جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 18.11.2011, 16:20



العربیه: دیده بان حقوق بشر سوریه روز جمعه ۱۸ نوامبر اعلام کرد در پی تظاهرات ضد دولتی مخالفان بشار اسد که با شعار "جمعه خارج‌ساختن سفیران" برگزار شد، تاکنون ۱۶ نفر از جمله یک کودک به ضرب گلوله نیروهای امنیتی جان خود را از دست دادند.

بر اساس این گزارش قربانیان سوری به ترتیب از حومه های دمشق، حمص، حما و درعا بوده اند.

فعالان سوریه در طی دو روز گذشته مردم این کشور را برای شرکت در تظاهرات " جمعه اخراج سفیران" فراخوانده بودند.

فعالان سوری از کشورهای جهان خواسته‌اند برای اعمال فشار بیشتر بر رژیم بشار اسد سفیران سوریه را از کشورهای خود اخراج کنند.

از سوی دیگر در پی فشار های اقتصادی اعمال شده بر رژیم سوریه این کشور با کمبود شدید سوخت از جمله بنزین و گازوئیل روبرو شده است.

محمد کرکوتی فعال سیاسی و کارشناس اقتصادی سوریه در گفتگو با تلویزیون العربیه تصریح کرد که کمبود بنزین و گازوئیل در سوریه به یک بحران تبدیل شده است.

وی دلیل این امر را جابه جایی زیاد تانک‌های سوریه در پی ادامه اعتراضات و گسترش آن می‌داند.

اما فعالان سوری می‌گویند که ایران از طریق عراق با ارسال كاميون های حامل بنزین و گازوییل ، کمبود سوخت تانک های ارتش سوریه را تأمین می‌کند.

ارتش سوریه نزدیک به ۵ هزار تانک دارد و بنا به گفته مخالفان برای سرکوب معترضان از نقطه ای به نقطه ای دیگر در حال جابجایی هستند .

در همین حال خبرنگار العربیه در رباط پایتخت مراکش لحظاتی پیش گزارش داد که وزارت خارجه دمشق با اجرای طرح پیشنهادی اتحادیه عرب و ورود ناظران موافقت کرده است.

وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحاديه عرب روز چهارشنبه گذشته به دولت سوريه سه روز مهلت دادند تا طرح پيشنهادی اين اتحاديه را برای توقف خونريزی و سرکوب در اين کشور اجرا کند.

اعضای اتحادیه عرب باتعیین یک ضرب الاجل سه روزه از دولت بشار اسد خواستند سرکوب معترضان را متوقف کند و به ناظران اتحادیه عرب که برای حمایت از غیرنظامیان به این کشورفرستاده می شوند اجازه ورود بده.


اردوغان: برخی منتقد وضعيت ليبی بودند اما در مقابل آدمکشی ها در سوريه سکوت کرده‌اند

صدای آمریکا: سازمان ملل متحد تحت فشار قرار گرفته است تا با گروهی از کشورها که سرکوب اعتراضهای مردمی در سوريه را محکوم می کنند، همصدا شود.

آلمان، بريتانيا و فرانسه تلاش می کنند قطعنامه ای را که در محکوميت رژيم سوريه به خاطر نقض موازين حقوق بشر تنظيم شده است، به تصويب سازمان برسد.

نماينده آلمان در سازمان ملل روز چهارشنبه گفت هدف از تنظيم قطعنامه شديداللحن اين است که به بشار اسد نشان داده شود که تا چه حد در انزوا قرار گرفته است.

حرکت اين کشورها در سازمان ملل در پی هشدار شديد اتحاديه عرب بعمل آمده است. در اين هشدار به سوريه ۳ روز فرصت داده شده است که به سرکوب و خونريزی پايان دهد، و به تيم ناظران فرصت دهد تا از نزديک بر نحوه اجرای موافقتنامه، نظارت کنند.

با ادامه اعتراض های ضددولتی در سوريه، تعداد بيشتری از نظاميان آن کشور از ارتش جدا می شوند. درگيری مسلحانه ميان مخالفان بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، و ارتش آن کشور، نگرانی ها نسبت به وقوع جنگ داخلی را افزايش داده است.

مردان نقابداری که خود را از اعضای گروه ارتش آزاد سوريه معرفی می کنند می گويند در عملياتی در شهر انخل چهارده سرباز سوری را کشته‌اند.

ارتش آزادی سوريه متشکل از نظاميان جداشده از نيروهای دولتی آن کشور است. اين گروه روز چهارشنبه به يک پايگاه نيروی هوايی سوريه حمله کرد.

گزارش های روز پنجشنبه حاکی از جدايی نيروهای بيشتری از ارتش سوريه است. در فيلمی که از طريق شبکه اينترنت منتشر شد، پنج نظامی سوری اعلام می کنند از ارتش جدا شده اند، اين افراد می گويند قيام مردم جنبه قومی ندارد.

هم اکنون ادامه ناآرامی ها در سوريه، گمانه زنی ها نسبت به وقوع جنگ داخلی در آن کشور را افزايش داده است. روسيه که يکی از اصلی ترين حاميان ديپلماتيک دولت بشار اسد است نسبت به درگيری نظامی مخالفان و نيروهای دولتی سوريه هشدار داده است.

سرگی لاورف، وزير امور خارجه روسيه، گفت: امروز در جريان حمله گروه موسوم به ارتش آزادی سوريه قرار گرفتم. اين امر کاملا شبيه يک جنگ داخلی تمام عيار است.

مقام های مسکو تاکيد دارند اپوزيسون سوريه نيز همچون دولت دمشق، مسئول خشونت ها در آن کشور است.

اما همسايگان عرب سوريه نظر متفاوتی دارند. اتحاديه عرب در واکنش به خشونت ها عليه معترضان، عضويت سوريه را در آن اتحاديه به حال تعليق در آورده و به بشار اسد سه روز مهلت داده تا اصلاحاتی را که وعده داده است، به اجرا درآورد.

در همين حال روز پنجشبه رجب طيب اردغان، نخست وزير ترکيه، با مقايسه وضعيت سوريه و ليبی خواستار عملکرد قاطعتر جامعه بين الملل در مقابل دولت دمشق شد. رجب طيب اردوغان، نخست وزير سوريه، گفت: برخی منتقد وضعيت ليبی بودند ولی اکنون در مقابل آدمکشی ها در سوريه سکوت کرده اند اين برخوردها وجدان انسانی را جريحه دار می کند. ما بايد اقدامات فوری را برای توقف کشتار در سوريه انجام دهيم.

اردوغان گفت صلح در سوريه به معنی صلح در ترکيه است و از اين رو کشورش برای رفع تنش در سوريه تلاش می کند.

بر اساس برآوردهای سازمان ملل، طی هشت ماه گذشته، بيش از ٣۵۰۰ نفر در اعتراض های ضددولتی در سوريه کشته شده اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024