پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 02.07.2022, 21:04

هشدار به بلژیک درباره لایحه تبادل زندانی با ایران


شماری از نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا و نهادهای غیردولتی ضمن هشدار به پارلمان بلژیک درباره تصویب لایحه تبادل زندانی با ایران از نمایندگان این نهاد قانون‌گذار خواستند اجازه ندهند چنین لایحه‌ای تصویب شود.

به گزارش العربیه، «کمیته پارلمانتر‌های ایتالیایی برای ایران آزاد»، سازمان «دوستان ایران آزاد» و «کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت» طی بیانیه‌های جداگانه‌ای نسبت به توافق میان دولت بلژیک و ایران برای استرداد زندانیان به کشور متبوع خود هشدار دادند.

هفت نماینده پارلمان اروپا از کشورهای اسپانیا، ایتالیا، جمهوری چک و لهستان، از جمله خاویر زارزالخوس، عضو کمیسیون خارجه و رئيس «سازمان دوستان ایران آزاد» در پارلمان اروپا، جمعه ۱۰ تیر با ارسال نامه‌ای، از همکاران خود در پارلمان بلژیک خواستند با توافقنامه انتقال محکومین بین دولت بلژیک و رژیم ایران مخالفت کنند.

در این نامه آمده است: «این انتقال راه را برای آزادی اسدالله اسدی، دیپلمات تروریست رژیم ایران که توسط دادگاه آنتورپ به 20 سال زندان محکوم شده است و سایر تروریست‌ها، هموار می‌کند و به فاشیسم مذهبی حاکم بر ایران برای ادامه فعالیت‌های جنایتکارانه و تروریسم آن در خاک اروپا چراغ سبز نشان می‌دهد.»

این نمایندگان همچنین هشدار دادند که «چنین توافقی منجر به جنایات و ترورهای بیشتری در اروپا خواهد شد و تا زمانی که همه ما موضع قاطعانه‌ای اتخاذ نکنیم، این آخرین توطئه تروریستی مرگبار نخواهد بود.»

پارلمان بلژیک هفته آینده طرح توافقی میان دولت بلژیک و ایران را به رای می‌گذارد که در صورت تصویب شدن اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی که در اروپا به جرم تلاش برای بمب‌گذاری در گردهمایی «سازمان مجاهدین خلق» در پاریس به ۲۰ سال زندان محکوم شده است، آزاد می‌شود.

بر اساس این توافق، «شخصی که در قلمرو یکی از طرفین محکوم می‌شود، می‌تواند طبق مفاد این توافقنامه به قلمرو طرف دیگر منتقل شود تا باقیمانده مدت محکومیتی را که برای او تعیین شده است سپری کند».

در همین زمینه «کمیته پارلمانتر‌های ایتالیایی برای ایران آزاد» نیز در بیانیه‌ای خواستار جلوگیری از توافق میان دولت بلژیک و ایران شد، توافقی که به گفته آن اسدالله اسدی محکوم به 20 سال حبس که چهار سال از دوران محکومیت خود را سپری کرده را با انتقال او به ایران قادر خواهد ساخت که از عدالتی که برای جنایات‌های او در‌نظر گرفته شده است، بگریزد.

در همین راستا «کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت»، نیز امضای توافق در مارس گذشته در بروکسل توسط یکی از مقامات وزارت دادگستری بلژیک و سفیر ایران در این کشور را «رسوایی» باورنکردنی توصیف کرد و یادآور شد که دو تن از اعضای ارشد این کمیته به‌جهت شرکت در نشست مجاهدین در پاریس هدف بالقوه طرح تروریستی اسدالله اسدی و دستگاه اطلاعاتی ایران بودند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024