پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 21.04.2008, 6:21

توضیح پیرامون “جنبش آذربایجان برای...”


بهروز وثوقی

توضیح بهروز وثوقی
پیرامون "جنبش آذربایجان برای یکپارچگی و دموکراسی ایران"


چندی پیش آقای زینالی از آلمان، چندین بار در پیام گیر تلفنی من پیغام گذاشته بود که می خواهد در مورد مسالهء مهمی پیرامون مسائل فرهنگی آذربایجان با من صحبت کند. من با آنکه مشغلهء زیادی داشتم و عازم یک سفر طولانی بودم، به ایشان تلفن کردم و ماجرا را جویا شدم. ایشان توضیح دادند که گروهی از هموطنان آذربایجانی در صدد ایجاد تشکیلاتی به نام "جنبش آذربایجان برای یکپارچگی و دموکراسی ایران" هستند و نظر مرا جویا شدند و خواستند که به این جنبش بپیوندم و در صورت توافق عضو موثری در این تشکیلات باشم.

من هرچند در آن مکالمه تاکید کردم که اصولا در تشکل‌های سیاسی فعالیت نمی‌کنم و در مورد آذربایجان هم افتخار می کنم که خود را یک "ترک آذربایجانی ایرانی" بنامم، با این همه از ایشان خواهش کردم که اساسنامهء "جنبش" را برای من ارسال فرمایند تا من پس از مطالعهء آن، نقظه نظرات خودم را به آگاهی ایشان برسانم.

متاسفانه این عمل هرگز انجام نگرفت و چندی بعد ناگهان با کمال تعجب نام و تصویرم را در اعلام موجودیت سایت "جنبش ..." تحت عنوان "امضاء کننده گان زیر به عنوان شورای موقت جنبش آذربایجان" مشاهده کردم.

من با آنکه همواره هواخواه دموکراسی و یکپارچگی ایران بوده و هستم، اما هرگز نام و امضایم را در پای هیچ اعلامیه یا اساسنامهء سیاسی نگذاشته‌ام. در این تشکیلات هم هیچ گونه فعالیتی ندارم و عضو شورای موقت آن نیستم.

اینجا از فرصت استفاده کرده و به آگاهی هم وطنان عزیز می رسانم که به عنوان شهروندی از شهروندان ایران زمین، همواره خواستار آزادی و بهروزی ملت بزرگ ایران بوده و هستم و در مورد مسایل قومی و ملی هم بر این باورم که ایران عزیز مانند یک قالی زیبای ایرانی است که با فرهنگ‌ها و زبان‌های گوناگون و رنگارنگ بافته شده است.

آرزوی قلبی من است که هموطنان عزیز من با هر فرهنگ و زبان و آئینی و سلیقه‌ای بر مبنای مفاد منشور حقوق بشر، بتوانند فرهنگ ملی و قومی خودشان را شکوفا بنمایند.

به امید بهروزی و شکوفایی ملت ایران...

بهروز وثوقی

نظر کاربران:


بهروز عزيز درود. راستش من اصلا نميدانستم شما اذربايجانى هستيد وهمان بهتر كه شما ايرانى باشيد ودلسوز ايران بمانيد ووارد اين بازيهاى سياسى نشويد. اينجور جريانات ميايند و ميروند ولى شما چهره ماندگار سينماى ايران خواهيد ماند.

*

آقای وثوقی با انتشار این اعلامیه نه تنها شجاعت خویش را نمایان کردند بلکه برخلاف کسانیکه حتی اگر مخالف چیزی باشند یا در رودرواسی قرار گرفته و چیزی نمیگویند و یا مسکوت از روی ناعلاجی میشوند، زبان گشودند. هیچ کس با رژیم جمهوری اسلامی موافقت ندارد ولی الزاما چاره را هم در جدایی طلبی نمی توان یافت. در مورد این برهه زمانی که خواننده ای از آن صحبت نموده و در آن مردم ایران به حمایت نیاز دارند نیز باید بگویم که جدایی طلبی را حمایت از مردم ایران ندیده و نمیبینم

