جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 22.01.2012, 2:10


ایران امروز: تلویزیون دولتی آذربایجان روز پنجشنبه ۱۹ ژانویه گزارشی درباره یک طرح ناکام تروریستی در باکو پخش کرد که از سوی ارگان‌های امنیتی ایران تدارک شده بود. در این طرح قرار بود مدیران یک مرکز آموزشی یهودیان در باکو ترور شوند.

در این گزارش مفصل تلویزیونی اعترافات جداگانه دو نفر که در این عملیات شرکت داشتند پخش شد و تجهیزات و سلاح‌های مجهز به صداخفه‌کن به نمایش گذاشته شد.

در این گزارش از سه نفر نام برده می‌شود که در طرح ترور مشارکت داشتند:

۱. فردی به نام «بالاقارداش داداشف»، شهروند جمهوری آذربایجان، که به‌خاطر جرایم سنگینی چون فعالیت در باندهای تبهکار، آدم‌ربایی، قلدری و دیگر جرائم جنایی تحت تعقیب پلیس آذربایجان است. او هم‌اکنون در شهر اردبیل زندگی می‌کند و به گفته تلویزیون دولتی آذربایجان با نهادهای امنیتی ایران رابطه دارد.

۲. فردی به نام «راسیم علیف»، ساکن بیله‌سوار جمهوری آذربایجان و برادر همسر «بالاقارداش داداشف» که به گفته خودش برای دیدن خواهر و شوهر خواهرش مرتب به ایران و شهر اردبیل سفر می‌کرد. «راسیم علیف» در طرح ترور رابط بوده است.

۳. و فرد سومی به نام «علی حسین‌اف» که مجری ترور بود.

طرح ترور در اوت سال ۲۰۱۱ در شهر اردبیل از سوی «بالاقارداش داداشف» به برادر همسرش «راسیم علیف» پیشنهاد می‌شود. راسیم در ازای ترور قرار بوده ۱۵۰ هزار دلار دستمزد دریافت کند. هدف عملیات، ترور مدیران مرکز آموزشی یهودیان در باکو بوده است.

پس از موافقت راسیم علیف با این عملیات، داداشف تصاویر اشخاصی را که باید ترور می‌شدند، به همراه تصاویر و نقشه‌های محل کار و سکونت آنها و نیز تصاویر خودروهایی که این افراد استفاده می‌کردند در اختیار راسیم قرار می‌دهد.

برای تدارک عملیات ترور، داداشف ۹ هزار ۳۰۰ دلار در چند نوبت در اختیار راسیم علیف قرار می‌دهد.

راسیم علیف در باکو به سراغ علی حسین‌اف می‌رود که به استفاده از سلاح آشنا بوده و با او درباره سفارش داداشف صحبت می‌کند. راسیم به او وعده می‌دهد که پولی را که در ارتباط با این ترور به دست می‌آورد با او نصف خواهد کرد.

پس از آن که علی حسین‌اف به شرکت در این عملیات رضایت می‌دهد، برای تدارک عملیات، از جمله خرید یک خودرو در نوبت‌های مختلف ۷ هزار دلار پول از راسیم علیف دریافت می‌کند. با بخشی از این پول حسین‌اف یک خودروی کهنه‌ی بی‌ام‌وی (BMW) خریداری می‌کند.

علی حسین‌اف چندین بار به‌طور مخفیانه به نزدیکی‌های محل کار هدف‌های ترور مراجعه کرده و چگونگی عملیاتی کردن طرح را بررسی می‌کند. به دلیل تدابیر امنیتی شدید، از جمله وجود دوربین‌های زیاد در محل کار مدیران مرکز آموزشی یهودیان در باکو، حسین‌اف به این نتیجه می‌رسد که امکان ترور از فاصله نزدیک ناممکن است و تنها می‌توان با کمک تفنگ روسی «سنایپر» و از دور عملیات را اجرا کرد.


مرکز آموزشی یهودیان در باکو


دیدار الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان از مرکز آموزشی یهودیان در باکو

هم‌زمان حسین‌اف به محل اقامت مدیران مدرسه یهودیان نیز مراجعه کرده و امکان اجرای ترور از فاصله‌ی نزدیک به وسیله تپانچه را بررسی می‌کند.

علی حسین‌اف به راسیم علیف اطلاع می‌دهد که برای اجرای عملیات ترور، تفنگ «سنایپر» و تپانچه پ‌ام (PM) روسی همراه با صداخفه‌کن مورد نیاز است.

علی حسین‌اف همچنین محلی را در نزدیکی باکو پیشنهاد می‌دهد که سلاح‌های موردنیاز او باید در آنجا جاگذاری می‌شد.

راسیم علیف در دیدار با داداشف در اردبیل سلاح‌های مورد نیاز علی حسین‌اف را به اطلاع وی می‌رساند و از او می‌خواهد این سلاح‌ها را در آذربایجان و در محلی که علی حسین‌اف پیشنهاد کرده به آنها تحویل داده شود. او مکانی را که علی حسین‌اف برای مخفی کردن سلاح‌ها در نظر گرفته بود به همراه یک نقشه و یک نوار ویدیویی در اختیار داداشف قرار می‌دهد.

در دیدار بعدی میان راسیم علیف با داداشف در اردبیل، داداشف به او اطلاع می‌دهد که محل در نظر گرفته شده برای برداشتن سلاح‌ها - در نزدیکی باکو - خطرناک است.

داداشف پس از دیدار با ماموران ایرانی به راسیم اطلاع می‌دهد که سلاح‌ها و تجهیزات مورد نظر آنها در کیلومتر ۱۵۰ جاده آستارا - بیله‌سوار - باکو، در نزدیکی تابلوی «کیلومتر۱۵۰» در کنار جاده جاسازی شده است.

در ماه اکتبر ۲۰۱۱ یک عدد تفنگ سنایپر به‌همراه ۲ عدد صدا خفه‌کن و ۲ خشاب پر گلوله، یک عدد دوربین نشانه‌گیری، ۳ عدد تپانچه با ۳ عدد صداخفه‌کن و ۳ خشاب پر از گلوله، به همراه مواد منفجره پلاستیک و چاشنی انفجاری و دیگر تجهیزات لازم، به طور مخفیانه به آذربایجان منتقل و در محل تعیین شده (کیلومتر ۱۵۰ جاده آستارا - باکو در نزدیکی بیله‌سوار) قرار داده می‌شود.

راسیم علی‌اف و علی حسین‌اف پیش از اجرای عملیات از سوی وزارت امنیت ملی آذربایجان بازداشت می‌شوند. به کمک اعضای بازداشت‌شده گروه ترور، سلاح‌ها و تجهیزات مخفی شده در کیلومتر ۱۵۰ جاده آستارا - باکو کشف می‌شود.



بالاقارداش داداشف که ساکن اردبیل و با وزارت اطلاعات ایران مرتبط است


راسیم علی‌اف


علی حسین‌اف



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024