جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 07.01.2007, 13:51

مخبر فراکسیون اقلیت از تلاش تعدادی از نمایندگان برای احضار رئیس جمهور به مجلس و طرح سوال از وی خبر داد.

آفتاب ـ‌مهساامرآبادی: مخبر فراکسیون اقلیت از تلاش تعدادی از نمایندگان برای احضار رئیس جمهور به مجلس و طرح سوال از وی خبر داد. به گفته نورالدین پیرموذن تاکنون 38 تن از نمایندگان متن سوال از محمود احمدی‌نژاد را امضا کرده‌اند.
بر اساس قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برای احضار رئیس‌جمهور و طرح سوال از وی به امضا دست‌کم یک چهارم نمایندگان(72 نفر) نیاز است.

نماینده اردبیل و عضو فراکسیون اقلیت در گفتگو با خبرنگار آفتاب در تشریح علت طرح سوال از احمدی‌نژاد گفت: بسیاری از تصمیمات رئیس جمهور کشور را با چالش سیاسی و اقتصادی فراوانی مواجه نموده است. برای مثال تصمیمات ایشان در مورد سازمان مدیریت، ایجاد و گسترش گرانی و تورم در کشور، وعده‌های فراوانی که در سفرهای استانی می‌دهند و اجرا نمی‌شود، صدور قطعنامه تحریم، مدیریت از هم پاشیده در وزارتخانه‌ها، بی‌اعتبار ساختن مجلس و جایگاه نمایندگان، عدم توجه به سؤال نمایندگان از مواردی هستند که مشکلات بسیاری را برای کشور به وجود آورده است و مجلس باید وارد عمل شود و با قاطعیت برخورد کند.

پیرمؤذن ادامه داد: ‌در چنین شرایطی برای ما دو اهرم نظارتی باقی مانده است، نخست استیضاح وزیران و دوم سؤال چهره به چهره از رئیس جمهور، که در یک سال باقی مانده از عمر مجلس هفتم به موقع از آنها استفاده می‌کنیم.

پیرمؤذن با تأکید بر این که مجلس وظیفه دارد مانع گسترش این چالش‌ها شود افزود: اگر مجلس شورای اسلامی، یک مجلس آزاداندیش و برخواسته از فریاد و صدای ملت باشد، وارد عمل می‌شود و با این چنین تصمیماتی برخورد قاطع می‌کند.

پیرمؤذن در عین حال خاطرنشان کرد: به نظر می‌آید که سؤال از رئیس جمهور با مشکل مواجه شود چرا که با توجه به تسلط هیأت رئیسه بر اکثریت مجلس، تعداد زیادی حاضر به امضا کردن نیستند.
به گفته نماینده اردبیل «هیأت رئیسه در پی بی‌خاصیت کردن و بی‌صدا نمودن مجلس و نمایندگان است و عملکرد دولت نهم و تعامل آن با مجلس نشان داد که دولت نیازی به مجلس ندارد.»

این نماینده با اعلام این‌که «پرونده چند وزیر در نوبت استیضاح قرار گرفته است» افزود: وزیران آموزش و پرورش، آموزش عالی، مخابرات و امور خارجه از جمله کسانی هستند که از نظر مدیریت و کارآمدی دارای مشکل هستند و مجلس به زودی از ابزار نظارتی استیضاح برای رفع مشکلات این وزارت‌خانه‌ها استفاده خواهد کرد.

گفتنی است نورالدین پیرموذن پیش از نیز با اشاره به اینکه کابینه نهم در یکسال و نیم گذشته دو بیانیه و قطعنامه شورای امنیت را در کارنامه خود دارد تاکید کرده بود که اگر «قطار قطعنامه‌ها» علیه ایران به راه بیافتد، منوچهر متکی وزیر امور خارجه را نیز با خود خواهد برد.

وی ضمن بیان این که مبتکر اصلی سؤال از رئیس جمهور، اکبر اعلمی نماینده تبریز است گفت: فراکسیون اقلیت در مورد چالش‌های اقتصادی و سیاسی موجود در کشور سؤالاتی از احمدی‌نژاد دارد و تصمیم گرفته‌ایم که وزرای مسئول را هم به پای میز استیضاح بکشانیم چرا که این کار از لحاظ قانونی آسان‌تر از سؤال از رئیس جمهور است.

این عضو فراکسیون اقلیت بر استفاده نمایندگان از ابزارهای نظارتی تأکید کرد و افزود: ما خواستار استفاده از ابزارهای نظارتی هستیم اما برخی به دنبال بی‌خاصیت کردن مجلس هستند. اکنون حدود 192 سؤال در نوبت است و سوالاتی که مطرح می‌شود بیشتر جنبه تحسین و تعریف دارد تا سؤال.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024