌ها اجرا کند. اما واکنش‌ها به این موضوع سخنگوی مجلس را واداشت تا بگوید در گزارش رسانه‌های غربی درخواست نمایندگان مجلس «تحریف» شده است.

گاردین در ادامه به درخواست مولوی عبدالحمید مبنی بر برگزاری رفراندوم می‌پردازد و سخنان برخی چهره‌های اصلاح‌طلب در همصدایی با این خواسته را نقل می‌کند.

گاردین در بخشی با اشاره به سردرگمی رهبران جمهوری اسلامی، می‌نویسد: «به نظر می‌رسد جنگ قدرت حاکمیت را در چگونگی واکنش به اعتراض‌ها دچار سردرگمی کرده است.»

غرب باید روی تغییر رژیم در ایران تمرکز کند

نشریه هرالد مقاله‌ای به قلم استروان استیونسون منتشر کرده است که بر اجتناب‌ناپذیری انقلاب و ضرورت تمرکز غرب بر تغییر رژیم و حمایت از مردم ایران تاکید دارد.

نویسنده با نقل قول از جان اف کندی می‌نویسد: «انقلاب خشونت‌آمیز را همان کسانی اجتناب‌ناپذیر می‌کنند که انقلاب مسالمت‌آمیز را ناممکن می‌کنند.»

استیونسون معتقد است نقطه عطف این خیزش نزدیک است و می‌گوید با آشکار شدن دخالت ایران در جنگ اوکراین و ارسال تسلیحات به روسیه، «آیا وقت آن نرسیده است که سفارتخانه‌هایمان را در تهران تعطیل کنیم و سفرایمان را فرا بخوانیم، و همزمان تمام دیپلمات‌های ایرانی را از کشورهای غربی اخراج کنیم؟»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024