*

از كسانیكه نظر داده اند خواهشمندم اول سری به سایت جنبش آذربایجان بزنند و بعد اظهار نظر بكند. تصور نمیكنم بودن عكس كسی در این سایت دلیل بر امضا كردن اساسنامه تلقی شود همانطور كه بودن عكس ستارخان دلیل بر عضویت آن زنده یاددر این گره نیست. بهر حال درستس این بود كه سایت مذكور اول از آقای وثوقی برای ضمیمه كردن عكس ایشان بعنوان یك آذربایجانی اجازه میگرفت.
حسین

*

بنظر من اين آقايان نه آذربايجانى هستند و نه دلشان به حال آذربايجان و آذربايجانى ميسوزد وگرنه در كنار فارسي و انگليسي و فرانسوي و آلماني يك بخش تركي-آذربايجانى هم در وب سايتشان قرار ميدادند. حيدري-تورونتو

*

از آقای بهروز وثوقی بایستی تشكر بنمائیم كه علیرغم مشغله زیاد بخوبی به جریانات سیاسی مخصوصا در آذربایجان جنوبی واقف هستند و از اینكه خود را یك تورك آذربایجانی میدانند باعث افتخار ما توركهای ایران میباشد ضمنا این روشن بینی سیاسی ایشان را میرساند كه وارد این بازیهایی كه برخی... بنام آذربایجانی میخواهند راه بیندازند وارد نشدند.

*

آقای وثوقی
به وجود آمدن جنبش به اصطلاح آذربایجان برای یکپارچگی و دموکراسی در ایران بازی سیاسی بیش نیست ، اعلام موضع شما در قبال جنبش اوج پختگی شما را نشان می دهد .افرادی که با آذربایجان و مسائل فرهنگی ، سیاسی آن بیگانه اند سعی در منحرف ساختن افکار عمومی دارند.

*

جناب آقای وثوقی، شما کارتان صحیح بوده و من هم اگر بودم همین کار را می‌کردم.
موفق باشید - احمد محسنی

*

دوستان رفقا هموطنان همینكه ایشون دعوت آقای مسعود كیمایی رو برای بازگشت به ایران وبازی در فیلمهای مجاز دولتی رو نپذیرفت ضمن احترام مجدد به ایشان تبریك گفته و همه اونهای كه سابقه مبارزاتی دارند میدانند كه بیش از این نباید از ادمها انتظار بیهوده داشت تا همین حد هم كافیه.
درود به آقای بهروز وثوقی

*

بنده چند سالی از بهروز وثوقی بزرگ بازیگر ایران كوچكتر هستم. گر چه بسیار از كف داده‌ایم و رنج بسیار، آرام، آرام رنجهای به گنج نشسته خود را، آسودگی كه باشد نگاه میكنیم. ما شمارا بیاد داریم.

*


Dear Mr. Vosuqi,
I understand that if you didn't want your name to appear as a member of Jonbesh-e Azarbayjan, of course, you have every right to say so. However, I just visited teh site for the first time and they don't have membership as such. It says so under the "Maramnameh." And if your picture is there without any comments from you one way or another in support of JA, how is that in conflict with your belief system in such a way that makes you write a clarifying note about it? They have just simply put your picture there because you have are from Azarbayjan (which by the way, I didn't know even if you were and still are one of my favorite Iranian actors), as there is a picture of Dr. Khoyi whom I didn't know has a Azari background either.
Plush, now that the "Maramnameh" of the Jonbesh is on their site, and you have access to it ( http://www.iranazar.net ), would you mind telling publickly
what is in that text that you don't agree with. I just read it and found it very straightforward.
Kurosh


*

بنده با احترام بسیار زیادی که برای آقای وثوقی قائلم معتقدم که ایشان همواره از موضع بسیارمحافظه کارانه با مسائل ایران برخورد می نمایند .

*

dear behrooz you position on this issue is very correct. I hope you are fine and you look like 35 years ago when you were acting in iran, by the way what is the secret. You also need to criticise the mullahs. thank you cyrus


*

آقای وثوقی، با همه احترامی که به شما قائلم، متاسفانه نمی‌دانم در این برهه از زمان که مملکت و مردم به حمایت نیاز دارند، چرا شما گوشه‌نشینی برگزیده‌اید.

*

آقای بهروز وثوقی،
مسائل سیاسی شوخی بردار نیستد، کسی خود سرانه اسم شما را وارد نیست کرده و اگر واقعاً راست میگویید، کمی قاطع‌تر صحبت کنید.
با احترام احمد چالنگی



نظر شما درباره این مقاله:









 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024