چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 20.10.2022, 22:08

کمک یک شرکت آلمانی به سانسور اینترنت در ایران


دویچه وله: بیش از ۴ هفته از اعتراضات در ایران که جرقه آن با مرگ مهسا امینی زده شد، می‌گذرد. ویدیوها، تصاویر و فایل‌های صوتی منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که گذشت زمان از خواست معترضان برای  “تغییری” که در شعار اصلی این اعتراضات یعنی “زن، زندگی، آزادی” نهفته، کاسته نشده است.

در کنار تلاش معترضان، حکومت هم تمام توان خود را برای سرکوب اعتراضات و اعتصاب‌ها، ارعاب و شنیده و دیده نشدن معترضان به کار بسته است. فیلترینگ، ایجاد محدودیت در گردش آزاد اطلاعات یکی راه‌هایی است که حکومت برای پایان دادن به اعتراضات به آن امید بسته است.

قطعی اینترنت در این روزها در ایران به روالی معمول بدل شده. نرم‌افزارها و پیام‌رسان‌های محبوب میان مردم مانند اینستاگرام و واتساپ یکی پس از دیگری فیلتر شده‌اند. هدف از اعمال تمامی این محدودیت‌ها جلوگیری از انتشار اخبار و تصاویر مربوط به اعتراضات و همچنین سازماندهی اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها عنوان می‌شود.

اکنون تحقیقات مشترک وب سایت آلمانی “نتس‌پولیتیک” و مرکز پژوهشی “کورکتیو” و روزنامه “تاتس” در آلمان نشان می‌دهند که ظاهرا شرکتی از قلب اروپای آزاد یعنی از آلمان، از ایالت نورد راین وستفالن، به جمهوری اسلامی در ایجاد محدودیت‌ در اینترنت کمک می‌کند.

گفته می‌شود که این شرکت، مستقر در “مربوش” در نزدیکی “دوسلدورف”، ارتباطات نزدیکی با حکومت در ایران دارد.

بر پایه گزارش‌ی که وبسایت “WDR” در این باره منتشر کرده، این شرکت “Softqloud” نام دارد و گفته می‌شود که شاخه‌ای از شرکت ایرانی ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات (حوزه فناوری ابری) یعنی Arvancloud یا همان “ابرآروان” است.

مدت‌هاست که فعالان و متخصصان حوزه فناوری اطلاعات نسبت به نقش “ابرآروان” هشدار می‌دهند و آن را نه تنها سرویس دهنده‌ی ابری که تسهیل کننده پروژه‌ی اینترنت ملی در ایران معرفی می‌کنند.

در گزارشی که “نتس‌پولیتک” در وب‌سایت خود در این باره منتشر کرده است، آمده، شرکت آلمانی Softqloud با مسئولیت محدود (GmbH) در مربوش آلمان، نام ابرآروان را به عنوان طرف تماس با آدرسی در آلمان درج کرده بود و در بخش “درباره ما”، تا چندی پیش نوشته شده بود که ابرآروان یک سرویس‌دهنده بین‌المللی ابری در آلمان است و اشاره شده بود که این شرکت توسط Softqloud GmbH در مربوش تأسیس شده است.

به نوشته “نتس‌پولیتیک” پس ازآن که گروه آنونیموس توجه‌ها را به ارتباطات این دو شرکت با هم جلب کرد، ابرآروان تمامی ارتباطات ذکرشده با Softqloud را از صفحه خود پاک کرد.

در گزارش منتشر شده درباره این شرکت آمده که این تحقیق بر اساس رؤیت اسناد شرکت، تجزیه و تحلیل شبکه‌ها و داده‌های سرورها و همچنین گفت‌وگو با چندین کارشناس شکل گرفته است.

وب‌سایت WDR (شبکه رادیو و تلویزیون غرب آلمان) می‌نویسد: «نتیجه اینکه در مربوش ظاهرا شبکه‌ای از شرکت‌هایی وجود دارد که دست‌کم غیرمستقیم با رژیم در تهران، با سپاه پاسداران و سرویس‌های اطلاعاتی ایران مرتبط هستند. آنها نباید از تحریم‌های آمریکا اینجا در مربوش واهمه داشته باشند، برعکس ظاهرا تا به امروز عمدتا بدون مزاحمت در آلمان فعالیت می‌کنند.»

شبکه رادیو و تلویزیون غرب آلمان در این گزارش ادامه می‌دهد، وزیر امور خارجه آلمان در مصاحبه‌ای که پنج‌شنبه شب (۲۰ اکتبر) در برنامه “کارولین کبکوس” پخش می‌شود، گفته است، اگر این مسئله واقعیت داشته باشد که یک شرکت آلمانی به رژیم در ایران برای محدود کردن اینترنت کمک می‌کند، این مسئله “تکان‌دهنده” است.

آنالنا بربوک گفته است که نهادهای امنیتی این مسئله را بررسی خواهند کرد و اگر واقعیت داشته باشد، این مسئله به گفته وزیر امور خارجه آلمان برای مدیران این شرکت عواقب کیفری به همراه خواهد داشت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024