شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 26.10.2022, 9:00

مراسم چهلم مهسا امینی در آرامستان آیچی سقز


انبوهی از مردم در مراسم چهلمین روز کشته شدن مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله‌ کرد، دختر ایران، به دست عوامل حکومت، روز چهارشنبه ۴ آبان در محل آرامگاه او در آرامستان آیچی حضور یافتند. هم‌زمان همه شهرهای کردستان ایران دست به اعتصاب زده‌اند و کسبه و بازار تعطیل است.

بدلیل شرکت در مراسم چهلم ژینا امینی، شهر  سقز عمدتا خالی از سکنه شده است.

بر اساس گزارشات رسیده به هه‌نگاو، بازاریان و کسبه در شهرهای سنندج، سقز، دیواندره، مریوان و کامیاران در اعتصاب کامل به سر می‌برند. شهرهای روانسر و جوانرود در استان کرمانشاه نیز به اعتصاب سراسری بازاریان در کُردستان پیوسته‌اند. هم‌اکنون در شهرهای مهاباد، بوکان، سقز، دیواندره، بانه، سنندج، مریوان و کامیاران بازاریان در اعتصاب به سر می‌برند.

علاوه بر شهرهای کردستان، گزارش‌هایی از اعتصاب بازار و کسبه در برخی شهرهای دیگر ایران نیز منتشر شده است.


پیام مادر مهسا امینی: می‌مانیم تا بهاران روشن فردا
مادر مهسا امینی در چهلمین روز کشته‌شدن دخترش با انتشار یادداشتی کوتاه در اینستاگرام خطاب به مردم نوشت: «دست تک‌تک شما عزیزان که معنای انسانیت را جادودانه ساختید می‌بوسیم و به دلگرمی بودن‌تان می‌مانیم تا بهاران روشن فردا.»
مژگان افتخاری، مادر مهسا، در این یادداشت همچنین خطاب به دخترش زینا (مهسا) نوشته است: «تو رفتی و ناگهان هزار پنجره از هزار سوی عالم باز شد... کاش بودی و می‌دیدی جهانی به نامت نامدار نام ژینا شد» و «اگر امروز سرپاییم، اگر امروز رمق حرف زدن داریم، از لبریزی دنیایی به همدلی و همراهی با ما بود».
مادر مهسا در بخش دیگری از پیام خود آورده است: «ما خوشبخت و خوشوقت بودیم که که غم‌مان را با تمام مردم دنیا قسمت کنیم، که زیر بار این آوار غم دودمان ژینا دود نشود.»
راه تماس با خانواده مهسا امینی از نیمه‌شب گذشته به‌طور کامل قطع شده و گزارش‌ها از سقز حکایت از حضور سنگین نیروهای امنیتی در محل زندگی آنان دارد.

انبوه مردم به سوی آرامگاه مهسا امینی

تجمع اعتراضی اهالی تئاتر در تهران در چهلمین روز کشته شدن مهسا
ساعت یازده اهالی تئاتر مقابل خانه هنرمندان تجمع کردند. بعد از ده دقیقه نیروهای ضد شورش با گاز اشک‌آور و گلوله ساچمه‌ای به آن‌ها حمله کردند که ساچمه به گردن و صورت بعضی‌ها اصابت کرده و مجروح شدند.
بعضی از معترضان به سوی میدان فردوسی و بعضی دیگر به سوی کریمخان رفتند و دوباره تجمع‌های مردمی شکل گرفت. تعدادی از جوانان سطل آشغال‌ها را در وسط خیابان ایرانشهر سر آذر‌فر آتش زدند و راه را بر ماموران بستند و شعار‌های مرگ بر دیکتاتور و «داد بزن، داد بزن حقت رو فریاد بزن» سردادند.
اولین بار بود که مغازه‌داران را می‌دیدم به جای تماشا بین معترضان شعار می‌دادند و هنگام حضور مامور‌ها به مغازه‌ها می‌رفتند. من شاهد دستگیری کسی نبودم و تعداد نیرو‌های ضد شورش به نسبت روز‌های قبل خیلی کمتر بود. معترضان تا همین ساعت هنوز در خیابان‌های کریمخان، ایرانشهر، سپهبد قرنی و میدان هفت تیر حضور پر‌رنگ دارند.

