پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 18.08.2021, 20:17

بیانیه جبهه ملی ایران درباره تسلط طالبان بر افغانستان


اشغال افغانستان توسط تروریست‌های واپسگرای طالبانی یک فاجعه انسانی بوده و در پیشگاه تاریخ ‏محکوم است

خبر کوتاه بود و بس دردناک، کابل را طالبان تصرف کرد. واپسگرایان جنایت‌پیشه و ددمنش با رویای ‏احیای حکومتی ایدئولوژیک و تمامت‌خواه و خودکامه، قدرت را در پایتخت سرزمینی با پیشینه‌ی ‏فرهنگی درخشان چون افغانستان به دست گرفتند و بازگشتی به تحجر و انسان‌ستیزی را رقم زدند. ‏

اخباری که از جنایات آنان بر مردمان بی‌پناه و بی‌دفاع به ویژه زنان و کودکان و غیر نظامیان منتشر می‌شود، زخمی هولناک بر روان بشریت وارد می‌کند، که قرن‌هاست کوشیده تا از بربریت و بدویت ‏بگذرد و فرهنگ و تمدنی انسان‌محور را تعالی بخشد و ارزش جان آدمی و حقوق انسانی را فراتر از ‏هر ارزشی بنشاند و گرایش نهفته‌ی ویرانگری در نهاد آدمیان را مهار سازد. دردناک‌تر آن که این ‏رخداد در عصر ارتباطات در پیش دیدگان جهانیان از طریق رسانه‌ها به وقوع می‌پیوندد و بسیاری از ‏کشورها که موظف به تلاش برای جلوگیری از این فاجعه بودند، نه تنها کوششی نکردند که با طالبان ‏همراهی و همدلی داشتند و از پشتیبانی مادی و معنویش دریغ نورزیدند.

در حقیقت طالبان محصول ‏طراحی قدرت‌های استعماری و تولدش در مدرسه حقانی در پاکستان، تحت سرپرستی دستگاه اطلاعاتی ‏پاکستان، آی.اس.آی بوده است. کشور‌های دیکتاتوری چون روسیه و چین که خود متهم به جنایت علیه ‏بشریت هستند و نسل‌کشی مسلمانان اویغور و کریمه شمه‌ای از این جنایات است و گروه‌های افراطی ‏چون حماس که صدام را قهرمان اعراب می‌خواندند، به سرعت با آغوش باز طالبانیسم را خوشامد ‏گفتند.

حاکمیت‌های غیرمردمی و بنیادگرا چون رژیم‌های عربستان سعودی و پاکستان از هیچ حمایتی ‏برای تشکیل طالبان و به قدرت رسیدنش تا به امروز دریغ نورزیده‌اند. خروج به شتاب نیروهای دول ‏غرب که روزگاری به عنوان تامین امنیت جهانی وارد افغانستان شده بودند، در بحرانی‌ترین زمان از ‏شگفتی‌های دیگر این فاجعه است. هرچند نباید نقش گروه‌های سیاسی داخلی افغانستان را در شکل‌‏گیری این بحران نادیده گرفت که پس از بیست سال با سیصد هزار نیروی نظامی و صدها میلیارد ‏کمک مالی نتوانستند و یا نخواستند در برابر حمله‌ی طالبان تاب آورند. اختلافات قومی و فساد مالی و ‏نداشتن برنامه و چشم‌انداز برای خروج از بحران و ناکارآمدی مدیریتی در سطوح عالی از زمره ‏عوامل این ناتوانی حیرت‌انگیز است.

در این میان آن چه برای ایرانیان که از نزدیک‌ترین هم‌فرهنگان ملت افغان هستند و در طول تاریخ ‏پاره‌های یک پیکره‌ی فرهنگی بوده‌اند، آزارنده و شرم‌آور است، رفتارهای طیفی از حاکمیت است، ‏که برای تطهیر طالبان و طالبانیسم می‌کوشد. گویا این جریان طالبانیسم در کشور همسایه تحقق آرزوی ‏برخی از قدرتمداران در داخل است. در حالی که به بسیاری از کشورهای دنیا در تریبون‌های رسمی ‏دشنام داده می‌شود و پرچم‌شان به آتش کشیده می‌گردد، به شخصیت‌های علمی و اجتماعی در رسانه‌های حاکمیت تهمت زده می‌شود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به روزنامه‌نگاران زنهار می‌دهد ‏که برای طالبان از کلمه‌ی وحشی بهره نجویند. به راستی قتل و تجاوز و تخریب میراث فرهنگی و ‏پایمال کردن حقوق مدنی از دید این حاکمان با چه کلمه‌ای توصیف می‌شود؟!

از افغانیان لشگری ‏برای پیکار در فراسوی مرزها فراهم می‌آید و هزینه‌های سنگین می‌شود، منت هم بر سر ملت ‏گذاشته می‌شود، که اگر این کار انجام نمی‌شد، داعش اکنون در ایران بود، حال ملت می‌پرسد، در ‏همسایگی، داعشی دیگر با پیشینه‌تر از او، شکل گرفته است اما نه تنها کاری در برابرش نمی‌شود، ‏بلکه نام جعلی امارات اسلامی افغانستان که به رسمیت شناختن آن است بر زبان برخی حاکمان جاری ‏شده است.

بی‌شک حضور طالبان در شرق ایران تهدیدی جدی برای منافع ملی ایران نیز هست و ناامن‌‏سازی استان‌های شرقی و حیاط خلوت گروه‌های تروریستی شدن و کشاندن تنش‌ها به داخل مرز ‏ایران، چنان که سال‌هاست در مرز پاکستان شاهد این گونه اتفاقات‌ایم، از بحران‌های محتمل و جدی در ‏آینده می‌باشد.‏

جبهه ملی ایران ضمن محکوم‌سازی حکومت نامنتخب ملت افغانستان و جنایات بی‌شماری که انجام ‏داده است، به خانواده‌های داغدار این کشور تسلیت می‌گوید و با این ملت شریف در این فاجعه همدرد ‏و همدل است و به حکومت جمهوری اسلامی زنهار می‌دهد، که بایسته است ایران در کنار ملت ‏افغانستان و نه اشغالگران انسان‌ستیز و فرهنگ‌گریز طالبان بایستد.

با کشورهای منطقه متحدانه با ‏هم‌سویی کشورهای دموکراتیک جهان از تمام قوای دیپلماتیک برای محکومیت طالبان و طالبانیسم بهره ‏جویند و آنان را وادار به تمکین از موازین حقوق بشری نمایند و جلوی رفتارهای متجاوزانه‌ی آنان را ‏بگیرند و برای مهاجران افغان تسهیلاتی فراهم آورد و به هیچ بهانه‌ای این حکومت جنایت‌پیشه‌ی ‏اشغالگر را به رسمیت نشناسد. اگر دهه‌ها به خاطر حقوق فلسطینیان ایران هزینه داده است، به خاطر ‏حقوق انسانی مردم افغانستان نیز، اشغال این کشور توسط طالبان باید به طور جدی محکوم گردد اشغال ‏افغانستان توسط طالبان نباید انکار شود.‏

تهران – جبهه ملی ایران
بیست و هفتم مرداد ماه ۱۴۰۰ خورشیدی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024