جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 07.06.2012, 14:25

مرگ سریالی فرماندهان سپاه؛ هفت سرتیپ در پنج ماه

رادیو فردا: طی هفته ها و ماه های گذشته، انتشار خبر درگذشت ۱۰ تن از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران خبر ساز شده است. اما اين فرماندهان چه کسانی و با چه سوابقی بودند و چه اطلاعاتی در مورد نحوه مرگ آنها وجود دارد؟

مراد ويسی، همکار راديو فردا و مدرس پيشين سازمان و تشکيلات نيروهای مسلح ايران در دانشکده خبر تهران، که مرگ اين فرماندهان ارشد را مورد تحقيق و بررسی قرار داده است، در گفت و گویی نتايج اين بررسی ها را تشريح کرده است.

آقای ويسی اين ۱۰ نفری که گفته می شود از سرداران سپاه هستند و در ماه های گذشته درگذشته اند چه کسانی هستند؟

اگر بخواهيم دقيق تر اعلام کنيم سه نفر از اين افراد سرهنگ بودند که در تصادف اتومبيل کشته شدند ولی آنچه که مربوط به سرداران و سرتيپ های سپاه است هفت نفر هستند. شش سردار و سرتيپ از سپاه و يک معاون وزير از وزارت دفاع،

اگر ممکن است برخی از اين فرماندهان ارشد رو جزئی تر معرفی کنيد که این افراد چه کسانی بودند؟

شناخته شده ترين اين افراد سرتيپ احمد سوداگر بوده است. سرتيپ سوداگر در دوران جنگ ايران و عراق مسوول اطلاعات قرارگاه کربلا يعنی مهمترين قرارگاه رزمی ايران در سال های اول جنگ و قبل از تشکيل قرارگاه جنگی خاتم الانبياء بوده است.

سرتيپ سوداگر همچنين فرمانده سه لشکر رزمی ۲۷ محمد رسول الله تهران، ۸ نجف اصفهان و ۲۵ کربلای مازندران بوده است. آخرين سمت سرتيپ احمد سوداگر، موسس و رييس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس بوده است.

فرد ديگری هم به نام سرتيپ احمد سياف زاده در بين اين فرماندهان ارشد که درگذشته اند وجود دارد که ظاهرا در گذشته همکار سرتيپ سوداگر بوده است؟

بله، سرتيپ احمد سياف زاده که از مسوولان طرح و عمليات قرارگاه مرکزی کربلا و معاون احمد غلامپور فرمانده وقت اين قرارگاه بوده است. نفر سومی هم از اين قرارگاه در بين اين فرماندهانی هست که در ماه های گذشته درگذشتند که سرتيپ محمد مهدی قاصدی است.

سرتيپ قاصدی در دوران جنگ مسوول ترابری سنگين قرارگاه کربلا بوده و آخرين مسوليتش مدير عامل شرکت جهاد نصر بوده است.

سرتيپ قاصدی در عمليات خيبر در سال ۱۳۶۲ در جزاير مجنون، از مسولان حمل و نصب قطعات عظيم پل خيبر بود که در نيزارها و هورهای منطقه مجنون عراق در شرق رودخانه دجله نصب شد. در عمليات والفجر- ۸ يا همان عمليات تصرف فاو در سال ۱۳۶۴ هم مسوول حمل و نقل پل بزرگ بعثت برای عبور دادن هزاران نفر از نيروهای ايرانی تک کننده به فاو و نيز عبور دادن هزاران تن تدارکات و مهمات برای اين نيروها بوده است.

آقای ويسی، ظاهرا يک معاون وزير هم دربين اين افراد بوده است؟

بله، سرتيپ وفا غفاريان که مدتی معاون وزير دفاع و رييس هيات مديره مخابرات متعلق به سپاه بوده است. وفا غفاريان در زمان جنگ از مسولان مخابراتی و الکترونيکی سپاه بود و بعد از جنگ هم شش سال مدير عامل شرکت صنايع مخابرات ايران (صما) و چند سال هم مدير عامل صا ايران بوده است. وی در سال ۷۹ مدير عامل سازمان صنايع دفاع شد و همزمان استاد دانشگاه صنعتی مالک اشتر يعنی مهمترين دانشگاه دفاعی- صنعتی ايران بوده است.

