جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 27.08.2011, 20:14


بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پلیس ضد شورش در شهر تبریز به صورت مستقیم به سمت مردم گاز اشک آور شلیک می‌کند به طوری که موجب زخمی شدن عده‌ای از تجمع کنندگان شده است.

نیروهای لباس شخصی نیز در اقدامی عجیب شیشه‌های مغازه‌ها و تلفن‌های عمومی در شهر تبریز را شکسته‌اند، اقدامی که بار‌ها در تظاهرات‌های مردمی در تهران نیز مشاهده شده است.

بر اساس گزارش شاهدان عینی درگیری‌ها در مقابل خانه مشروطه همچنان ادامه دارد و تجمع کنندگان شعار می‌دهند: «آذربایجان دور سس ور / اورمو گولونه نفس ور» (آذربایجان برخیز و فریاد کن / به دریاچه ارومیه نفس بده)، «اورمو گولو جان وریر مجلس اونون قتلینه فرمان وریر» (دریاچه ارومیه جان می‌دهد/مجلس فرمان قتل آن را می‌دهد) بر اثر این درگیری‌ها بسیاری از شهروندان مجروح شدند.

هم چنین درگیری‌ها در شهر ارومیه به بازار یکانیان، آغ داش و دروازه شاپور نیز کشیده شده است، بر اساس گزارشات شاهدان عینی تعداد مجروحین این درگیری نیز افزایش چشمگیری یافته است.

بر اساس گزارش گزارشگران هرانا، نیروهای امنیتی با یورش به بیمارستان مطهری قصد بازداشت مجروحین درگیری‌های خیابانی را دارند.


تظاهرات در ارومیه

گزارش آداپ

هزاران نفر از مردم ارومیه روز شنبه ۵ شهريور ۱٣۹۰با راهپیمایی در خیابانهای این شهر اعتراض خود را به آنچه که سیاست خشکاندن دریاچه ارومیه از سوی حاکمیت ایران نامیده می شود عنوان کردند.

به گزارش آداپ تظاهرات امروز مردم ارومیه از خیابان عطایی آغاز و به خیابانهای دیگر شهر ارومیه و محلات این شهر سرایت کرده است. خیابانهای اطراف مرکز، کاشانی، امام، اطراف مسجد صدر، راسته غلام خان ، میدان ایالت، عسگر آباد و زنجیر کانون درگیریها بوده است. تظاهر کنندگان با سردادن شعارهای"اورمو گولو جان وئریر - مجلیس قتلینه فرمان وئریر، گلین گئدک آغلایاق اورمو گولون دولدوراق، اورمو گولو سوسوزدو آذربایجان اویانماسا اوتوزدو، یاشاسین آذربایجان" به زبان ترکی آذربایجانی اعتراض خود را به نمایش گذاشتند. شاهدان عینی ضمن گسترده خواندن اعتراضات شهر ارومیه تعداد تظاهر کنندگان را ده هزار نفر تخمین می زنند.

ماموران ضد شورش با حمله به تظاهر کنندگان آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده و عده زیادی را بازداشت کرده اند از تعداد بازداشت شدگان آمار دقیقی در دست نیست اما گمان میرود که تعداد بازداشت شدگان به سیصد تن برسد.

ماموران گارد ضد شورش همچنین با پرتاب گاز اشک آور و با استفاده از باتوم مردم معترض را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

شاهدان عینی می گویند ماموران پس از بازداشت مردم آنها را به ساختمانهای دولتی همچون استانداری و آموزش پرورش در تقاطع خیام و امام منتقل می کرده اند و عده زیادی نیز در خودروهای گارد ضد شورش محبوس بوده اند.

آنها می افزایند گارد ضد شورش اقدام به تخریب اتومبیل پارک شده شهروندان می کردند.هزاران مامور ضد شورش که همگی به زبان فارسی صحبت می کرده اند به گفته این منابع مامورین از شهرهای دیگر کشور به این منطقه منتقل شده اند و شهر ارومیه مملو از گارد ضد شورش است و پرسنل بومی نیروی انتظامی از درگیری با مردم اجتناب می کند.در این میان حضور دختران و زنان آذربایجانی در جریان تجمع امروز چشمگیر بود و جرقه تظاهرات توسط زنان آذربایجانی زده شد.

منابع محلی همچنین از اخلال در شبکه اینترنت و تلفن در شهرهای مختلف آذربایجان می دهند و به گفته آنها کلمه ارومیه و اورمو از سوی شرکت مخابرات ایران فیلتر شده است.

***

یک کشته در ارومیه؟

بنابر برخی گزارش‌ها در ارومیه صدها نقر توسط نیروهای یگان ویژه و لباس شخصی دستگیر شده‌اند. همچنین ۳ دستگاه موتورسیکلت ماموران یگان ویژه توسط امواج خشمگین مردم و در پاسخ به یورش ماموران مسلح و باتوم بدست به آتش کشیده شده است.

ماموران مسلح که از داخل بانک انصار در اورمیه به روی مردم آتش گشوده اند با پاسخ مردم روبرو شده و بانک انصار نیز توسط مردم به آتش کشیده شده است.

