شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 07.11.2022, 16:05

بازداشت گردشگران خارجی به دلیل عکس گرفتن


بی‌بی‌سی: رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری ایران می‌گوید «برخی از گردشگران خارجی که فقط از روی کنجکاوی از حوادث اخیر کشور عکاسی کرده‌اند، دستگیر شده‌اند.»

محسن حاجی‌سعید با ابراز تاسف از این برخورد گفت که «لزوماً همه گردشگرانی که در جای نادرست دیده می‌شوند جاسوس نیستند.»

این اظهارات در حالی مطرح شده که مقامات رسمی ایران آماری از خارجیان بازداشت شده در رابطه با اعتراضات اخیر منتشر نکردند.

شامگاه هشتم مهرماه، وزارت اطلاعات ایران از بازداشت ۹ تبعه غیرایرانی از کشورهای،‌ آلمان، لهستان، ایتالیا، فرانسه، هلند و سوئد خبر داده بود. وزارت اطلاعات ایران با «اغتشاشات» خواندن اعتراضات اخیر در ایران گفته بود که این افراد «در صحنه یا پشت صحنه» اعتراضات اخیر بودند.

اظهارات این فعال حوزه گردشگری ایران در نشست ۱۸ نماینده مجلس ایران و فعالان حوزه گردشگری در این کشور که یکشنبه ۱۵‌آبان در تهران برگزار شد،‌ مطرح شد.

به گزارش ایسنا، تاثیر اعتراضات اخیر بر صنعت گردشگری در ایران از جمله موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

در این جلسه اکبر غمخوار، عضو جامعه تورگردانان ایران هم از لغو کامل دستکم ۷۰ درصد تورهای گردشگری به ایران خبر داد.

او گفت: «گردشگران خارجی به ایران نمی‌آیند، چون بسیاری از کشورها هشدار سفر به ایران داده‌اند و متقابلا شرکت‌های بیمه سفر به ایران را ضمانت نمی‌کنند.»

او از سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مختلف خواست که «نشان دهند ایران امن است» و افزود که به جز«یکی دو گروه گردشگری» برای سایر گروهها مشکلی به وجود نیامده است.

برخی دولت‌های اروپایی از جمله فرانسه و اسپانیا زندانی شدن شهروندانشان در ایران را تایید کرده‌اند و بسیاری از کشورهای غربی به شهروندانشان هشدار دادند به ایران سفر نکنند.

در طول سال‌های گذشته چندین گردشگر خارجی در ایران به دلایل مختلف از جمله «عکاسی از مناطق ممنوعه» بازداشت و در مواردی با اتهام جاسوسی رو به رو و به زندان محکوم شدند.

بنجامن بری‌یر، گردشگر فرانسوی از سه سال پیش در ایران به اتهام جاسوسی زندانی است. او به تنهایی سفر می‌کرد و با کمک پهپاد از خود عکس می‌گرفت و در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کرد. خانواده او بارها خواهان آزادی او شدند.

گذشت ۴۰روز از بازداشت آلسیا پیپرنو،‌ گردشگر ایتالیایی در ایران

آلیسا پیپرنو یک زن ایتالیایی است که ۴۰ روز پیش همزمان با اعتراضات در ایران بازداشت شده است.

مادر و پدر او روز دوشنبه ۱۱ مهرماه در گفتگو با رسانه‌های ایتالیا از بازداشت دخترشان در ایران خبر دادند.

آنها گفته بودند که پس از ۴ روز بیخبری از وضعیت دخترشان که به ایران سفر کرده،‌ در تماس کوتاهی گفته است که در تهران زندانی است.

او درخواست کمک برای آزادی خود کرده است. در کمپینی که امروز،‌ برای آزادی او به راه افتاده آمده است: « ۴۰ روز از دستگیری آلیسا پیپرنو در ایران می‌گذرد،‌ ۴۰ روز زمان زیادی است، ۴۰روز بدون تفهیم اتهام،‌ ۴۰ روز است که ما آزادی فوری او را درخواست می‌کنیم.‌ آلیسا را آزاد کنید»

دولت ایتالیا به طورعنی و رسمی واکنشی به خبر بازداشت این شهروند خود در ایران نشان نداده است اما عفو بین‌الملل در ایتالیا خواهان آزادی او شده است.

حکومت ایران همچنین در اواسط مهرماه در اقدامی که با اعتراض شدید دولت فرانسه رو به رو شد اعترافات تلویزیونی از سیسل کولر و شوهرش ژاک پری، دو شهروند فرانسوی که حدود ۶ ماه پیش و در روز جهانی کارگر در ایران بازداشت شدند را پخش کرد.

فرانسه این دو شهروند خود را که با ویزای توریستی به ایران سفر کرده بودند را گروگانهای دولتی خواند و پخش اعترافات تلویزیونی از آنها را شرم آور و مغایر قوانین بین المللی خواند.

در ویدیوی ضبط شده‌ای که از تلویزیون دولتی ایران منتشر شد، خانم کولر می‌گوید که سفرشان به ایران «برای آماده کردن شرایط برای انقلاب و سرنگونی رژیم اسلامی ایران» بوده است.

ژاک پری همسر خانم کولر هم در این ویدئو می‌گوید که «هدف» سازمان امنیت خارجی فرانسه «فشار بر دولت ایران است.»

مساله جذب گردشگران و مسافران جام جهانی برای سفر یا اقامت در ایران در حالی مطرح می‌شود که یک فوتبالدوست اسپانیایی در مسیر سفر به جام جهانی قطر بود در ایران زندانی شده است.

سانتیاگو سانچز،‌ جهانگرد اسپانیایی و طرفدار متعصب فوتبال قصد داشت که با سفر زمینی و با گذشت از ایران خود را برای تماشای مسابقات در جام جهانی به قطر برساند.

پست‌های اینستاگرام اواز مسیر سفرش از روز دوم اکتبر قطع شد و یک دوست او تصادفی دریافت که او زندانی شده است.

پیشتر روزنامه اطلاعات چاپ تهران،‌ در گزارشی برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر در همسایگی ایران را «فرصت از دست رفته» خوانده بود.

در این یادداشت آمده بود: «در فاصله ۲۰ روز مانده تا شروع مسابقات، به گواه آمار رسمی هنوز حتی یک بلیت سفر به ایران خریداری نشده یا یک تخت مراکز اقامتی از سوی مسافران خارجی رزرو نشده است. حتی یک بنگاه اقتصادی در داخل کشور هم سفارش جدیدی برای کالا یا خدمات تولیدی خود دریافت نکرده تا به مسافران جام جهانی قطر عرضه کند.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024