جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 09.10.2022, 12:19

ادامه اعتصاب و اعتراض در دانشگاه‌های ایران


دانشگاه‌های کشور روز یکشنبه ۱۷ مهر نیز به اعتصاب و تحصن و اعتراض خود ادامه داند. علاوه بر دانشگاه‌های تهران، در اراک، قزوین نیز اعتراض و اعتصاب دانشجویان ادامه دارد.

در دانشگاه علامه طباطبایی، در پردیس مرکزی این دانشگاه نیز  مقابل درب سالن غذاخوری تجمع اعتراضی برگزار شده است.

دانشجویان دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیر تهران نیز در اعتصاب هستند.

دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس مقابل ساختمان مرکزی تحصن کرده‌اند.

اعتصاب در دانشگاه شریف نیز ادامه دارد.  امروز یکشنبه دانشکده‌های برق، کامپیوتر، مکانیک، عمران، صنایع، مدیریت و اقتصاد،  هوافضا، مواد، شیمی، ریاضی، مهندسی شیمی و نفت و مرکز زبان‌ها اعتراض خود را نسبت به هتک حرمت دانشگاه در روز یکشنبه، ۱۰ مهرماه ۱۴۰۱، بیان داشته‌ و همگی خواستار آزادی بی‌قید و شرط دانشجویان هستند.

دانشجویان دانشگاه آزاد قزوین، یکشنبه ۱۷ مهر، با تجمع در محوطه این دانشگاه و سر دادن شعار «آزادی، آزادی، آزادی» نسبت به سرکوب اعتراضات و بازداشت دانشجویان معترض توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی اعتراض کردند.


«دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی پس از آن که مسئولان اجازه مختلط نشستن در سلف را به آنان ندادند غذای خود را به حیاط دانشکده بردند.»


بربوک: از ورود سرکوبگران ایرانی به اتحادیه اروپا جلوگیری می‌کنیم
آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در اظهاراتی گفت، برلین به دنبال این است تا اتحادیه اروپا دارایی مقامات جمهوری اسلامی که در سرکوب تظاهرات سراسری این کشور نقش داشتند را مسدود کرده و از ورود آن‌ها به اتحادیه اروپا جلوگیری کند.
به گزارش «رویترز»، بربوک، یکشنبه ۱۷ مهر به روزنامه آلمانی «بیلد آم زونتاگ» گفت: «آن‌هایی که زنان و دختران را در خیابان کتک زده و افرادی که به جز آزادی خواسته دیگری ندارند را ربوده، به صورت خودسر بازداشت کرده و آن‌ها را به مرگ محکوم می‌کنند، در سمت اشتباه تاریخ ایستاده‌اند.»
وزیر خارجه آلمان در ادامه افزود: «به آن مردم ایران (که خوهان آزادی هستند) می‌گوییم: ما در کنار شما می‌ایستیم و خواهیم ایستاد.»


* تایید هک‌شدن شبکه خبر صداوسما
خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از «یک منبع آگاه در سازمان صدا و سیما» گزارش داد که هک برنامه خبر ساعت ۹ دیشب در اثر «هک پلی‌ آوت شبکه خبر» بوده است.
دیشب هنگام پخش اخبار ساعت ۹ شب شبکه خبر لحظاتی هک شد و علاوه بر شعار زن، زندگی، آزادی، بر روی صفحه تلویزیون، تصویری از علی خامنه‌ای که در آتش می‌سوزد به نمایش درآمد. زیر عکس رهبر جمهوری اسلامی نیز نوشته شد: «خون جوانان ما، میچکد از چنگ تو».
«منبع آگاه» ایرنا که نامش برده نشده به هک شدن همزمان چند شبکه تلویزیون ایران در ۷ بهمن سال گذشته اشاره کرد و گفت: «بعد از هک ۷ بهمن ۱۴۰۰ هیچ کدام از نهادهای مسئول حتی یک ریال به امن‌سازی شبکه سازمان صدا و سیما کمک نکردند.»
او درباره اتفاق سال گذشته، گفت که بررسی‌های هک سال گذشته «مشخص کرد مهاجم از خرداد ۱۴۰۰ در شبکه سازمان» بوده است.
او گفته که فرایند امن سازی شبکه های سیما «موفق بوده» اما شبکه خبر بعد از هک شدن دیشب در حال امن سازی است.