گفته می شود يکی از اين افراد، برادر وزير سابق دفاع بوده است ؟

بله. مهندس منصور ترکان برادر اکبر ترکان وزير دفاع در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی. منصور ترکان از فرماندهان سابق سپاه بوده که آخرين سمتش مديرعامل شرکت يادمان سازه سازنده برج ميلاد تهران بود.

و بقيه اين فرماندهان را می شود خلاصه تر معرفی کنيد؟

سرتيپ احمد منصوری، معاون سابق نماينده ولی فقيه در سپاه، سرتيپ عباس مهری، جانشين دانشکده فرهنگی دانشگاه نظامی امام حسين سپاه و سه سرهنگ از سپاه خراسان شمالی و لرستان که دليل مرگ آنها تصادف اتومبيل اعلام شده است.

و شما در بررسی هايی که در مورد مرگ اين فرماندهان ارشد داشتيد به چه مواردی رسيديد؟

ببينيد، از اين هفت سردار و سرتيپ و فرمانده ارشدی که طی ماه های گذشته درگذشتند، سه نفر از آنها از مسولان ارشد و معاونين قرارگاه رزمی کربلا در دوران جنگ ايران و عراق هستند. يعنی قرارگاهی که زير نظر احمد غلامپور بوده است.

اين سه نفر يعنی سرتيپ سوداگر، سرتيپ سياف زاده و سرتيپ قاصدی در گذشته روابط کاری نزديکی با هم داشته اند. خود احمد غلامپور هم که در قرارگاه کربلا فرمانده ارشد اين سه نفر بوده است، با وجود اينکه در زمان جنگ فرمانده قرارگاه های فتح و کربلا بود و چندين لشکر زير نظر وی فعاليت می کردند اما بعد از پايان جنگ ايران و عراق حاشيه نشين شد و سمت مهمی از طرف حکومت به وی داده نشد، در حالی که خيلی از فرماندهان رده های پايين تر که در زمان جنگ زير فرمان احمد غلامپور فعاليت می کردند، بعد از جنگ ايران و عراق، سمت و پست های حساس و کليدی در سپاه پاسداران و ستاد کل نيروهای مسلح بر عهده گرفتند.

در مورد مدت زمانی که مرگ و مير فرماندهان سپاه در آن رخ داده چطور؟

هر هفت سردار و سرتيپی که درگذشته اند، در يک فاصله زمانی کمتر از پنج ماه مرده اند. سه مورد از اين مرگ و ميرها در بهمن ماه سال ۹۰ بوده و آخرين آنها ارديبهشت ماه امسال (۹۱) بوده است. يعنی در يک فاصله پنج ماهه. البته برخی از فرماندهان ارشد سپاه مثل دريابان (سرلشگر) علی شمخانی، قائم مقام سابق فرمانده کل سپاه که در گذشته فرمانده ارشد تمام اين فرماندهان بوده است، در مراسم بزرگداشت اين فرماندهان گفته است که ناقوس مرگ برای نسل ما فرا رسيده است.

مگر اين افرادی که درگذشتند چند سال داشتند؟

عمدتا حول و حوش ۵۰ و ۵۲ سال و البته يک مورد ۶۵ سال هم در ميان آنها وجود دارد

و آخرين نکته. دليل مرگ اين فرماندهان ارشد سپاه نفر چه بوده و يا چه اعلام شده است؟

دليل مرگ هر هفت نفری که در رده سرداری و سرتيپی و يا معاون وزيری بوده اند «سکته قلبی» يا «سکته مغزی» اعلام شده است. در بين اين هفت فرمانده ارشد فقط يک نفر قبل از مرگ سابقه بيماری جدی داشته و خبر مرگ شش نفر ديگربه طورغير مترقبه و ناگهانی اعلام شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024