جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 03.07.2022, 9:03

لاپید: ایران جدی‌ترین تهدید برای اسرائیل است


یائیر لاپید، نخست‌وزیر جدید اسرائیل روز شنبه در اولین سخنرانی تلویزیونی‌اش گفت: ما معتقدیم که ایران جدی‌ترین تهدیدی است که اسرائیل با آن مواجه است. ما هر کاری که لازم باشد انجام خواهیم داد تا از دستیابی ایران به توانمندی هسته ای یا استقرار نیروهای جمهوری اسلامی در مرزهایمان جلوگیری کنیم.

نخست‌وزیر جدید اسرائیل در بخش دیگری از سخنان خود اما به تلاشش در راه صلح و آشتی پرداخت و گفت: «ما معتقدیم اسرائیل کشوری است که تا زمانی که امنیتش تأمین باشد، در پی صلح است. اسرائیل دست خود را سوی همه اقوام خاورمیانه از جمله فلسطینیان دراز می‌کند و می‌گوید زمان آن فرا رسیده که بپذیرید ما هرگز اینجا را ترک نخواهیم کرد. بیاید همزیستی صلح‌جویانه را بیاموزیم.»

لاپید “پیمان ابراهیم” را “موهبتی بزرگ برای وضعیت امنیتی و اقتصادی منطقه” دانست و ابراز خوشبینی کرد که “پیمان‌های آتی موهبتی بزرگ‌تر” به همراه خواهد آورد”.

امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش کشورهای عرب خاورمیانه هستند که در سال ۲۰۲۰ به “پیمان ابراهیم” پیوستند. کشورهای حاضر در این پیمان متعهد شده‌اند تا در راه عادی‌سازی روابط با یکدیگر، برقراری مناسبات دیپلماتیک و دائر کردن سفارتخانه روابط همه‌جانبه تجاری، اقتصادی و سیاسی متقابل را توسعه دهند.

بعد از اعلام انحلال پارلمان اسرائیل، یائیر لاپید، وزیر خارجه وقت کشور از ۱۲ بامداد جمعه دهم تیر جایگزین نفتالی بنت شد و دولت را تا زمان برگزاری انتخابات در اول نوامبر (چهار ماه دیگر) رهبری خواهد کرد.

لاپید در ابتدای سخنرانی روز شنبه خود از نفتالی بنت، نخست وزیر سابق اسرائیل به دلیل «انتقال مسالمت آمیز قدرت» در این کشور تشکر کرد و گفت: «به تمام کسانی که به دنبال نابودی ما هستند، از غزه تا تهران، از سواحل لبنان تا سوریه می‌گویم ما را امتحان نکنید. اسرائیل می‌داند چگونه از قدرت خود در برابر هر تهدید و علیه هر دشمنی استفاده کند.»

یائیر لاپید، رشدیافته در خانواده‌ای فرهنگی، فرزند یوسف تامی، روزنامه‌نگار و سیاستمداری است که خود بازمانده هولوکاست بود و متولد یوگسلاوی.

پدربزرگ یائیر، دیوید گیلدی نیز روزنامه‌نگار بود. یائیر هم که در سوابق رسانه‌ای، ارث از خاندان برده است، اکنون در ۵۹ سالگی بر جایگاه نخست‌وزیری دولت اسرائیل می‌نشیند.

لاپید در تل‌آویو به دنیا آمد و در کودکی در «یاد الیاهو» زندگی می‌کرد که موسوم به «محله‌ روزنامه‌نگاران» است و چند روزنامه‌نگار برجسته نیز در آنجا زندگی می‌کردند.

خانواده او در سال‌های ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۶ در لندن زندگی می‌کرد، همان هنگام ‌که پدرش تامی به عنوان نماینده روزنامه “معاریو”، در آنجا خدمت می‌کرد.

یائیر در مدرسه عبری در هرتزلیا تحصیل کرد. میکال، خواهر بزرگترش در سال ۱۹۸۴ در یک تصادف رانندگی کشته شد. او در جوانی به یک بوکسور آماتور تبدیل شد.

نخست‌وزیر تازه اسرائیل، کار روزنامه‌نگاری را از نشریه نظامی ارتش با نام «بمخنه» و از زمانی که به خدمت سربازی رفته بود، آغاز کرد. او سپس از روزنامه «معاریو» به روزنامه پرتیراژ کشور، «یدیعوت آحرونوت» رفت و هم‌زمان در شبکه دوم تلویزیون هم کار می‌کرد. یائیر لاپید، در کنار بازیگری در چند فیلم، در خلق چند نمایشنامه و سریال تلویزیونی نیز نقش داشته است.

سرنگونی پهپادهای حزب‌الله

اسرائیل روز شنبه سه پهپاد را که گروه شبه‌نظامی متحد ایران، حزب‌الله لبنان، به سمت یک سکوی گازی اسرائیل واقع در منطقه حفاری مورد مناقشه با لبنان در دریای مدیترانه پرتاب کرده بود سرنگون کرد.

گروه مسلح شیعه مورد حمایت ایران گفت پهپادهای پرتاب شده به سمت میدان گازی «کاریش»، در آب های مورد ادعای لبنان و اسرائیل، در یک ماموریت شناسایی بوده اند. حزب‌الله لبنان گفت: «پیام ابلاغ شد.»

بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل با انتقاد از گروه مورد حمایت ایران گفت که حزب الله «از دستیابی دولت لبنان به توافق در مورد مرزهای دریایی که برای اقتصاد و رفاه ملت لبنان حیاتی است جلوگیری می کند.»

ارتش اسرائیل اعلام کرد که «سه پهپاد متخاصم را که به حریم هوایی بر فراز آب‌های اسرائیل نزدیک شدند» رهگیری کرده‌ است.

بنابر اعلام ارتش اسرائیل، این نخستین‌بار است که سامانه دفاع ضدموشکی نصب‌شده بر یک کشتی نیروی دریایی اسرائیل، یک هدف متخاصم را رهگیری و سرنگون می‌کند.

آمریکا در سال ۲۰۰۰ میلادی نقش میانجی را در مذاکرات غیرمستقیم بین لبنان و اسرائيل برای حل و فصل اختلافات طولانی مرزی آغاز کرد. آن اختلافات مانع از اکتشاف انرژی در شرق مدیترانه شده است.

حزب الله لبنان که مورد حمایت ایران است پیش از این به اسرائیل نسبت به حفاری نفت و گاز در منطقه مورد مناقشه تا زمان حل این مشکل هشدار داده است و گفته بود که در صورت انجام این کار، این گروه اقدام خواهد کرد.

وزیر انرژی اسرائيل گفته است که این کشور به تنوع بخشیدن بازار انرژی و «حفظ ثبات و قابل اعتماد بودن» آن ادامه می‌دهد.


منابع گزارش: صدای آمریکا، دویچه وله



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024