جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 17.05.2012, 21:29


ایران امروز: جمهوری اسلامی ایران در چند هفته گذشته کارزار تبلیغاتی گسترده‌ای را علیه جهموری آذربایجان، بویژه برگزاری یوروویژن در این کشور به راه انداخته‌ است. محسن مجتهد شبستری، امام جمعه تبریز هر هفته گروهی از طالب‌های تبریزی را جلوی کنسولگری جمهوری آذربایجان در تبریز جمع می‌کند تا علیه دولت آذربایجان و برگزاری یوروویژن در آن کشور تطاهرات کنند.

محسن مجتهد شبستری گفته است آن قدر به این تظاهرات ادامه خواهند داد تا مقام‌های جمهوری آذربایجان از برگزاری مراسم یوروویژن در باکو منصرف شوند! ظاهرا آنچه غیرت مجتهد شبستری را به جوش آورده رژه هم‌جنسگرایان در یوروویژن است که بخشی مراسم این مسابقه موسیقی است.

این کمپین تبلیغاتی محسن مجتهد شبستری بالاخره با واکنش شهروندان جمهوری آذربایجان مواجه شد. بطوری که در طول یک هفته گذشته دو تجمع اعتراضی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در باکو برگزار شده است.

در تظاهرات نخست که روز جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۱ مه ۲۰۱۲ برگزار شد، بیش از ۶۰۰ نفر از جوانان عضو سازمانهای مختلف شرکت کرده بودند. تظاهرات کنندگان اعتراض خود را نسبت به کارزار تبلیغاتی در داخل ایران نسبت به برگزاری مسابقه یوروویزیون در باکو اعلام کردند. آنها همچنین شعارهایی مانند "ارمنستان را از آغوشت دور کن" و "ایران! همسایه و یا منبع تهدید" علیه حکومت ایران سر دادند.

«ننگ به دولت ایران»، «اسلام آنگونه که می‌گویید نیست» و «ایران به آذربایجان مواد مخدر، تروریست و افراطگرایی می‌فرستد» از جمله شعارهای تجمع روز جمعه ۲۲ اردیبهشت مقابل سفارت جمهوری اسلامی در باکو بود. در این تظاهرات، معترضان مقام‌های جمهوری اسلامی، بویژه علی خامنه‌ای را با همان واژه‌هایی نواختند که هواداران حکومت اسلامی در ایران علیه مقام‌های جمهوری آذربایجان به کار می‌برند.

در یکی از پلاکارکارت‌های این تجمع نوشته شده بود: «خامنه‌ای از ریختن خون مسلمانان در قره‌باغ کوهستانی، عراق و سوریه دست بردار!»

تظاهرات دیگر روز چهارشنبه ۱۶ مه، ۲۷ اردیبهشت برگزار شد. در این تظاهرات تجمع‌کنندگان در اعتراض به «تبلیغات منفی» مقابل سفارت جمهوری اسلامی «دسته‌گل سیاه» قرار دادند.

در این تظاهرات آذری‌ها «رژیم ملاها» در ایران را متهم کردند که از اشغالگران قره‌باغ حمایت می‌کند، قاتلان را در آغوش خود پناه داده است و حقوق مدنی شهروندان آذری داخل ایران را نقض می‌کند.

شرکت‌کنندگان در این تجمع کمپین تبلیغاتی محسن مجتهد شبستری، امام جمعه تبریز علیه جمهوری آذربایجان را تحقیر میلیون‌ها شهروند آذری ساکن ایران تلقی کردند. آنها قطعنامه‌ی تجمع خود را به صندوق پستی سفارت جمهوری اسلامی در باکو انداختند. در این قطعنامه گفته شده: «کمپین تبلیغاتی علیه آذربایجان در شهر تبریز، که قلب تپنده‌ی همه آذری‌هاست، تحقیر ۳۵ میلیون ترک آذری است و ما عوامل این تبلیغات منفی را محکوم می‌کنیم.»

