شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 19.06.2022, 14:00

معاون "مرکز اسلامی هامبورگ" از آلمان اخراج شد


دویچه وله: مقامات امور داخلی هامبورگ در پاسخ به روزنامه “مورگن پست” این شهر تایید کرده‌اند که حکم اخراج “سلیمان موسوی‌فر” معاون سرپرست مرکز اسلامی هامبورگ را به او ابلاغ کرده‌اند. از او خواسته شده است که خاک آلمان را ظرف سه ماه ترک کند. در صورت امتناع او از خروج کشور، مقامات آلمان این فرد را با هزینه خودش به ایران بازخواهند گرداند. روزنامه بیلد نیزپیشتر این خبر را اعلام کرده بود.

بر اساس حکم اخراج، این روحانی ۴۶ ساله هرگز اجازه ورود به آلمان را نخواهد داشت و اعطای هر نوع اقامت به او در این کشور ممنوع خواهد بود. هر نوع نقض این حکم از سوی موسوی‌فر، می‌تواند تا سه سال حبس به دنبال داشته باشد.

بنا به ارزیابی سازمان امنیت داخلی آلمان، “مرکز اسلامی هامبورگ، بزرگ‌ترین و بانفوذترین مرکز” فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در آلمان است. رئیس این مرکز شیعه نماینده مستقیم علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است.

به گزارش روزنامه “بیلد”، موسوی‌فر در اواخر سال ۲۰۱۶ با ویزای “نیروی فارغ‌التحصیل دانشگاهی” وارد آلمان شد تا به عنوان یک روحانی شیعه در مرکز اسلامی هامبورگ اشتغال یابد. همسر و دو فرزند او در ژانویه ۲۰۱۷ به او پیوستند. دو فرزند دیگر او در آلمان به دنیا آمده‌اند. حال مقامات آلمان پس از دو بار تمدید اقامت او، از تمدید مجدد آن خودداری کرده‌اند.

علت اخراج موسوی‌فر

مقامات تحقیقاتی آلمان با ابراز اطمینان می‌گویند که سلیمان موسوی‌فر از سازمان‌های شبه‌نظامی شیعه افراطی و نیز سازمان‌های تروریستی حمایت می‌کند. از سوی دیگر، اطلاعاتی به دست سازمان امنیت داخلی آلمان (سازمان حفاظت از قانون اساسی) رسیده است که نشان می‌دهد موسوی‌فر با دو انجمنی رابطه دارد که در آلمان کمک‌های مالی برای حزب‌الله لبنان جمع‌آوری می‌کنند. در این فاصله وزارت کشور آلمان فعالیت این دو انجمن را به دلیل تأمین مالی تروریسم ممنوع اعلام کرده است.

سلیمانی‌فر رفت‌وآمدهای متعددی با انجمن‌های نزدیک به حزب‌الله لبنان داشته است. از سوی دیگر او تماس‌های نزدیکی با نمایندگان حزب‌الله در لبنان دارد. حزب‌الله لبنان مسئول شمار زیادی از سوءقصدها است و موجودیت اسرائيل را به رسمیت نمی‌شناسد و برای نابودی قهرآمیز اسرائیل فراخوان داده است.

آلمان از آوریل ۲۰۲۰ (اردیبهشت ۱۳۹۹) حزب‌الله لبنان را یک سازمان تروریستی می‌شناسد و هر نوع فعالیت این جنبش در آلمان را ممنوع کرده است. موسوی‌فر بارها ویدئوهای پروپاگاندا و تصاویر حزب‌الله را در صفحه فیس‌بوک خود بازنشر کرده است که در آن از کشته‌شدگان این جریان تروریستی تقدیر شده است. علاوه بر این، این روحانی شیعه در ژوئن ۲۰۱۸ (خرداد ۹۷) در تظاهرات ضدیهودی به مناسبت روز قدس در برلین شرکت داشته است.

اندی گروته، سناتور امور داخلی هامبورگ از حزب سوسیال دموکرات گفته است: «کسی که ثابت شود از سازمان‌های تروریستی و یا تأمین‌کنندگان مالی تروریسم حمایت می‌کند، به عنوان یک خطر جدی برای امنیت ما ارزیابی می‌شود. از نظر من، پیامد مستقیم آن تنها می‌تواند اخراج از کشور باشد.»

پیشینه “مرکز اسلامی هامبورگ”

گروهی از تجار ایرانی مقیم هامبورگ در سال ۱۳۳۲ با برگزاری جلسه‌ای در هتل آتلانتیک هامبورگ تصمیم به احداث یک مرکز اسلامی و مسجدی برای مسلمانان شیعه این شهر گرفتند. در آن زمان این تصمیم به اطلاع آیت‌الله حسین طباطبایی بروجردی به عنوان مرجع تقلید شیعیان ایران رسید و او با اعلام موافقت خود، محمد محققی لاهیجی را برای انجام این طرح راهی آلمان کرد.

محققی لاهیجی از زمان تأسیس این مرکز اسلامی شیعه تا سال ۱۳۴۴ ریاست این مرکز و مسجد امام علی واقع در آن را برعهده داشت. محمد حسینی بهشتی، محمد مجتهد شبستری و محمد خاتمی، از جمله مسئولان بعدی این مرکز بوده‌اند. از سال ۲۰۱۸ تا کنون نیز محمد هادی مفتح ریاست آن را برعهده دارد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024