متاسفانه در این درگیری ها یکی از هموطنانمان به شهادت رسیده و جسد خونین ایشان توسط نیروهای لباس شخصی ربوده شده است. تا این لحظه هویت این شهید مشخص نشده است.

***

بروز درگیریهای شدید در محلات مارلان و طالقانی تبریز


براساس اخبار شاهدان عینی، همزمان با مناطق مرکزی شهر تبریز، تظاهرات و درگیریهای شدیدی نیز در محلات مارالان و طالقانی نیز به وقوع پیوسته است. گفته می شود در این درگیریها جمعی دستگیر و مجروح شده اند.

همچنین خبر می رسد که خیابانهای منتهی به مراکز اصلی شهر در تبریز از سوی ماموران امنیتی مسدود شده و رفت و آمد عابرین نیز تحت نظارت قرار گرفته است.

***

براساس گزارش‌های وبسایت‌های فعالان آذربایجانی، اخباری که دهان به دهان در تبریز می گردد، مردم می گویند که این اعتراضات تمام شدنی نیست و بزودی آتش آن سراسر خرمن ظلم در رژیم اسلانی را شعله ور خواهد کرد.

گفته می شود فضای شهر به شدت متشنج است و در اکثر معابر تبریز وانت تویوتاهای سیاه رنگ، همراه با نیروهای تا دندان مسلح رژیم در حال تردد هستند.

شاهدان عینی می گویند که تعداد مجروحان و بازداشت شدگان بسیار زیاد است. خبر می رسد که جمع کثیری از خانواده ها، به شدت نگران عزیزان خود بوده و در حال سر زدن به بیمارستانها و کلانتریها هستند.

***

گزارش عصرایران از تظاهرات ارومیه


عصرایران - تعلل مسوولان در خصوص دریاچه ارومیه ، مرکز استان آذربایجان غربی را در عصر روز شنبه درگیر ناآرامی و التهاب کرد.

به گزارش خبرنگار عصرایران در ارومیه ، برغم آن که مسوولان استانی، هر گونه تجمع و راهپیمایی در روز شنبه را ممنوع و فاقد مجوز قانونی اعلام کرده بودند ، عصر روز شنبه جمعی از مردم این شهر در اعتراض به آنچه بی تفاوتی مسوولان در قبال مرگ قریب الوقوع بزرگ ترین دریاچه داخلی کشور می نامیدند در خیابان عطایی و امام این شهر تجمع کردند و شعارهایی درباره دریاچه ارومیه سر دادند.

این تجمع پس از آن شکل گرفت که از حدود یک هفته پیش ، اس ام اس های گسترده‌ای با مضمون دعوت از مردم برای حضور در این تجمع پخش شده بود و حتی در روزهای آخر ، پیامکی با این مضمون که "مجوز تجمع نیز صادر شده است" ، منتشر شد که عاری از واقعیت بود.

این تجمع با برخورد نیروی انتظامی که خواستار پراکنده شدن شرکت کنندگان بود مواجه شد و در نتیجه درگیری هایی نیز پیش آمد و عده ای هم بازداشت شدند.

توصیه عصرایران به مقامات

به نظر می رسد اگر مسوولان از منظر زیست محیطی هم نمی خواهند کاری برای دریاچه ارومیه کنند، لااقل متوجه این موضوع باشند که عدم تحرک جدی آنها در این خصوص می تواند مشکلات امنیتی ریشه داری را در منطقه شمال غرب کشور ایجاد کند.

هر چند در تجمعات شنبه، همه شعارها حول محور دریاچه ارومیه و نجات نگین فیروزه ای ایران بود اما عدم رسیدگی جدی و واقعی به مشکل خشک شدن این دریاچه می تواند مستمسکی برای برخی تحرکات نامطلوب در آینده باشد به ویژه آن که لزوم احیای دریاچه ، نه یک امر اختلافی و جناحی که مساله ای است که همه بر روی آن اتفاق نظر دارند و لذا پتانسیل تحریکات و تحرکات خارج از کنترل و فراگیر در آن وجود دارد.

هر چند تجمع روز گذشته ارومیه فاقد مجوز بود و فرمانداری ، استانداری و امام جمعه نیز بر غیر قانونی بودنش تاکید کرده بودند و با تجمع کنندگان هم برخورد شد اما اصل ماجرا هنوز به قوت خود باقی است و آن این که دریاچه ارومیه بعد از هزاران سال و در حالی که تا همین 8-7 سال اخیر سرزنده و شاداب بود ، دارد خشک می شود و متعاقب آن ، میلیون ها هکتار زمین زراعی بر اثر وزش بادهای نمکی به شوره زار تبدیل می شود و چندین استان با پدیده دائمی ریزگردهای نمکی مواجه خواهند شد و نتیجه اش هم مهاجرت و بیکاری و نابودی کشاورزی و شیوع بیماری های نو ظهور و ... خواهد بود.

***

تظاهرات مردم در ارومیه







 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024