تظاهرات مقابل سفارت ایران در باکو













کمپین تبلیغاتی امام جمعه تبریز علیه جمهوری آذربایجان

دو تجمع اعتراض‌آمیز در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در باکو که در فاصله ۵ روز برگزار شد، واکنشی است به تبلیغات منفی محسن مجتهد شبستری امام جمعه تبریز علیه جمهوری آذربایجان. آخرین تظاهرات هواداران مجتهد شبستری روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱مقابل کنسولگری جمهوری آذربایجان در شهر تبریز برگزار شده بود.

خبرگزاری «فارس» نوشت، «دانشجویان، روحانیون، جانبازان هشت سال دفاع مقدس که در کنار سایر اقشار شرکت‌کننده در تجمع‌ اعتراض‌آمیز علیه سیاست‌های ضد دینی و اسلام‌ستیزانه دولت جمهوری آذربایجان در مقابل سرکنسولگری این کشور در تبریز تجمع کرده بودند، خواستار حضور سرکنسول این کشور یا یکی از کارمندان ان برای ارائه توضیح در خصوص عملکرد دولت باکو و اجازه انجام رژه همجنس‌بازان در این کشور مسلمان شدند».

خبرگزاری دولتی ایرنا درباره شعارهای این تجمع نوشت: «در این تجمع مردم غشمگین با شعارهای 'سکوت هر مسلمان خیانت است به قرآن، 'آذربایجان دولتی غارت ادیب غیرتی'(دولت آذربایجان غیرت را غارت کرده است)، 'آذربایجان شیعه سی قبول اتمز ذلتی'،(شیعه آذربایجان ذلت نمی پذیرد) مرگ بر اسراییل و مرگ بر بی غیرت، قره باغ با رقص و آواز و به دست همجنسگرایان آزاد نمی شود، نفرت و انزجار خود را از دادن اجازه رژه به همجنس گرایان در باکو اعلام کردند.»

در این تظاهرات که رسانه‌های ایران ادعا کردند هزاران نفر در آن شرکت داشتند، شعارهایی علیه دولت آذربایجان سر دادند و با پلاکارت‌هایی روی آن الهام علی‌یف رئیس جمهور آذربایجان را «صهیونیست» خطاب کرده بودند، خواستار «حضور کارمندان کنسولگری و ارائه توضیح در خصوص عملکرد دولت باکو و اجازه انجام رژه همجنس‌بازان در این کشور مسلمان شدند».

رژه همجنسگرایان و مدافعین حقوق همجنسگرایان از کشورهای مختلف دنیا، یکی از بخش‌های مسابقه آوازخوانی «یوروویژن» است که همه ساله در کشور میزبان این مسابقات برگزار می‌شود.

واکنش سفیر جمهوری اسلامی در باکو

سفارت ایران در جمهوری آذربایجان با انتشار بیانیه‌ای به نخستین تجمع‌ ( جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۱ مه ۲۰۱۲) مقابل ساختمان این سفارتخانه واکنش نشان داد.

به گزارش بی بی سی، سفارت جمهوری اسلامی این‌ تجمع را یک تظاهرات "فرمایشی" از سوی برخی "حلقه‌های" داخل جمهوری آذربایجان خوانده و ادعا کرده: «این تجمع با هماهنگی جریان ضد اسلامی منطقه که از سوی غرب و صهیونیست ها ایجاد شده، انجام شده است.»

سفارت ایران در آذربایجان در این بیانیه می‌گوید، سخنان توهین آمیزی در مورد رهبر جمهوری اسلامی ایران در این تجمع شنیده شده است. این بیانیه اخطار می‌دهد: «این گونه اقدامات می‌تواند عواقب ناخوشایندی در پی داشته باشد».

در این بیانیه همچنین آمده است که «نیروهایی که چنین حرکت‌هایی را برنامه ریزی کرده‌اند آگاه نیستند که توهین به احساسات مذهبی و تحریک خشم میلیون ها پیرو رهبر شیعیان جهان به ویژه ساکنان استان های آذری زبان جمهوری اسلامی ایران که آماده اند جان خود را در راه او (آیت‌الله خامنه‌ای) فدا کنند، می‌تواند برای طراحان این سناریوی ضعیف و شرربار بسیار خطرناک باشد.»

تصاویری از تظاهرات تبریز











 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024