«آزادی، آزادی، آزادی!» / دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، چهارشنبه ۴ آبان

تطاهرات مردم در سرچشمه تهران / چهارشنبه چهار آبان

بیانیه مشترک جمعی از دانشجویان شش دانشگاه بزرگ تهران
به مناسبت چهلمین روز قتل ژینا امینی و در همراهی با قیام مردمی

امروز خیابان‌های کشور از فریاد حق‌طلبی مردم معترض پر شده است. چهل روز از قتل ناجوانمردانه ژینا امینی، قربانی سرکوب سیستماتیک علیه زنان، گذشته و در تمام این مدت اقشار گوناگون مردم اعتراضات خود را به شکل مسالمت‌آمیز پیگیری کرده‌اند. اما همچون گذشته، پاسخ سرکوبگر خشن این صدا بود.
دانشجویان، در همگامی با معترضان و در راستای پیگیری حقوق بدیهی خود، این‌بار یکصداتر و متحدتر از گذشته همچنان صحن دانشگاه را به بلندگویی برای رساندن صدای خودشان بدل ساخته‌اند. نهادهای امنیتی اما با همکاری مستقیم حراست دانشگاه‌ها، پادگانی در قامت دانشگاه ساخته‌اند و دانشجو را قربانی این سرکوب شدید قرار داده‌اند.
بدون تردید نمی‌توان نقش حراست را در این فجایع پیش آمده نادیده گرفت؛ نهادی خودفروخته که این‌بار در اقداماتی بدیع رو به ضرب و شتم دانشجویان آورده و در بعضی از موارد مانند واقعه خون‌بار دانشگاه شریف، خود مقدمات ورود نهادهای سرکوب را به داخل دانشگاه فراهم ساخته.
ما دانشجویان نمی‌توانیم و نمی‌خواهیم چشممان را بر روی این فجایع ببندیم. ما هشدار می‌دهیم که این‌بار صدای دانشجویان خاموش شدنی نیست؛ تمام مسئولین وزارتخانه علوم و رئوسای دانشگاه‌ها باید بدانند که اگر مطالبات ما پاسخ داده نشود، کنش‌های اعتراضی ما ادامه خواهد داشت.
پایان برخوردهای امنیتی با دانشجویان معترض در دانشگاه‌ها، آزادی بدون قید و شرط دانشجویان زندانی و شنیدن صدای اعتراضی دانشجویان از جمله مطالبات ماست.
این‌بار و برای تداوم پیگیری حقوق از دست رفته خود و به نشانه‌ی ابراز همدلی با قیام ژینا، در چهلمین روز درگذشت ژینا امینی، تمامی دانشجویان را دعوت می‌کنیم تا چهارشنبه با پیراهن مشکی در صحن دانشگاه‌ها و دانشکده‌های خود حاضر شوند.
ما عزادار خون‌های ریخته شده در بیش از یک ماه گذشته هستیم؛ اما به خوبی می‌دانیم که فرصتی برای فروخوردن اندوه خود نداریم و به همین خاطر حضور اعتراضی خود را تا رسیدن به تمامی خواسته‌های خود ادامه خواهیم داد. و روز چهارشنبه ۴ آبان ماه با لباس سیاه در دانشگاه حضور می‌یابیم تا پیام خود را به گوش همگان برسانیم.
امضای مشترک جمعی از دانشجویان:
دانشگاه بهشتی
دانشگاه صنعتی شریف
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
دانشگاه تهران
دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه علامه طباطبایی


این گزارش تکمیل می‌شود



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024