سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 19.11.2010, 17:03



رادیو فردا: آژانس مبارزه با مواد مخدر نيجريه اعلام کرد محموله‌ای به وزن ۱۳۰ کيلوگرم هروئين با کيفيت و خلوص بالا را که در ميان قطعات ماشين سازی ارسالی از ايران مخفی شده بود، ضبط کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، آژانس مبارزه با مواد مخدر نيجريه روز جمعه اعلام کرد از راه آژانس های اطلاعاتی خارجی و چند ماه پيش از ورود اين محموله، از ارسال آن باخبر بوده است.

اين در حالی است که دولت نيجربه به تازگی محموله ای از سلاح و مهمات ارسالی از ايران را ضبط کرده و موضوع را به شورای امنيت هم گزارش داده است. منابع رسمی ايران هنوز به اين خبر واکنشی نشان نداده اند.

مقام های نيجريه روز ۲۶ اکتبر اعلام کردند که يک کشتی حامل سلاح های ارسالی جمهوری اسلامی ايران را در بندر لاگوس ضبط کرده اند.

اين محموله که در ۱۳ کانتينر جاسازی شده بود شامل گلوله های توپ، خمپاره و ساير سلاح ها بود و برچسب مواد ساختمانی روی جعبه های آن خورده بود.

دولت نيجريه پس از ضبط اين محموله که به گفته پليس مخفی نيجريه از ماه ژوئيه مسير حرکت آن را تحت نظر داشته، اعلام کرد که دولت ايران در ارسال اين تسليحات به نيجريه دست داشته است و اين در حالی است که به موجب چهارمين قطعنامه تحريمی عليه جمهوری اسلامی، «خريد، فروش يا ارسال مستقيم يا غير مستقيم هر گونه سلاح يا تجهيزات مربوطه» از خاک ايران و يا از طريق ايرانيان، ممنوع است.

يک روز پس از آن‌که نيجريه دولت ايران را به دست داشتن در ارسال اين محموله‌ها متهم کرد، منوچهر متکی به منظور پيگيری موضوع توقيف اين کشتی، به ابوجا، پايتخت اين کشور آفريقايی سفر کرد.

منوچهر متکی پس از مذاکرات در پايتخت نيجريه اعلام کرد که مسئله درحال حل شدن است و طرفی که در اين کار دست داشته، «يک شرکت خصوصی» بوده است. با اين حال، نيجريه اين موضوع را به شورای امنيت گزارش کرد.

به گفته مقامات رسمی اطلاعات و امنيت نيجريه، در حال حاضر تحقيقات بر روی دو ايرانی که گفته می‌شود از مقامات ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌ و اعضای سپاه قدس، يکی از شاخه‌های سپاه پاسداران هستند، ‌ معطوف شده است.

اين دو نفر در حال حاضر به سفارت ايران در نيجريه پناه برده‌اند.

رويترز خبر داده بود که پس از سفر منوچهر متکی به نيجريه، پليس مخفی نيجريه يکی از مظنونين را مورد بازجويی قرار داده است، اما فرد دوم به دليل مصونيت سياسی مورد بازجويی قرار نگرفته است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024