* وزیر فرهنگ آلمان حجاب اجباری در ایران را محکوم کرد
وزیر فرهنگ آلمان با محکوم کردن حجاب اجباری در ایران آن را نشانه‌ای از سرکوب زنان توصیف کرد.
کلودیا روث روز شنبه ۱۶ مهر ماه به هفته‌نامه اشپیگل این کشور گفت: «روسری نماد یک نظام منحط و عمیقاً اقتدارگرا است، تلاشی برای سرکوب توسط کسانی که می‌گویند روسری نشانه شرافت و شرافت است، اما خودشان مدت‌هاست با سرکوب، فساد و خشونت وحشیانه آبرو و حیثیت خود را از دست داده‌اند.»
خبرگزاری آلمان با اشاره به سخنان خانم راث می‌نویسد انتقاد وی در حالی است که سرکوب گسترده اعتراضات مردمی در پی کشته شدن مهسا امینی بعد از بازداشت توسط گشت ارشاد وارد چهارمین هفته خود شده است و سرکوب‌ها کماکان ادامه دارد.
خانم روث در پاسخ به سوالی درباره سفر خودش با روسری به ایران گفت وی با توجه به درخواست فعالین حقوق زنان به ایران سفر کرده بود تا به مشکلات آنها رسیدگی کرده و به سخنانشان گوش دهد.
او گفت: «به عنوان یک فمینیست، نمی‌توانستم بگویم که هیچ راهی برای پوشیدن روسری و سفر به ایران ندارم و خواهش آنها را اجابت نکنم. چاره‌ای جز پوشیدن روسری نبود، اما روسری انتخاب کردم که موهایم را کاملا نپوشاند و این نیز نوعی اعتراض بود؛ اعتراضی ساکت.»
خانم روث گفت روسری ابریشمی مادرش را بر سر کرده بود که شبیه آن چیزی است که راننده‌ها (موتورسوارها) به سر می‎‌بندند، و این روسری مدام می‌لغزید و موهایش را آشکار می‌کرد.
این گزارش اشاره نکرده سفر خانم روث به ایران کی اتفاق افتاده، اما وی بهمن‌ماه ۱۳۹۳، زمانی که نایب‌ رییس مجلس آلمان بود، سفری به ایران داشت.
او بعد از سفر خود به ایران در گفتگویی اختصاصی با رادیو فردا عنوان کرده بود که در تهران ابراز تمایل کرده است تا با نرگس محمدی، فعال حقوق بشر، ملاقاتی داشته باشد که عملی نشد و خانم محمدی در مقابل هتل محل اقامت آنها بازداشت شد.
وی همچنین گفت تلاشش برای دیدار با شماری از سیاستمداران اصلاح‌طلب و فعالان مدافع حقوق بشر به دلیل مخالفت مقام‌های حکومتی عملی نشد.(رادیو فردا)


* جمع‌آوری کانکس‌های پلیس در مناطقی از تهران
یک روز بعد از انتشار تصاویر آتش زدن یک کانکس پلیس در منطقه بازار تهران، ویدیوهایی منتشر شده که نشان می‌دهد ماموران شهرداری در حال جمع‌آوری کانکس‌های انتظامی در بعضی مناطق شهر هستند.


* توقیف پاسپورت همایون شجریان و سحر دولتشاهی
خبرگزاری «ایلنا»، یکشنبه ۱۷ مهر، گزارش داد که روز شنبه گذرنامه همایون شجریان و سحر دولتشاهی هنگام ورود به فرودگاه بین المللی تهران توقیف شده است.
همایون شجریان شجریان اخیرا برای اجرای کنسرت‌هایی خارج از ایران بسر می‌برد. او پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد در یک پست اینستاگرامی نوشت: «غم‌هامان سنگین است دل‌هامان خونین است ما سرتا پا زخمیم سرتا پا دردیم.»
شجریان همچنین هشتگ مهسا امینی را در اینستاگرامش استوری گذاشته بود.
به گزارش بی‌بی‌سی، پیش از این خبرهایی در مورد توقیف پاسپورت بازیگران و چهره‌های ورزشی که از اعتراضات اخیر در ایران حمایت کرده بودند، منتشر شده بود. علی دایی، فوتبالیست پیشین تیم ملی ایران و از چهره‌های سرشناس ورزشی و مهران مدیری، بازیگر و کارگردان از جمله کسانی هستند که پس از ورود به ایران پاسپورت آن‌ها توقیف شده است.


* نگرانی حکومت از ادامه تعطیلی‌ بازارها و اعتصاب‌ها
با ورود به هفته چهارم اعتراضات در ایران، روزنامه‌های داخلی و دولتی با انتشار گزارش‌هایی از تعطیلی بازارها و کسب و کارها در شهرهای مختلف، نسبت به ادامه آن هشدار دادند.
روز گذشته (شنبه ۱۶ مهر)، در اولین روز کاری هفته در ایران، علاوه بر تظاهرات خیابانی، تصاویری متعددی از تعطیلی بازار تهران پایتخت و چندین شهر دیگر از جمله سنندج و شیراز منتشر شده بود.
در روزهای اخیر فعالان سیاسی و اجتماعی از بازاریان تهران خواسته‌اند که با تعطیلی مغازه‌های خود از معترضان حمایت کنند.
اکنون روزنامه کیهان در شماره یکشنبه ۱۷ مهر خود، معترضان را «دشمن» خواند و نوشت آنها «تقلای تعطیلی چرخه اقتصاد و آموزش در کشور دارند.»
این روزنامه که به دیدگاه‌های آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، نزدیک است و از آن به‌عنوان روزنامه حکومتی یاد می‌شود، معترضان را «نوچه داعش» و «تروریست اجاره‌ای» خواند و همچون شمار دیگری از رسانه‌های داخلی و دولتی، در توضیح چرایی تعطیلی بازار تهران نوشت «بسیاری از کسبه برای در امان ماندن جان و اموال خود ترجیح دادند تا زودتر از روزهای گذشته به کار خود پایان دهند.»
روز گذشته، شنبه ۱۶ مهرماه، در تهران برخی محلات از جمله بازار تجریش، لاله زار و همچنین بازار تهران، اکثر مغازه‌ها تعطیل بود.
علاوه بر این، دیروز در مناطق اطراف بازار اعتراضات گسترده‌ای برگزار شد که با شعارهای تندی علیه حکومت و رهبری جمهوری اسلامی همراه بود.
تصاویر مقابله نیروهای پلیس با تظاهرکنندگان در کنار یک کیوسک نیروی انتظامی در بازار تهران روز گذشته خبرساز شده بود.
گزارش‌ها تصاویر تعطیلی بازارهای پایتخت در حالی مخابره می‎شود که تاکنون اعتصاب‌ها عمدتا در بازارهای شهرهای کردستان رخ داده بود.
مقام‌های حکومتی در ایران اما مدعی شدند علت اعتراضات چهار هفته گذشته «تحریک عوامل خارجی» برای «بی‌ثبات‌سازی» این کشور است.(بی‌بی‌سی)


