چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 27.11.2009, 21:23

نامه ۲۹۳ روزنامه‌نگار به مراجع انگیزه اصلی دستگیری ساسان آقایی است

جنبش راه سبز (جرس): یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار جرس علت و انگیزه اصلی دستگیری ساسان آقایی روزنامه نگار و فعال سیاسی را اعلام کرد.
ساسان آقایی روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس،روز یکشنبه اول اذرماه در خانه شخصی خود و توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.
به گفته این فرد که نخواست نامش منتشر شود امضای نامه 293 نفر ازروزنامه نگاران فعالان سیاسی و اجتماعی به مراجع تقلید علت اصلی این دستگیری بوده است.
روز اول شهریور خبری منتشر شد که در آن دویست و نود و سه روزنامه نگار و فعال سیاسی ایران، با نوشتن نامه ای به مراجع تقلید و شخصیت های سیاسی، از آنها خواسته بودند که در مسائل اخیر و موضوع ناآرامی های بعد از انتخابات، به شکل متحد واکنش نشان دهند. این نامه خطاب به مراجع تقلید در قم و اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی نوشته شده بود.
نویسندگان این نامه نوشته بودند که که به دلیل آنچه در 60 روز گذشته بر سر این ملت رفته از جمله یورش به خوابگاههای دانشجویی و خانه های مردم و همچنین آنچه که آنها آن را کودتا علیه رای مردم خوانده اند، از مراجع دینی و نخبگان سیاسی، می خواهند که دست به اقدام های عملی و متحد بزنند.
روزنامه نگاران و فعالان اجتماعی معترض، نامه خود را با انالله و اناالیه راجعون شروع کرده و در آن نوشته اند که "مدارا با قانون شکنان و کودتاگران علیه قانون اساسی و جمهوریت نظام کافیست."
صفار هرندی وزیر ارشاد وقت ساعتی پس از انتشار این نامه خواستار محاکمه این روزنامه نگاران شد و به مناسبت پایان تصدی اش بر این وزارتخانه گفت:" نه تنها از نه تنها از شما حلاليت نطلبيده ام بلکه معتقدم برخي از شما بايد محاکمه شويد"
آیت الله منتظری نیز در پاسخ به این نامه نوشت: اگر نظام قصد ندارد شیوه هایش را در برخورد با مخالفان عوض کند حداقل اذعان کند که این حکومت "نه جمهوری است و نه اسلامی و هیچ کس هم حق اعتراض و انتقاد ندارد."
او همچنین تاکید کرد: "امیدوارم مسئولین از این راه انحرافی که در پیش گرفته اند دست برداشته و حقوق از دست رفته مردم را استیفا نمایند، خسارات را جبران نموده و بی گناهان را بیش از این در زندان نگه ندارند، و با پایان دادن به سناریوهای نمایشی دادگاه ها و پخش اعترافات آنچنانی بیش از این قضا اسلامی را مسخره نکنند؛ یا لااقل شجاعت این را داشته باشند که اعلام کنند این حکومت نه جمهوری است و نه اسلامی و هیچ کس هم حق اعتراض و اظهار نظر و انتقاد ندارد."
پس از انتشار این نامه وزارت اطلاعات فشارهای گسترده ای را برای گرفتن تکذیبه از سوی روزنامه نگاران انجام دادند و در یک مرحله 15 تن از آنان را به این وزارتخانه احضار کردند.
وب سایت نوروز در این خصوص نوشت که وزارت اطلاعات بیش از 15 روزنامه نگار را احضار و بازجویی کرد تا نویسنده و منبع انتشار نامه را شناسایی کند.
ماموران امنیتی به روزنامه نگاران احضار شده گفتند که ممنوع الخروج بوده و سه راه در مقابل این روزنامه نگاران گذاشتند: امضای خود را تکذیب کنند یا پرونده آنها به دادگاه فرستاده شود و یا اینکه امضا را تکذیب نکنند اما با وزارت اطلاعات همکاری کنند. همچنین از این روزنامه نگاران خواسته شد از این پس، هیچ نامه یا بیانیه ای را امضا نکنند در غیر این صورت بازداشت خواهند شد.
این منبع آگاه از احتمال دستگیری برخی دیگر از امضا کنندگان این نامه ظرف روزهای آتی خبر داد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024