شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 22.04.2010, 9:15

جلیل شهناز، خانه موسیقی را بازگشایی كرد



ایلنا: دیروز بعداز ظهر خانه موسیقی ایران با حضور جلیل شهناز، حسین دهلوی، محمدرضا شجریان، فرهاد فخرالدینی، مصطفی كمال پورتراب، احمد جلالی(نماینده سابق ایران در یونسكو)، هوشنگ كامكار، محمدعلی نجفی( عضو شورای شهر)، هرمز فرهت، علیرضا افتخاری، لوریس چكناواریان، محمدهادی ایازی(معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران) و دیگر هنرمندان موسیقیدان كشور پس از كمتر از یك سال بازگشایی شد.

پس از آنكه جلیل شهناز كه روی ویلچر در مراسم حاضر شده بود، به همراه محمدرضا شجریان روبان قرمز نمادین بازگشایی خانه را بریدند، حاضران در سالن در محل سخنرانی حاضر شدند. در ابتدای این مراسم محمدرضا شجریان(رییس شورای عالی خانه موسیقی) توسط مجری برنامه، سیدعباس سجادی به پشت تریبون دعوت شد و گفت: راستش قرار نبود امروز حرفی در اینجا بزنم، وگرنه مطلبی را آماده می‌كردم. اما این برای من افتخار بزرگی است كه امروز در حضور این بزرگمرد موسیقی ایرانی هستم. بخصوص كه ایشان به دلیل احوالشان كمتر در مجامع ظاهر می‌شوند. این بود كه مدتی قبل من و آقای سریر خدمت ایشان رفتیم و ایشان را دعوت كردیم تا در مراسم نوگشایی خانه خودشان تشریف بیاورند.

پس از سخنان كوتاه شجریان، این استاد آواز ایران به همراه محمد سریر(مدیرعامل خانه موسیقی) به ترتیب لوح سپاس هدیه‌ای از طرف خانه موسیقی و لوح سپاس و هدیه مركز موسیقی صدا و سیما را به استاد جلیل شهناز اعطا كردند.

استاد شهناز نیز پس از آن خطاب به محمدرضا شجریان اظهار داشت: آقای شجریان در انسانیت، در اخلاق و در هنر موسیقی در دنیا یكتاست. امیدوارم خدا همیشه ایشان را برای ما نگه دارد. همیشه زنده باشی و دركنار شما نفسی بزنیم.

پس از این مراسم محمد سریر؛ پشت تریبون قرار گرفت و گفت: اگرچه اینجا وسعت زیادی ندارد، اما مهر و محبت دوستان بسیار زیاد است. من بسیار خوشحالم كه همه دوستان را در اینجا می‌بینم، اما خبری چند دقیقه پیش به دست ما رسید كه بسیار ناراحتمان كرد. متاسفانه دوست عزیزمان، هنرمند بزرگ عطا جنگوگ را از دست دادیم.

وی ادامه داد: خانه موسیقی از سال 78 افتتاح شد و باوجود محدودیت‌هایی كه وجود داشت به كمك مسئولان فرهنگی آن زمان، به صورت پیش پرداخت توانستیم اینجا را خریداری كنیم. حدود چهار، پنج سالی دائم تاریخ چك‌ها را تمدید می‌كردیم تا اینكه به كمك وزیر پیشین ارشاد و محبت شهرداری تهرا ن و البته كنسرتی كه دوستان عزیز خانه موسیقی برگزار كردند، توانستیم خانه را به عقد خودمان درآوریم.

سریر اضافه كرد: پس از خرید خانه به پیشنهاد و لطف آقای مصطفی سلیمی(شهردار منطقه 6 تهران) اینجا تعمیر و كمی تغییر كرد. آقای حمید شاه‌آبادی كه اتفاقا به تازگی هم تشریف آورده‌اند، لطف كردند و خانه را تجهیز كردند.
مدیرعامل خانه موسیقی افزود: جا دارد كه امروز از درگذشتگانی یاد كنیم كه قدم‌ها را برای راه‌اندازی خانه موسیقی برداشتند. استاد فریدون ناصری، علی تجویدی و رضوی سروستانی كه با كمك‌های این بزرگان در روزهای سخت گذشته؛ تصمیمات اولیه و رایزنی برای خانه موسیقی گرفته شد.

وی، حفظ میراث هنری كشور در زمینه موسیقی و كمك به رشد كیفی موسیقی را از مهمترین اهداف خانه موسیقی عنوان كرد و گفت: ما به نگاه‌های نویی در زمینه موسیقی احتیاج داریم و باید راه‌های تازه‌ای پیدا كنیم كه مشكلاتی را كه با آن مواجهیم را برطرف كنیم. درواقع در موسیقی باید به دنبال راه‌حل‌های جدید بود و اینكه دائم اقداماتی را كه در دو، سه دهه گذشته انجام داده‌ایم را تكرار نكنیم.

سریر سپس از داوود گنجه‌ای كه در بازسازی خانه موسیقی نقش عمده‌ای داشت، دعوت كرد كه دقایقی سخنرانی كند. گنجه‌ای اظهار داشت: مردان بزرگی در این هنر وجود دارند كه اتفاقا از جانشان مایه گذاشتند كه عطا جنگوگ یكی از آنها بود. ما هنرمندی را ازدست دادیم كه بسیار ماخوذ به حیا بود و با این همه هنر تنها از راه تدریس روزگارشان را می‌گذراندند. در شبی كه ایشان دچار حمله مغزی شدند، ما بسیار تلاش كردیم تا بیمارستانی ایشان را پذیرش كند تا ما از طریق ارتباطاتی كه داشتیم و دوستان عضو خانه در بیمارستان شهدای تجریش برایشان پذیرش بگیریم. نمی‌گویم كه از هنرمندان پولی نگیرند. بلكه وقتی چنین مشكلاتی خدای ناكرده پیش آمد، به موقع آنها را در بیمارستان پذیرش دهند.

پس از اتمام سخنرانی‌ها از سلیمی(شهردار منطقه 6 ) نیز قدردانی شد و در پایان نیز محمدرضا نوربخش و بهداد بابایی، برنامه كوتاه آواز و سه تارنوازی اجرا كردند.

نصرالله ناصح پور، صدیق تعریف، محمد ظریف، حسن ریاحی. شاهین فرهت‏، علیرضا قربانی، پری زنگه و هنگامه اخوان از دیگر هنرمندانی بودند كه در این مراسم حاضر شدند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024