جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 01.10.2022, 20:32

ارتش اوکراین شهر مهم لیمان را بازپس گرفت


مقامات اوکراین از بازپس‌گیری شهر لیمان در شرق این کشور از اشغال نیروهای روس خبر دادند و گفتند که «هزاران نظامی روسیه» محاصره شده‌اند.

اعلام آزادی شهر لیمان یک روز بعد از امضای الحاق چهار منطقه اوکراین به روسیه توسط ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری این کشور انجام می‌شود.

رویترز می‌نویسد آزادسازی شهر لیمان در منطقه دونتسک یک عقب‌گرد چشمگیر برای نظامیان روس بعد از الحاق این مناطق به خاک روسیه است.

آمریکا و اتحادیه اروپا به همراه اوکراین و ترکیه اعلام کرده‌اند رفراندوم «ساختگی» کرملین برای الحاق خاک اوکراین به روسیه را به رسمیت نخواهند شناخت.

دولت اوکراین ویدیویی منتشر کرده که نشان می‌دهد سربازان اوکراینی در حال نصب پرچم این کشور در شهر لیمان هستند.

رویترز از قول نیروهای اوکراینی در شرق کشور گزارش داده است روسیه حدود ۵ هزار و پانصد نیروی نظامی در شهر لیمان داشت، اما با توجه به تلفات نظامی، احتمالا شمار نظامیان روسی محاصره شده کمتر از این رقم باشد.

وزارت دفاع روسیه روز شنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که نیرو‌های روسیه و نظامیان منطقه دونباس از مواضع دفاعی خود در شهر لیمان عقب نشینی کرده‌اند.

در بیانیه ارتش روسیه آمده است: «در پی تهدید محاصره، نیرو‌های متحد از شهر «کرازنی لیمان» عقب نشینی کرده و در مواضع بهتر مستقر شده‌اند!

وزارت دفاع روسیه شنبه اول اکتبر، عقب‌نشینی از شهر لیمان در استان دونتسک را رسما اعلام کرد. اوکراین از دو روز پیش از محاصره بیش از ۵ هزار سرباز و نظامی روس در این شهر خبر داده بود.

این نخستین ضد حمله موفق ارتش اوکراین در دونتسک و یک روز پس از الحاق رسمی چهار منطقه اشغالی اوکراین به روسیه به شمار می‌ود.

وزارت دفاع اوکراین عصر شنبه ۱ اکتبر با انتشار پیامی در حساب توییتر خود اعلام کرد نظامیان این کشور وارد شهر لیمان شده‌اند: «سربازان واحد آفندی نیروی هوایی وارد لیمان شدند.»

شامگاه پنجشنبه ۲۹ سپتامبر، منابع رسمی و غیررسمی اوکراین از محاصره نیروهای دشمن در این شهر خبر داده بودند. یک روز بعد، یکی از فرماندهان نیروهای جدایی‌طلب روسیه اعتراف کرد که سربازان تحت امرش بی‌رمق هستند و توانایی دفاع از مواضع خود را ندارند.

به‌گفته مقام‌های نظامی روسیه دست‌کم ۵ هزار سرباز روس در لیمان و حومه سنگر گرفته بودند.

ارتش اوکراین از اواسط بهار گذشته از لاک دفاعی خارج شده و موضعی تهاجمی در جبهه‌های اشغالی شرق گرفته است. موفقیت‌های این کشور در میدان نبرد در حالی ادامه دارد که ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا با رد الحاق سرزمین‌های اشغالی به روسیه، کمک‌های نظامی به کی‌کیف را بیش از پیش افزایش داده اند و حاضر به عقب‌نشینی در برابر مسکو به‌دلیل بحران انرژی نیستند.

هواپیمای حامل مهمات در فرودگاه نظامی کریمه منفجر شد

میخائیل رازووژائف، استاندار خودخوانده کریمه که به طور غیرقانونی توسط روسیه الحاق شده است، در پیامی در حساب کاربری‌اش در رسانه اجتماعی اعلام کرد که هواپیمایی حامل مهمات موقع فرود در فرودگاه نظامی «بلبک» در منطقه سواستوپول از پیست خارج و بخشی از بار آن منفجر شده است.

به گفته وی، هواپیما دچار آتش‌سوزی شده، اما خلبان نجات یافته است.


منابع:‌رادیو فردا، یورونیوز، آناتولی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024