سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 02.10.2022, 23:00

ده‌ها دانشجوی دانشگاه شریف بازداشت شدند

حمله ماموران امنیتی به دانشگاه شریف


در پی تجمع دانشجویان دانشگاه شریف، این دانشگاه در محاصره نیروهای امنیتی قرار گرفت و دانشجویان تا ساعاتی امکان خروج از دانشگاه را نداشتند. بنابر گزارش‌ها هنگامی که برخی از دانشجویان قصد خروج از محاصره از طریق پارکینگ را داشتند هدف شلیک مأموران قرار گرفتند.

وضعیت دانشگاه شریف به اندازه‌ای بحرانی بود که زلفی‌‌گل وزیر علوم برای پیگیری وضعیت به این دانشگاه رفت. تعدادی از استادان مقابل «‌در انرژی» در این دانشگاه حضور یافته بودند تا از بازداشت دانشجویان به دست نیروهای امنیتی جلوگیری کنند.

در پی انتشار خبرها درباره وضعیت بحرانی دانشگاه شریف، مردم در رسانه‌های اجتماعی فراخوان‌هایی برای کمک به دانشجویان دادند و متعاقب آن ویدیو‌هایی منتشر شد که نشان می‌دهد مردم با بوق‌های اعتراضی در خیابان‌های مجاور دانشگاه شریف در صدد جلوگیری از فعالیت‌های ون‌های امنیتی بودند.

بر اساس گزارش دانشجویانی که در محل حضور داشتند ماموران با مستقر کردن چند خودرو در پارکینگ شریف، دانشجویان را هنگام خروج از این محل تعقیب و گروهی از آنها را بازداشت کردند. طبق این گزارش‌ها بین ۳۰ تا ۴۰ دانشجو بازداشت شده‌اند.

به گفته برخی شاهدان، برخی دانشجویان در  هنگام خروج از طریق پارکینگ هدف تیراندازی قرار گرفتند، با این‌حال بعدا مشخص شد گلوله‌ها جنگی نبوده اما تعدادی از دانشجویان مجروح شده‌اند.

وضعیت بحرانی در اطراف دانشگاه صنعتی شریف تا نیمه‌شب به وقت تهران ادامه داشت.

خبرگزاری ایرنا کمی پس از ساعت ده شب یکشنبه در خبری نوشت محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری «به دنبال اتخاذ تدابیر انتظامی در اطراف دانشگاه شریف و عدم امکان خروج دانشجویان و اساتید از این دانشگاه، با دستور وزیر علوم چندین دستگاه خودرو برای خروج دانشجویان و اساتید از دانشگاه در نظر گرفته شد.»

از سوی دیگر کانال‌های تلگرامی وابسته به دانشجویان خبر داده‌اند که ساعت ۲۱ امشب ۱۰ مهرماه، چند تن از دانشجویان موجود در خوابگاه شماره ۲ شریف توسط نیروهای امنیتی بازداشت، سوار ون شده و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

طبق آخرین خبرها، در نیمه‌های شب و ساعات نخستین بامداد دوشنبه ۱۱ مهر هنوز تجمعات معترضان در اطراف دانشگاه شریف تهران با شعار «شعار مرگ بر خامنه‌ای» ادامه دارد. در تجمع دیگری در خیابان آزادی تهران شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر داده می‌شود.

جو امنیتی شدید در دانشگاه علم‌ و صنعت

روز یکشنبه هم‌چنین دانشجویان دانشگاه علم و صنعت برای آزادی دانشجوهای بازداشتی دست به تحصن و تجمع اعتراضی زدند و در ادامه در ساعات عصر هنگام خروج، نیروهای حراست و لباس شخصی پس از بررسی کارت دانشجویی و بازجویی سرپایی، دانشجوها را در اتاقی(واقع در درب سه) حبس کرده و سپس تحویل مامورهای لباس شخصی می‌دادند.
لباس شخصی‌ها با ماشین زانتیا دانشجویان بازداشتی را یکی یکی تا ابتدای کوچه برده و سپس به ماشین دیگری تحویل می‌دادند و برمی‌گشتند. تاکنون بازداشت چهار تن از دانشجویان تایید شده است اما از نهاد بازداشت‌کننده آنها اطلاعی در دست نیست.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024