سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 27.11.2006, 19:39

دولت آيين‌نامه ساماندهی فعاليت سايت‌های اينترنتی ايرانی را تصويب كرد

ايرنا: هيات وزيران آيين‌نامه ساماندهی فعاليت پايگاه‌های اطلاع رسانی اينترنتی كشور را با هدف حمايت از پايگاه‌های قانونی ، دسترسی آزاد و سالم مردم به اطلاعات ، توسعه خدمات دسترسی به اينترنت در كشور و رعايت حقوق اجتماعی و ارزش‌های فرهنگی تصويب كرد.
به گزارش روز دوشنبه دبيرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت ،در اين آيين‌نامه كه در چهار فصل و يازده ماده به تصويب هيات وزيران رسيده، حق دسترسی آزاد و سالم مردم به اطلاعات و دانش ، حمايت از پايگاه‌های اطلاع‌رسانی قانونی ، رعايت حقوق اجتماعی و صيانت از ارزش‌های اسلامی، ملی، فرهنگی و اجتماعی‌كشور و مسووليت مدنی و حقوقی و كيفری افراد در قبال فعاليت‌های خود مد نظر قرار گرفته است.
بر اساس ماده (‪ (۳‬آيين نامه ساماندهی فعاليت پايگاه‌های اطلاع رسانی ايرانی،وزارت فرهنگ‌و ارشاد اسلامی ضمن‌مديريت ساماندهی و نظارت‌بر پايگاه‌های اطلاع رسانی اينترنتی از فعاليت پايگاه‌های اطلاع رسانی اينترنتی ايرانی ثبت شده و با فعاليت‌های مجاز و سالم دركشور حمايت می‌كند.
" وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است كه ساختار مناسب تشكيلاتی را با استفاده ازظرفيت‌های موجود برای ساماندهی ، هدايت و حمايت از فعاليت‌های اينترنتی مجاز و برخورد قانونی با فعاليت‌های غيرمجاز پيش‌بينی و راه‌اندازی كند و همچنين بودجه مناسب ساليانه را به منظور سالم‌سازی و سامان بخشی به فعاليت‌های اينترنتی در كشور پيش‌بينی كند".
" تعيين شرايط لازم برای پايگاه، مديران مسئول سايت‌ها و تعيين سازوكار مناسب به منظور ثبت رسمی پايگاه‌های اطلاع رسانی و لغو آنهاو اعلام عمومی هر مورد و همچنين اتخاذ راهكارهای اجرايی مناسب برای حمايت مادی و معنوی از عوامل تقويت‌كننده فعاليت‌های سالم و مفيد اينترنتی با اولويت خبررسانی از از جمله وظايف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است".
براساس اين گزارش، " پايگاه‌ها و سايت‌های اطلاع رسانی اينترنتی بايد با رعايت قوانين كشور و مقررات مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، مشخصات مربوط و هويت مديرمسوول خود را در وزارت ارشاد ثبت‌كنند. به سايت‌هايی كه قبلا فعاليت خود را شروع كرده‌اند، دو ماه از زمان ابلاغ اين آيين نامه فرصت داده شده تا اين موارد را به ثبت برسانند".
" كار گروهی مركب از وزيران فرهنگ و ارشاد اسلامی، اطلاعات، ارتباطات و فناوری اطلاعات و دادگستری وظيفه تعيين مصاديق پايگاه‌های غيرمجاز اينترنتی را برعهده دارند. اين كار گروه همچنين مرجع رسيدگی به درخواست تجديدنظر مسوولان پايگاه‌های ثبت شده‌ای است كه به دليل تخلف مسدود می‌شوند".
فصل سوم اين آيين نامه به تخلفات پايگاه‌های اطلاع‌رسانی و نحوه رسيدگی به آنها كه حسب مورد از تذكر رسمی تا مسدودسازی موقت يا تعطيل دايمی را شامل می‌شود، اختصاص يافته است.
"اهانت به اديان آسمانی و مقدسات اسلامی ، درج مطالب تفرقه‌افكنانه و توهين‌به اقوام و اقليت‌های مذهبی،اشاعه منكرات و ترويج فحشا،انتشار اطلاعات خصوصی و شخصی افراد و نشر اكاذيب و افترا از جمله تخلفات پيش بينی شده در آيين‌نامه ساماندهی فعاليت پايگاه‌های اطلاع رسانی اينترنتی ايرانی است".



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024