پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 16.01.2011, 14:21


ایران امروز: در کیفرخواست دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری از علی خامنه‌ای به عنوان صادر کننده دستور ترور نخست وزیر فقید لبنان نام برده شده که توسط نیروی قدس سپاه پاسداران طرح‌ریزی و از سوی افراد حزب‌الله لبنان اجرا شده است. به این ترتیب می‌شود پی برد که تهدید‌های حسن نصرالله در یک سال اخیر و واکنش علی خامنه‌ای در ماه گذشته در برابر دادگاه از کجا آب می‌خورد.

سایت خبری «نیوز ماکس» روز شنبه ۱۵ ژانویه/ ۲۵ دی‌ماه خبر داد دادگاه بین‌المللی ویژه ترور حریری، در لایحه اتهامی (کیفرخواست) خویش که قرار است روز دوشنبه (۱۷ ژانویه) صادر شود از مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی به عنوان صادر کننده دستور ترور نخست وزیر اسبق لبنان نام خواهد برد.

براساس این گزارش، پس از صدور دستور توسط علی خامنه‌ای، عملیات ترور توسط نیروی سپاه پاسداران طرح‌ریزی و بوسیله افراد حزب‌الله لبنان اجرا شده است. این خبر بلافاصله در روزنامۀ النهار چاپ لبنان نیز منتشر شد. رفیق حریری و ۲۲ تن دیگر روز ۱۴ فوریه سال ۲۰۰۵ میلادی در اثر انفجار بمبی مهیب در بیروت کشته شدند.

در کیفرخواست دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری آمده است فرمان آیت‌الله خامنه‌ای توسط قاسم سلیمانی فرماندۀ واحد قدس سپاه پاسداران به عماد مقنیه، فرماندۀ نظامی حزب الله لبنان منتقل شده است. براساس گزارش‌ها، عماد مقنیه و مصطفی بدرالدین، یکی از بستگان وی نقش اصلی در سازماندهی تیم‌های ترور داشتند. عماد مقنیه فوریه سال ۲۰۰۸ در دمشق و به هنگام خروج از سفارت جمهوری اسلامی ایران ترور شد. جمهوری اسلامی ایران قتل عماد مقنیه را به اسرائیل نسبت داد.

با شکست تلاش‌های حزب‌الله برای جلوگیری از پیگیری پرونده، وزیران این گروه دولت ائتلافی سعد حریری را ترک کرده و موجب سقوط دولت شدند. حسن نصرالله پیشاپیش تهدید کرده بود در برابر دادگاه ساکت نخواهد نشست. منابع نزدیک به سعد حریری گفته‌اند که حزب الله تهدید کرده بود که در صورت انتشار گزارش تحقیق دادگاه، نه فقط اقدام به کودتا خواهد کرد، بلکه علیه اسرائیل نیز اعلام جنگ خواهد نمود.

گفته می‌شود در پرونده قتل رفیق حریری، دولت سوریه و دستگاه اطلاعاتی این کشور نیز جزو متهمان بود. اما بعدا بنا به «مصلحت‌هایی» از فهرست متهمین خارج شد. گفته می‌شد رئیس دستگاه اطلاعاتی سوریه نقش کلیدی در قتل رفیق حریری داشته است. آصف شوکت شوهر بشرا اسد خواهر بشار اسد است و برای مدت طولانی و به خصوص در زمان حضور نیروهای سوریه در لبنان رئیس استخبارات ارتش و سپس رئیس کل استخبارات سوریه شد. با رواج شایعات مربوط به ترور رفیق حریری مدتی است آصف شوکت را از صحنه دور کردند.

آیت‌الله خامنه‌ای نیز دادگاه حریری فرمایشی خواند و گفت حکم چنین دادگاهی مردود است. خامنه‌ای این اظهارات را به هنگام دیدار با شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر در تهران گفت. گفته می‌شود که سفر امیر قطر به تهران با نتیجه‌گیری دادگاه حریری و مندرجات کیفرخواست دادستان پرونده مرتبط بوده است.

خبرها درباره محتویات گزارش دادگاه حریری در رسانه‌های داخل ایران نیز منتشر شده است. وبسایت «عصر ایران» که از تریبون‌های خبری «اصولگرایان به شمار می‌رود، گزارشی در این باره چاپ کرده است. به ادعای این وبسایت، گزارش دادگاه بین‌المللی قتل رفیق حریری توسط امریکا و اسرائیل تنظیم شده است!



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024