جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 20.01.2007, 16:27

چندین حزب و تشکل سیاسی – اجتماعی باسابقه دیگر موافقت رسمی خود را با پیوستن به جبهه دموکراسی‌خواهی اعلام داشتند.

آفتاب: در جلسه اخیر جبهه دموکراسی و حقوق بشر، چندین حزب و تشکل سیاسی – اجتماعی باسابقه دیگر موافقت رسمی خود را با پیوستن به این جبهه اعلام داشتند. به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب، شورای فعالان ملی- مذهبی به ریاست مهندس «عزت‌الله سحابی»، جنبش مسلمانان مبارز به دبیرکلی دکتر«حبیب‌الله پیمان»، حزب جاما به دبیرکلی «نظام‌الدین قهاری» و حزب آزادی مردم ایران به دبیرکلی مهندس «کیوان صمیمی» (مدیرمسئول نشریه نامه) در جلسه اخیر جبهه دمکراسی و حقوق بشر، موافقت رسمی خود را با پیوستن به این جبهه اعلام کرده‌اند.
گفته می‌شود طی چند روز آینده چندین تشکل سیاسی – اجتماعی دیگر هم به این جبهه خواهند پیوست.

با توجه به این مسئله و نیز در نظر گرفتن این نکته که جلسات جبهه دموکراسی پس از وقفه‌ای یک ماهه که علت آن «تمایل نداشتن اعضای آن برای برگزاری جلسات در ایام انتخابات شوراها به منظور جلوگیری از شائبه فعالیت انتخاباتی این تشکل» بیان شده بود، باید منتظر بود تا وعده موءسسان آن برای آغاز به کار این جبهه هرچه سریعتر عملی شود.

در همین حال دو تن از اعضای شرکت کننده در جلسات جبهه دموکراسی و حقوق بشر در گفت‌و‌گو با آفتاب، آخرین شرایط آن را توضیح دادند.

«محمد توسلی» رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران با استقبال از «حضور گسترده احزاب، تشکل‌های سیاسی و شخصیت‌های برجسته اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور در جلسه اخیر جبهه دموکراسی و حقوق بشر» از «احتمال بالای آغاز به کار رسمی این جبهه پس از جلسه هفته آینده آن» خبر داد.

وی گفت: تاکنون نه حزب و تشکل‌ سیاسی خوشنام کشور موافقت رسمی خود را با پیوستن به جبهه دموکراسی و حقوق بشر اعلام کرده‌اند و احتمالا خبر آغاز به کار این جبهه پس از جلسه آینده رسما اعلام خواهد شد.

توسلی با بیان این مطلب که «نفس همکاری جمعی اعضا و تشکل‌های مختلف عضو جبهه دموکراسی و حقوق بشر در یکسال و نیم گذشته، تجربه مفیدی بوده است»، اظهار داشت: پس از اعلان رسمی تشکیل این جبهه، سایر گروه‌ها، تشکل‌ها و شخصیت‌‌های سیاسی ـ اجتماعی کشور، دو ماه فرصت دارند تا به آن بپیوندند و پس از آن مجمع عمومی این جبهه با حضور تمام اعضا برگزار می‌شود.

همچنین «محمود نکوروح» از فعالان ملی-مذهبی و استاد مرکز عالی علوم اجتماعی پاریس با پیش‌بینی حرکت سریع و روبه‌ جلوی جبهه دموکراسی و حقوق بشر، گفت: استراتژی‌ها و تاکتیک‌های این جبهه برای فعالیت به زودی اعلام خواهند شد.

این عضو جبهه دموکراسی و حقوق بشر در گفت‌وگو با آفتاب نتایج انتخابات اخیر شوراها را باعث دلگرمی اعضا و تشکل‌های عضو این جبهه دانست و افزود: حضور گسترده مردم در انتخابات باعث دلگرمی و امیدواری اصلاح‌طلبان به ادامه روند اصلاحی در کشور و پایان انفعال مردم، شده است.

نکوروح دموکراسی را «روندی تدریجی و دشوار» توصیف کرد و گفت: جامعه متوجه شده که با انفعال و دوری از صحنه سیاسی کمکی به بهبود اوضاع نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: حضور گسترده مردم در انتخابات اخیر و پیروزی اصلاح‌طلبان نشان داد که جامعه از مرحله «شعار» به مرحله «شعور» رسیده است و با بررسی اقدامات خود در حالی‌که صدا‌وسیما، اکثر مطبوعات و فضای کشور در یک راستا حرکت می‌کردند، به اصلاح‌طلبان رای دادند.

عضو جبهه دموکراسی و حقوق بشر، این رای را باعث دلگرمی و امیدواری اعضای این جبهه دانست و فضای پیش رو برای فعالیت آن را کاملا مثبت و مفید ارزیابی کرد.

جبهه دموکراسی و حقوق بشر، وعده انتخاباتی دکتر «مصطفی معین» کاندیدای اصلاح‌طلبان در انتخابات گذشته ریاست جمهوری بوده که وی قول داده‌بود تا چه در صورت پیروزی و چه در صورت شکست در انتخابات آن را عملی کند.

پیش از این هم جبهه مشارکت ایران اسلامی، نهضت آزادی ایران، شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان کرد و تعداد زیادی از روشنفکران مستقل و شخصیت‌های برجسته سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور به این جبهه پیوسته بودند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024