شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 13.01.2010, 11:31

بخشی از خاطرات مهندس سحابی از بازجویی وی توسط حسین شریعتمداری


یكی از بینندگان آینده در پیامی نوشت:

دیشب در جریان مناظره آقایان شریعتمداری و كواكبیان، در پاسخ به شوخی كواكبیان كه وی را بازجو خطاب كرد، وی پاسخ داد كه متاسفانه هیچ وقت توفیق و ثواب بازجو بودن در جمهوری اسلامی را نداشته است .

این در حالی است كه ایشان بارها خود به "گفتگو" هایی كه با كیانوری، از سران حزب توده در زندان داشت، اشاره كرده است كه البته احتمالا معنای آن بازجویی نبوده است.

اما عزت الله سحابی در كتاب " اقتصاد سیاسی جهموری اسلامی " كه در سال 81 منتشر شده است، در صفحه 53 به صراحت بیان می كند كه در سال 69 هنگامی كه در بازداشت بوده است بازجویش حسین شریعتمداری مدیر مسئول كیهان بوده است و حتی بخشی از بازجویی هایش را بیان كرده است .

لازم به ذكر است كتاب فوق الذكر مجموعه ای از مصاحبه با روسای سازمان برنامه و بودجه و بانك مركزی بعد از انقلاب از جمله آقایان سحابی, عادلی , روغنی زنجانی و نجفی می باشد كه توسط بهمن احمدی امویی كه اكنون در زندان است، جمع آوری شده و توسط انتشارات گام نو منتشر شده است.

البته اینجانب همانند جناب شریعتمداری معتقدم كه بازجو بودن در جمهوری اسلامی امری مذموم نیست اما سوال این است كه دلیل تكذیب ان توسط مدیر مسئول متعهد كیهان چیست؟

بخشی از كتاب صفحه 53

در سال شصت ونه كه بازداشت شدم حسین شریعتمداری مدیر مسئول كیهان بازجوی من بود.بازجویی من تمام شده بود ویكی دو ماه هم گذشته بود كه یكباره ایشان من را احضار كردند.با چشم بسته به اتاق بازجویی رفتیم.ایشان گفت جریان این كه گفته ای ولایت فقیه كار آمریكاست چیست؟

من گفتم بنده چنین حرفی نزده ام.گفت موضوع آیت وبقایی چیست؟من هم آن تحلیلی را كه به آن رسیده بودیم تعریف كردم.خود شریعتمداری در تایید صحبتهای من حرفهای زیادی زد.در آن زمان آیت رابطه اش با بقایی را انكار می كرد و می گفت: من با بقایی بوده ام اما دو سه سالی است كه با او قهر هستم. اما شریعتمداری می گفت دروغ می گوید او چنان مرید بقایی یود كه حتی اصلاح سرش را هم مانند بقایی انجام می داد. یعنی تا این حد شیفته بقایی بود.

آن زمان من نا مه‌های آیت را ندیده بودم. بعدها در آن كتابی كه منتشر شد آن هارا دیدم و فهمیدم چقدر به بقایی ارادت داشته است. اما خودش رابطه با حزب زحمتكشان را پنهان می كرد . شریعتمداری گفت تحلیل شما از گردش 180 درجه ای بقایی در سه ماه بعد چیست؟ گفتم ما عقیده داشتیم او یك رند سیاسی بوده است . او این مسئله را مطرح كرده تا ما را یعنی تیپ روشنفكران مذهبی را كه زیر بار ولایت فقیه نمی رفتند از صحنه كنار بزند. مثل قماربازها كه یكباره ورقی را رو می كنند و همه را كنار می زنند. به این ترتیب فقط خودش می ماند و سپس به طریقی سلطنت را باز می گرداند .

شریعتمداری گفت شما سیاسی ها می خواهید همه كارها را تحلیل كنید و اطلاعات لازم را ندارید. گفتم آن اطلاعات چیست ؟ گفت در این فاصله سه ماهه , ارتشبد اویسی دو بار به بقایی تلفن كرده است .



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024