* برخی خبرها حاکی از اعتصاب برخی خطوط بی آرتی در تهران است. گفته می‌شود رانندگان خطوط بی‌آرتی تهرانپارس یکشنبه ۱۷ مهر، در تهران اعتصاب کردند.


* تهران؛ بازداشت بهار اصلانی عکاس و فعال حقوق زنان
بهار اصلانی فعال کُرد ساکن تهران روز دوشنبه ۴ مهر ۱۴۰۱ (۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲) توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است.


* یک عضو سپاه در سنندج کشته شد
سازمان حقوق بشری هه‌نگاو روز گذشته (۱۶ مهر)اعلام کرده بود که یکی از نیروهای سرکوبگر حکومت در حین درگیری با مردم معترض در سنندج کشته شده است. سپاه پاسداران امروز ضمن تایید خبر هه‌نگاو هویت این عضو سپاه را غلامرضا بامدی اعلام کرده است.


* سه کشته و ۱۳۰ زخمی در اعتراضات روز گذشته کُردستان
روز گذشته در جریان اعتراضات گسترده مردم در شهرهای مختلف کُردستان دست‌کم ۳ شهروند کُرد با شلیک نیروهای حکومتی جانشان را از دست داده و ۱۳۰ نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند. داریوش علیزاده،  پیمان منبری و یحیی رحیمی، اسامی جان‌باختگان روز شنبه در شهرهای کردستان است.


* شروین حاجی پور: هدفم از آهنگ «برای» همدردی با مردم بود
شروین حاجی‌پور،‌ سراینده و خواننده آهنگ «برای» در اولین ویدئو بعد از آزادی با قید وثیقه گفت که هدفش از خواندن این آهنگ «ابراز همدردی با مردمی است که به شرایط جامعه نقد داشتند.»
او گفت که «مثل اکثر هنرمندان که واکنشی نشان دادند» او هم این آهنگ را ساخته است.
شروین حاجی‌پور گفت که هدفش «قطعا کسب درآمد» نبوده و با اشاره به جمع‌آوری پول برای این قطعه خواست که اگر مبلغی جمع شده این مبلغ و کمک «به سازمان‌های خیریه داخل ایران» مثل «محک» موسسه حمایت از کودکان سرطانی اهدا شود.
او همچنین درباره درخواست مصاحبه گفت که «با هیچکس» مصاحبه نمی‌کند و افزود: «امیدوارم درکم کنید. من داخل ایران زندگی می‌کنم و می‌خواهم اینجا بمانم و بخوانم.»
او در این ویدئو که در داخل یک خودرو ضبط شده همچنین از مسئولان خواست که در این شرایط با اشخاصی که شرایط او را دارند «مثل رابطه والد و فرزند» برخورد کنند.
به گزارش بی‌بی‌سی، شروین حاجی‌ آقاپور، خواننده ۲۵ ساله اهل مازندران ایران، در فاصله چند روز بعد از خواندن ترانه «برای» به یکی از مشهورترین چهره‌های اعتراضات اخیر ایران تبدیل شد. پس از استقبال گسترده از قطعه برای، او به اداره اطلاعات شهر ساری در مازندران احضار و در آنجا بازداشت شد. سه شنبه گذشته او با قید وثیقه آزاد شده است.


* بسیج مدیریت روزنامه شریف را در دست گرفته است
روزنامه شریف: «از این لحظه مدیریت شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی روزنامه شریف (کانال تلگرام، صفحه اینستاگرام و صفحه توییتر) به تیم تحریریه جدید روزنامه به مدیر مسئولی دکتر امید اخوان، منتقل شده و تیم تحریریه سابق روزنامه دخل و تصرفی در محتواهای منتشرشده نخواهد داشت.»
ترجمه: «بسیج مدیریت شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی روزنامه شریف رو در دست گرفته. از این به بعد به روزنامه شریف و اخبارش اعتماد نکنید. انگار کنید همون کانال بسیج شریفه.» (مهتاب محمودی)



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024